torsdag 30 juli 2015

روزنامه‌های صبح تهران؛ فابیوس در صفحه اول

روزنامه‌های صبح تهران؛ فابیوس در صفحه اول

  • 9 ساعت پیش
عکس اول روزنامه‌های امروز صبح تهران را در روز پنجشنبه هشتم مرداد ۱۳۹۴، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به خود اختصاص داده است. در این میان فقط دو روزنامه کیهان و رسالت عکس او را در صفحه اول خود به چاپ نرسانده‌اند.

عیار قضاوت ما و تغییر چهره پاریس

روزنامه رسالت در واکنش به سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران نوشته است که مبنایش در قضاوت و رصد تعیین کننده، رویکرد واقعی سیاستمداران غربی نسبت به پدیده‌های جاری در قبال ایران، منطقه و نظام بین‌الملل است و بدون شک یکی از اصلی‌ترین دلایل حضور شتاب زده لوران فابیوس در ایران تلاش برای تسریع پروسه تاکتیکی تغییر چهره پاریس در نزد افکار عمومی ایران است.
به نوشته رسالت همان گونه که در گذشته و حال رفتار فابیوس رصد شده، رفتارهای آینده او و فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه هم رصد خواهد شد.
در همین حال، بررسی برجام، شاید وقتی دیگر، تیتر اول روزنامه کیهان است که به انتقاد از تعطیلی نمایندگان مجلس ایران اختصاص دارد. این روزنامه در گزارشی نوشته که در جریان مذاکرات حساس وین که به تهیه برجام منتهی شد، نمایندگان در تعطیلات تابستانی بودند و این تعطیلات امکان تاثیرگذاری را از مجلس گرفت. این بار هم در شرایطی که مجلس باید متن برجام را بررسی کند، نمایندگان به تعطیلات رفتند تا این شائبه که قرار نیست مجلس برجام را بررسی کند، تقویت شود.
روزنامه کیهان البته در صفحه اول خود عکسی هم از چند معترض چاپ کرده که به هنگام ورود آقای فابیوس به تهران در فرودگاه مهرآباد تهران تجمع کرده‌اند. کیهان این عده را دانشجو معرفی کرده و نوشته که ماموران نیروی انتظامی در مواردی برخورد تندی با معترضین داشته و حتی به طور موقت چند نفر از آنها را هم دستگیر کرده و پلاکاردهایشان را پاره کردند.

فقط ۲۰ نفر آمده بودند!

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشته که با تمام برو بیاها، دلواپسان فقط و فقط ۲۰ نفر را توانستند برای تجمع در فرودگاه مهرآباد هنگام ورود وزیر خارجه فرانسه جمع آوری کنند. این عدد و آن حمایت‌ها تنها یک نکته را نشان می‌دهد، این که دلواپسان توافق هسته‌ای بیش از پیش در اقلیت و حاشیه قرار گرفته‌اند.
این روزنامه در گزارش دیگری هم نوشته که موگرینی رفت و فابیوس آمد. فابیوس رفت و هفته آینده اما بنینو، وزیر امور خارجه ایتالیا خواهد آمد و بدین ترتیب فعلا سپهر دیپلماسی کشور تبدیل به آزاد راه، آمد و شد ابرقدرت‌های جهان تبدیل گشته است. خلاصه آن که به نظر این روزنامه بالاخره بعد از ۸ سال بوی خوش بهبود اوضاع به مشام مردم می‌رسد.
مسعود کاظمی هم در گزارشی در روزنامه شرق نوشته که این روزها یک کار تبلیغاتی چند متری نظر تهرانی‌ها را به خود جلب کرده بود، بنری که پاهای فردی در حال پایین آمدن از پله‌های هواپیما را نشان می‌داد و امتدادش نقش خون داشت و عنوان درشت فرش قرمز روی آن نقش بسته بود. تبلیغاتی که با آرم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سطح پایتخت نصب شده بود.
آقای کاظمی نوشته که اگر نگاهی کوتاه به تیترها و عکس‌های رسانه‌های نزدیک به جریان پایداری و اظهارات اعضای این گروه در رابطه با سفر فابیوس به تهران بیندازیم، شاهد خواهیم بود که بنر دلواپسانه شهرداری تهران در رابطه با سفر آقای فابیوس به تهران هم از همان تفکر برمی‌خیزد.

شماره دو مرده است

امروز علاوه بر عکس وزیر امور خارجه فرانسه در صفحه اول روزنامه‌های پایتخت، عکس و خبر دیگری بیش از همه جلب توجه می‌کند؛ افشا و تایید مرگ ملاعمر محمد، رهبر طالبان.
روزنامه اعتماد هم در گزارشی با عنوان شماره دو مرده است، نوشته که برای بسیاری از افکار عمومی جهان ملاعمر تنها یک نام مرموز است، اما او برای افغانستان، خوب یا بد، بخشی از تاریخ آن کشور است که با مرگ تمام نمی‌شود.
به نوشته این گزارش اکنون صرف‌نظر از نحوه مرگ ملاعمر، این سوال‌ها مطرح است که چه کسی جانشین او خواهد شد، این روند جانشینی چگونه صورت خواهد گرفت و تاثیر آن بر توانایی جنگی طالبان و روند مذاکره با دولت افغانستان چه خواهد بود؟ این در حالی است که انتظار می‌رود دور دوم گفت و گوهای صلح اسلام‌ آباد میان نمایندگان طالبان و هیات دولت افغانستان به زودی برگزار شود. اما در هر صورت به نظر می‌رسد با تایید خبر مرگ ملاعمر، اختلاف‌ها در طالبان بیشتر شده و این شاید بیش از همه به نفع داعش باشد که در چند ماه گذشته فعالیت‌های خود را در افغانستان شدت بخشیده است.

شریک خودرو ایران؛ آلمان یا فرانسه؟

روزنامه تعادل در مقاله‌ای نوشته است که در شرایط جدید گزینه‌های بسیاری در انتخاب شریک خارجی پیش روی خودروسازان ایرانی قرار دارد و همانطور که رویکرد ایران در قراردادهای نفتی جدید تغییر کرده و قرار است مدل جدید این قراردادها در شهریور ماه رونمایی شود، قراردادهای ایران در بخش خودرو نیز شرایط جدیدی خواهد داشت. هرچند که فرانسوی‌ها در ایامی که شرکت‌های اروپایی حاضر به انتقال تکنولوژی به ایران نبودند، اقدام به راه‌اندازی خط تولید کردند. اما حال باید شرایطی همچون داخلی سازی ۴۰ درصدی تولیدات مشترک و شرط کمک به صادرات ۳۰ درصدی محصول تولیدی را بپذیرند.
به ویژه آن که در ایام تحریم از میان پژو – رنو، پژو بیش از رنو دست خودروسازان ایرانی تولید کننده محصول فرانسوی را در پوست گردو گذاشت و موجب سقوط کمی و کیفی صنعت خودرو ایران شد.
به نظر نویسنده این مقاله از این حیث شاید آلمانی‌ها که سابقه خوبی در همکاری با ایران برای تولید خودروهای سنگین دارند، شرکای بهتری برای خودروسازان داخلی باشند.

اثر توافق بر بورس

سجاد ابراهیمی در سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است که بعد از اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، بازار سهام برخلاف انتظار واکنش منفی به آن نشان داد که این واکنش را می‌توان به نوعی فاصله گرفتن شاخص، از روند منطقی و عقلانی خود دانست. اتفاقی که در بازار سهام ایران سابقه دارد و در این برهه از زمان می‌تواند دلایلی از جمله عدم اطمینان فعالان بازار از نهایی شدن توافق هسته‌ای، قرار گرفتن در فصل مجامع، نوسانات کوتاه مدت بازار و سایر عوامل داشته باشد.
به نوشته این مقاله مهم‌ترین اثر توافق هسته‌ای رفع تحریم‌ها و تعامل بهتر اقتصادی و مالی با سایر کشورهاست. طبیعی است که سرمایه‌گذاری‌هایی که بازدهی و ریسک آنها اثر منفی کمتری از تحریم‌ها پذیرفته‌اند، با رفع تحریم‌ها نیز اثر مثبت کمتری خواهند پذیرفت. بنابر این اگر بخش عمده‌ای از فعالان بازار انتظار بهبود شرایط در آینده پس از تحریم‌ها را داشته باشند، این انتظار اثر خود را روی قیمت‌ها نشان خواهد داد.

مطالب مرتبط

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar