tisdag 28 juli 2015

پوتین خواستار اعطای جایزه نوبل به سپ بلاتر شد

پوتین خواستار اعطای جایزه نوبل به سپ بلاتر شد

به اعتقاد ولادیمیر پوتین، سپ بلاتر، رئیس فیفا شایسته دریافت جایزه نوبل است. رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگویی با تلویزیون سوئیس همچنین گفت، اتهاماتی را که در مورد دخالت بلاتر در فساد مالی فیفا مطرح شده، باور نمی‌کند.
سپ بلاتر (راست) در کنار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه
سپ بلاتر (راست) در کنار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سوئیسی SRF سپ بلاتر، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال را ستود و او را شایسته دریافت جایزه نوبل دانست. کاخ کرملین روز سه‌شنبه (۲۸ ژوئیه/ ۶ مرداد) دست به انتشار متن این مصاحبه زد.
پوتین در این رابطه گفت: «انسان‌هایی چون بلاتر یا رؤسای دیگر نهادهای ورزشی یا بازی‌های المپیک باید به‌شکلی ویژه مورد قدردانی قرار گیرند. اگر قرار باشد، جایزه نوبل به کسی تعلق گیرد، این افراد بیش از همه شایستگی این جایزه را دارند.»
رئیس‌جمهور روسیه همچنین تأکید کرد که اتهاماتی را که درباره دخالت سپ بلاتر در فساد مالی فدراسیون جهانی فوتبال مطرح شده، باور نمی‌کند.
پوتین مقامات قضایی ایالات متحده را متهم کرد که در راستای تحقیقات درباره فساد مالی فیفا موازین قضایی آمریکا را به شکلی خودسرانه به دیگر کشورها از جمله سوئیس بسط داده‌اند.
به اعتقاد رئیس‌جمهور روسیه، روند تحولات این شک را برمی‌انگیزد که میزبانان دو جام آتی (روسیه ۲۰۱۸) و (قطر ۲۰۲۲) با مطرح کردن این رسوایی عامدانه از این وظیفه محروم شوند.
پوتین گفت: «آنچه به عنوان مبارزه‌ با فساد مالی مطرح است، مرا به تأمل وامی‌دارد و به این باور می‌رساند که آیا ما در حقیقت امر با ادامه مبارزه بر سر کسب میزبانی جام جهانی سروکار نداریم؟»
حدس و گمانه‌زنی‌ها در باره وضعیت و سرنوشت بلاتر همچنان ادامه دارد. رئیس فیفا روز ۲۶ ژوئن سال جاری به روزنامه سوئیسی "بلیک" گفته بود: «من استعفا نکرده‌ام، بلکه سمت خود را در اختیار یک کنگره فوق‌العاده گذاشته‌ام». او همچنین قصد خود برای ماندن در مقام ریاست فیفا تا پایان سال جاری را اعلام کرد.
بلاتر روز دوم ژوئن در پی افشا شدن رسوایی‌های مربوط به فساد مالی در فیفا، کناره‌گیری خود را اعلام کرده بود. حدود دو هفته پیش برخی از رسانه‌ها گزارش دادند که بلاتر دارد روی باقی ماندن در سمت خود فکر می‌کند.
گفتنی است که او در کنگره پیش از اعلام کناره‌گیری خود، برای پنجمین دوره پیاپی به ریاست فیفا برگزیده شد. بلاتر از سال ۱۹۹۸ در راس این نهاد بین‌المللی قرار دارد.


DW.COM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar