fredag 31 juli 2015

اوباما خواستار فعالیت بیشتر حامیان توافق هسته‌ای شد

اوباما خواستار فعالیت بیشتر حامیان توافق هسته‌ای شد

باراک اوباما از طرفداران توافق هسته‌ای با ایران خواست تا با فعالیت بیشتر صدای خود را به گوش اعضای کنگره برسانند و با مخالفانی که میلیون‌ها دلار پول هزینه لابی‌گری علیه توافق هسته‌ای می‌کنند، مقابله کنند.
باراک اوباما شامگاه پنجشنبه (۳۰ ژوئیه/ ۸ مرداد) در یک کنفرانس تلفنی با گروه بزرگی از حامیان خود شرکت ‌کرد. اوباما از آنها خواست برای حمایت از توافق هسته‌ای با ایران فعالیت بیشتری انجام دهند و صدای خود را به گوش کنگره برسانند.
به گزارش خبرگزاری رویترز اوباما خطاب به حامیان خود گفت: «هم‌اکنون مخالفان توافق به سوی دفاتر کنگره هجوم آورده‌اند. گروه‌های مخالف توافق، مانند کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک)، ۲۰ میلیون دلار خرج تبلیغات تلویزیونی علیه توافق هسته‌ای با ایران کرده‌اند تا اعضای کنگره را زیر فشار بگذارند.»
رئیس‌جمهور آمریکا افزود، برخی از اعضای کنگره که در هفته‌های اخیر با آنها دیدار داشته، دچار اعواج و تردید شده‌اند، زیرا زیر فشار سیاسی هستند.
اوباما در عین‌حال از همه حامیان توفق هسته‌ای به ویژه آنهایی که زیر فشار به تلاش خود ادامه می‌دهند قدردانی کرد. او وضعیت حاضر را با زمان جنگ عراق مقایسه کرد و در این رابطه خاطرنشان ساخت، مخالفان جنگ عراق زمانی فعال شدند که دیگر دیر شده بود.
اوباما خطاب به گروه‌های حامی توفق هسته‌ای گفت: «در غیاب صدای شما وضعیتی مشابه زمان جنگ عراق پیش خواهد آمد؛ وضعیتی که در آن ما از یک فرصت تاریخی توافق چشم‌پوشی کرده و در مسیر درگیری‌های نظامی احتمالی خواهیم افتاد.»
توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی که روز ۱۴ ژوئیه در وین حاصل شد، برای بررسی و تایید در اختیار کنگره آمریکا قرار گرفته است. این توافق از سوی هر ۱۵ عضو شورای امنیت تأیید شده است. چند روز پس از تصویت توافق در شورای امنیت، اتحادیه اروپا نیز آن را به رسمیت شناخت.
کنگره تا ۱۷ سپتامبر فرصت دارد
کنگره آمریکا هم‌اکنون در حال بررسی این توافق است و تا ۱۷ سپتامبر فرصت دارد تا نظر نهایی خود را درباره آن اعلام کند. جمهوری‌خواهان که اکثریت کنگره را در دست دارند، با آن مخالف‌اند.
پرسش اصلی مخالفان توافق این است که آیا توافق وین همه راه‌های احتمالی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بسته است یا نه.
باراک اوباما پیش از این اعلام کرده که هر نوع مصوبه خلاف توافق وین از سوی کنگره را وتو خواهد کرد. البته اگر دو سوم نمایندگان کنگره با این توافق مخالت کنند، وتو رئیس‌جمهور آمریکا بی‌اثر خواهد شد.
رسیدن به حد نصاب دو سوم از سوی مخالفان بسیار دشوار است، زیرا برای رسیدن به این حد نصاب، نه تنها همه‌ی جمهوری‌خواهان، که باید دست‌کم ۱۶ نماینده دموکرات کنگره نیز باید با آنها هم‌رأی شوند؛ امری که اکثر ناظران آن را بعید می‌دانند.
روز پنجشنبه (۳۰ ژوئیه/ ۸ مرداد) چهار تن از دموکرات‌های کنگره حمایت خود از توافق ایران را اعلام کردند. یکی از این نمایندگان دموکرات، از گروگان‌های پیشین در ایران بود.
مقامات کاخ سفید می‌گوید، حامیان توافق هسته‌ای تا کنون از طریق ۷۰ هزار و ۷۰۰ ای‌میل و ۶۳ هزار و ۸۶۲ تماس تلفنی با اعضای کنگره تماس گرفته و از آنها خواسته‌اند با این توافق مخالفت نکنند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar