Ahmed_Shaheed
تقاطع: روز دوشنبه (۵ مرداد-۲۷ جولای)، شماری از رسانه‌های وابسته به جناح‌های مختلف حکومت ایران، در اقدامی هماهنگ، اقدام به انتشار خبری کردند که مدعی بود احمد شهید، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، مبلغ یک میلیون دلار از سفارت عربستان در کویت رشوه دریافت کرده تا در ازای آن، مواضع تندی را در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران اتخاد کند.
خبرگزاری‌های “فارس” و “تسنیم” و روزنامه “جوان”، (هر سه، وابسته به سپاه پاسداران)، خبرگزاری صداوسیما، “باشگاه خبرنگاران” و وب‌سایت‌ شبکه‌های خبر و العالم، خبرگزاری “مهر” (متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی)، خبرگزاری‌ رسمی دولت “ایرنا”، خبرگزاری “برنا” (متعلق به وزارت ورزش و جوانان)، و خبرگزاری‌های “ایلنا” و “ایسنا”، نزدیک به اصلاح‌طلبان داخل حکومت، از جمله رسانه‌هایی بودند که این خبر را با استناد به سندی ساختگی منتشر کردند و مدعی شدند که این سند، یکی از ده‌ها هزار سند مربوط به سفارت‌خانه‌های عربستان سعودی است که به تازگی توسط وب‌سایت افشاگر “ویکی‌لیکس” انتشار یافته است.
اما ساعاتی از انتشار گسترده‌ی این خبر در رسانه‌های وابسته به حکومت ایران نگذشته بود که وب‌سایت ویکی‌لیکس با رد آن، از حساب توییتری “ایران‌فرانت‌پیج” که اخبار رسانه‌های ایران را به زبان انگلیسی توییت می‌کند، خواست تا لینک مربوط به این سند ادعایی را در میان اسناد “ویکی‌لیکس” نشان دهد.
به دنبال آن، احمد شهید نیز در گفتگوهایی، ادعای رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی را “مسخره” و با هدف “پرت کردن حواس افراد” از موارد نقض حقوق بشر در ایران دانست.
آقای شهید از زمان انتصاب به سمت گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۱۱، نه تنها اجازه‌ی ورود به این کشور را پیدا نکرده که همواره تحت حملات شدید و اتهام‌زنی‌های مقامات ارشد حکومت ایران قرار داشت است.
از جمله این حملات لفظی می‌توان به اظهارات متعدد محمدجواد لاریجانی، “رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه” جمهوری اسلامی اشاره کرد که در سخنان خود احمد شهید را «احمق شریر»، «یک ابله به تمام معنا» و «هنرپیشه رسانه‌های غربی» خوانده است.
مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت روحانی نیز در دی‌ماه ۱۳۹۲، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل را یک «عمله سیاسی» توصیف کرده بود.