torsdag 30 juli 2015

مسابقات مکابیا؛ المپیاد ورزشی یهودیان در برلین گشایش یافت

مسابقات مکابیا؛ المپیاد ورزشی یهودیان در برلین گشایش یافت

چهاردهمین دور "مسابقات ورزشی مکابیا" یا المپیاد یهودی، با بیش از ۲۳۰۰ ورزشکار یهودی از ۳۶ کشور در مجموعه‌ ورزشی‌ای که نازی‌های آلمان برای المپیک سال ۱۹۳۶ بنا کرده بودند، با نطق رئیس‌جمهور آلمان گشایش یافت.
این المپیک با سخنرانی یوآخیم گاوک، رئیس‌جمهور آلمان در برلین گشایش یافت
این المپیک با سخنرانی یوآخیم گاوک، رئیس‌جمهور آلمان در برلین گشایش یافت
حضور شهروندان اسرائیل در برلین، پایتخت آلمان هر روز پررنگ‌تر می‌شود و به زندگی فرهنگی ـ ورزشی این شهر جلوه‌‌ای تازه‌ می‌بخشد. برگزاری نمایشگاه‌‌ها، کنسرت‌ها، جشنواره‌های فیلم و تئاتر و جشن‌های ورزشی یهودی ـ اسرائیلی به رویدادهای عادی این شهر تبدیل شده است.
از جمله بزرگ‌ترین رویداد ورزشی یهودیان، هفتاد سال پس از پایان جنگ جهانی دوم روز سه شنبه (۲۸ ژوییه) در این شهر آغاز به‌کار کرد. در این چهاردهمین دور "مسابقات مکابیا" یا المپیاد یهودی، بیش از ۲۳۰۰ ورزشکار یهودی از ۳۶ کشور در مجموعه‌ ورزشی‌ای که نازی‌های آلمان برای المپیک سال ۱۹۳۶ بنا کرده بودند، گرد هم آمده‌ا‌ند.
یوآخیم گاوک، رییس‌جمهور آلمان هنگام گشایش مراسم این المپیاد، برگزاری آن را در این مجموعه‌ی ورزشی یک "رودیداد تاریخی پراهمیت" خواند. اورن اوسترر، مدیر برنامه‌ریزی "مسابقات مکابیا" در باره‌ هدف این المپیاد گفت: «ما می‌خواهیم با برگزاری این مسابقات ورزشی در برلین، نشان دهیم که زندگی یهودی در آلمان امری کاملا بدیهی است.»
ورزشکاران آلمانی در مراسم گشایش المپیک مکابیا
ورزشکاران آلمانی در مراسم گشایش المپیک مکابیا
هنرمندان اسرائیلی مهاجر
بر اساس تازه‌ترین پژوهش نهاد برتلزمن، در حال حاضر نزدیک به ۱۱ هزار یهودی در پایتخت آلمان زندگی می‌کنند. در مجموع، حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار اسرائیلی ساکن این کشور هستند.
دنی کرانتس که با گروه تحقیق این نهاد همکاری داشته، در این رابطه می‌گوید که برلین، محبوب‌ترین شهر اسرائیلی‌ها مهاجر در میان شهرهای دیگر آلمان است.
به گفته‌ او چند سال پیش، ابتدا هنرمندان و جوانان شب‌زنده‌داری که طرفدار "پارتی‌های دیوانه‌وار (مشوگه)" بودند، به برلین آمدند و در حال حاضر خیل مهندسان، کارشناسان فن‌آوری‌های مدرن و رستوران‌دارها به این شهر سرازیر شده ‌است.
اوحد بن ـ آری، یکی از کارشناسان موسیقی اسرائیلی که در پاییز سال جاری میلادی برگزاری اولین فستیوال هنرمندان اسرائیلی ساکن آلمان را در برلین تدارک می‌بیند، در باره‌ افزایش محبوبیت برلین در میان جوانان کشورش می‌گوید که نظر نسل جدید اسرائیل نسبت به آلمان تغییر کرده است. او می‌گوید: «برلین به عنوان یک شهر فرهنگی، هنرمندان را مثل مغناطیس به خود جذب می‌کند.»
به گفته‌ او یکی از دلایل جلب این گروه به پایتخت آلمان، سطح پایین هزینه‌ زندگی واجاره‌ آتلیه نسبت به کلان‌شهرهای دیگر است: «زندگی و کار برای هنرمندان ما در حال حاضر در اسرائیل خیلی سخت شده است.» او عشق و ازدواج با آلمانی‌ها را هم یکی دیگر از دلایل علاقه‌ جوانان به این شهر می‌داند.
گشایش المپیک مکابیا ۲۰۱۵ در برلین
گشایش المپیک مکابیا ۲۰۱۵ در برلین
گذشته، حاضر ولی نه مانع
تامر لوینسکی، مسئول موزه‌ یهودی‌ها در برلین با اشاره به جنایت‌های هیتلر و نازی‌ها در دوران جنگ جهانی دوم در این رابطه می‌گوید که برای نسل سوم اسرائیل، «گذشته ‌تنها در فجایع هولوکاست خلاصه نمی‌شود. آن‌ها به سال‌های پیش از قدرت‌گیری حزب ناسیونال سوسیالیست، یعنی پیش از سال ۱۹۳۳ هم فکر می‌کنند.»
کرانتس با اشاره به حضور تاریخ در موزه‌ها، نمایشگاه‌ها، یادبودها و نشانه‌های زیادی که به یاد قربانیان هولوکاست در هر کوچه و خیابان این شهر دیده می‌شود، تاکید می‌کند: «هرچند هر گوشه‌ این شهر، گذشته‌ فاجعه‌بار و تاریخ این کشور را به یاد انسان می‌آورد»
با این حال ۸۰ درصد پرسش‌شوندگان اسرائیلی، زندگی در برلین را "با تمام گذشته‌ جنایت‌بارش" به زندگی در زادگاه خود ترجیح می‌دهند. او می‌گوید: «کارهای روزمره را که روالی عادی دارند، می‌شود از فجایع تاریخی جدا کرد.»
بر اساس پژوهش نهاد برتلزمن، ۲۰ درصد از پرسش‌شوندگان اسرائیلی هر روز با نشانه‌های یهودی‌ستیزی روبرو می‌شوند.
گرایشات مذهبی کم رنگ و همسایگان مسلمان و عرب
اسرائیلی‌های ساکن برلین، چندان گرایش ‌مذهبی قوی‌ای ندارند و با "جامعه‌ یهودیان آلمان" که در درجه‌ نخست در راه ترویج آداب و مراسم آیینی خود می‌کوشد، در تماس نیستند. دنی کرانتس در این رابطه می‌گوید: «هویت آلمانی یهودی و یهودی ـ اسرائیلی به‌کلی تغییر کرده است.»
اورن اوسترر، مدیر برنامه‌ریزی "بازهای مکابیا" (سمت چپ)
به گفته‌ی اوحد بن ـ آری هیچ یک از دوستان و آشنایان او با "جامعه‌ یهودیان آلمان" در ارتباط نیست. تامر لوینسکی معتقد است که اسرائیلی‌های برلین، در درجه‌ اول شهروندان اسرائیل هستند و در درجه‌ دوم یهودی.
به نظر یل رونن، خانم کارگردانی که نخستین نمایشنامه‌ خود را با عنوان "موقعیت" در ماه آینده در تئاتر ماکسیم گورکی به اجرا در می‌آورد، این روحیه و برخورد را در "برلینی‌هایی خاورمیانه‌ای" هم می‌توان دید. رونن در نمایش "موقعیت"، به جستجوی این نسل که در پی یک زندگی‌عادی بدون جنگ و پیامدهای فاجعه‌بار آن است، پرداخته است.
این کارگردان جوان می‌گوید: «این جوانان چه به عربی حرف بزنند چه عبری، از کشمکش میان اسرائیل و فلسطینی‌ها و وضعیت سیاسی خاورمیانه با واژه‌ "موقعیت" یاد می‌کنند.» برلینی‌هایی که تباری اسرائیلی یا عرب فلسطینی و سوری دارند، بازیگران این نمایش هستند و روی صحنه از تجربه‌های خود می‌گویند.
به گفته‌ یل رونن: «درگیری‌های سیاسی خاور میانه، این انسان‌ها را از هم جدا کرده، ولی آن‌ها در برلین در صلح و در همسایگی هم زندگی می‌کنند.»

DW.COM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar