torsdag 30 juli 2015

عراقچی در جلسه کمیسیون مجلس: بازرسان به اسناد نظامی دسترسی نخواهند داشت

عراقچی در جلسه کمیسیون مجلس: بازرسان به اسناد نظامی دسترسی نخواهند داشت

  • 45 دقیقه پیش
تلویزیون ایران امروز جلسه روز یکشنبه را پخش کرده است
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، از توافق هسته‌ای اخیر با قدرت‌های جهان دفاع کرد.
آقای عراقچی اطمینان خاطر داد که نگرانی‌هایی که پیش از این درباره بازرسی از مراکز نظامی مطرح می‌شد برطرف شده و گفت: "خوشبختانه توانستیم که مانع از زیاده‌خواهی طرف غربی شویم و فراتر از قوانین بین المللی را نپذیرفتیم و اطمینان داریم در مسیر بازرسی‌ها به هیچ وجه بازرسان به اسناد نظامی و حساس ما دسترسی نخواهند داشت."
او همچنین درباره محرمانه بودن توافق گفته است که در توافق میان ایران و کشورهای ۱+۵، که از آن با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یاد می‌شود، هیچ بخش محرمانه‌ای وجود ندارد.
به گفته آقای عراقچی آنچه محرمانه است به تفاهم میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط می‌شود. او گفته است: "آژانس سوالاتی را از ایران مطرح می‌کرد که در این رابطه ابتکارات و راه‌حل‌هایی بحث شده و چارچوب‌هایی پیدا شد و در نهایت دو طرف به یک راه‌حل و نقشه‌ راهی دست پیدا کردند که در مذاکرات اخیر نیز میان صالحی و آمانو یک تفاهم جدید با عنوان نقشه راه همکاری منعقد شد."
معاون وزیر خارجه ایران تاکید کرد که آژانس باید به تعهد خود درباره محرمانه بودن تفاهم با ایران پایبند باشد.
جلسه‌ عباس عراقچی با کمیسیون امنیت ملی روز یکشنبه (۵ مرداد) برگزار شده اما شبکه خبر تلویزیون ایران امروز (۸ مرداد) آن را پخش کرده است. پخش تفصیلی جلسات کمیسیون‌های داخلی مجلس ایران از تلویزیون به این ترتیب معمول نبوده است.
روزنامه اعتماد، چاپ تهران، در گزارش روز دوشنبه خود از این جلسه از قول یک "منبع آگاه" نوشت در چنین جلساتی "معمولا موضوعاتی مطرح می‌شود كه انتشار عمومی آن هزينه‌ساز است. اما در جلسه اخير خبرنگاران صدا و سيما می‌گفتند چون رسانه‌های آمريكايی جلسه سنا را به صورت كامل پوشش داده‌اند ما هم بايد بتوانيم چنين اقدامی را انجام دهيم."
اعتماد در گزارش خود نوشت: "از چهره‌های شاخص منتقد دولت و خارج از كميسيون شخص خاصی به اين جلسه نيامده بود اما در طول آن چهار ساعت تريبون بيشتر در اختيار منتقدان مذاكرات بود."

'عراقچی به کری خودکار پرت کرد'

علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی، بعد از جلسه با آقای عراقچی، به وبسایت رسمی مجلس گفت که در یکی از جلسات میان دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی عباس عراقچی به سمت جان کری، وزیر خارجه آمریکا، خودکاری پرت کرده است.
آقای بروجردی گفت: "در یکی از جلسات مذاکرات هسته‌ای میان تیم مذاکره‌کننده کشورمان با مقامات آمریکایی که وزرای خارجه دو کشور حضور داشته‌اند، سنگینی مباحث به حدی می‌رسد که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به ایستادگی تیم مذاکره‌کننده ایرانی بر اصول و خطوط قرمز خود، به حدی عصبانی می‌شود که دو دست خود را محکم بر روی میز می‌کوبد."
"در پی این اقدام وزیر خارجه آمریکا، خودکاری که جلوی وی بود، به سمت سید عباس عراقچی عضو تیم کمانه می‌کند که عراقچی نیز در پاسخ به این واکنش کری،‌ بلافاصله خودکار را برداشته و به سمت این مقام ارشد تیم آمریکایی پرتاب می‌کند و این عمل باعث می‌شود که به قولی تیم آمریکایی حساب کار دستش بیاید."
رسانه‌های ایرانی پیش از این از بحث تند محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داده بودند. خانم موگرینی در این باره گفته بود انتظار نداشته باشید وقتی یک ایرانی و ایتالیایی مذاکره می‌کنند، گفتگوی سردی داشته باشند، البته دو طرف احترام متقابل را حفظ کرده‌اند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar