fredag 31 juli 2015

واشنگتن پست: آمریکا از حضور ملا عمر در پاکستان مطلع بود

واشنگتن پست: آمریکا از حضور ملا عمر در پاکستان مطلع بود

  • 1 ساعت پیش
روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست می‌گوید به مدارکی دست یافته که نشان می‌دهد لئون پانتا، رئیس وقت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در اوایل سال ۲۰۱۱ به رئیس جمهوری پاکستان گفته است که آمریکا از حضور ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان در شهر کراچی خبردار شده است.
چهارشنبه گذشته، ۲۹ ژوئیه، مقام‌های دولت افغانستان گفتند که بر اساس اطلاعات آنها ملا محمد عمر، در اپریل (آوریل) ۲۰۱۳ در پاکستان درگذشته است.
حسیب صدیقی، سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان نیز در همان روز گفت که ملا عمر در بیمارستانی در شهر کراچی به شکل مرموزی درگذشته است.
یک روز پس از آن، گروه طالبان نیز با نشر اعلامیه‌ای خبر درگذشت رهبر خود را تایید کرد اما گفت که او تا هنگام مرگ، هرگز افغانستان را ترک نکرد.
با این حال واشنگتن پست بر مبنای اسناد دیپلماتیکی که به دست آورده می‌گوید که آقای پانتا در دیدار با آصف علی زرداری، رئیس جمهوری وقت پاکستان به او گفته که آنها اطلاعاتی در دست دارند که نشان می‌دهد ملا محمد عمر در بیمارستان دانشگاه آغاخان در شهر کراچی، تحت درمان است.
به نوشته واشنگتن‌پست آقای پانتا این سخنان را در جریان سفر آقای زرداری به آمریکا در جنوری (ژانویه) ۲۰۱۱ با او مطرح کرده است.
این روزنامه بر مبنای سند دیگری نوشته است که ژنرال داگلاس لوته، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در امور افغانستان و عراق و دستیار رئیس جمهوری آمریکا، در سال ۲۰۱۰ به مقام‌های پاکستانی گفته با آن که پاکستان تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از پناه‌ گرفتن "تروریست‌ها" در خاک خود کرده اما رهبران ارشد شورای کویته، از جمله ملا عمر در مناطق میان کویته و کراچی ساکن هستند.
با این حال ندیم هوتیانا، سخنگوی سفارت پاکستان در واشنگتن گفته است که مرگ ملا عمر در پاکستان و اطلاع مقام‌های پاکستانی از حضور او در این کشور "ادعایی بی‌اساس" است.
او به واشنگتن پست گفته است: "اطلاعات واضحی در مورد زمان و مکان مرگ ملا عمر وجود ندارد و در بیانیه گروه طالبان نیز قاطعانه گفته شده که او هیچ وقت افغانستان را ترک نکرده است."
مقام‌های آمریکایی از اظهارنظر در رابطه با اسنادی که واشنگتن پست می‌گوید به آن دست یافته است، خودداری کرده‌اند.
روز جمعه ۹ اسد (مرداد) گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفت که اعضای ارشد این گروه ملا اختر محمد منصور را به عنوان جانشین ملا محمد عمر برگزیده‌اند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar