torsdag 30 juli 2015

ایران بمب‌گذاری در بحرین را محکوم و اتهام ارتباط با آن را تکذیب کرد

ایران بمب‌گذاری در بحرین را محکوم و اتهام ارتباط با آن را تکذیب کرد

  • 4 ساعت پیش
امیر عبداللهیان برخی مقامات بحرینی را به رفتار طائفه‌ای و توهین به اعتقادات مسلمانان متهم کرده است
ایران ارتباط با بمب‌گذاری اخیر در بحرین را تکذیب و این بمب‌‌گذاری را محکوم کرده است.
حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - نسبت به اظهارات برخی مقامات و رسانه‌های بحرین در مورد ارتباط با انفجار منجر به کشته شدن دو پلیس بحرینی واکنش نشان داده است.
روز سه‌شنبه این هفته، در شهر عمدتا شیعه نشین ستره، واقع در جنوب منامه، پایتخت بحرین، بمبی منفجر شد که در اثر آن، دو مامور پلیس کشته و شماری زخمی شدند. در پی این انفجار، به نقل از مقامات امنیتی بحرین گزارش شد که مواد منفجره به کار گرفته شده در این بمب به موادی که پیشتر هنگام قاچاق از ایران به بحرین توقیف شده بود شباهت داشته است.
براساس گزارش ایسنا، آقای عبداللهیان در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه بحرین که گفته بود داعش سنی و شیعه، سرشت واحدی دارند و ایران در پشت انفجار قرار دارد، گفت "اقدام تروریستی اخیر در بحرین را قویا محکوم میکنیم و ادعای مبنی بر دستگیری فردی مسلح و مرتبط با ایران به هیچ وجه صحت ندارد."
معاون وزیر خارجه ایران واکنش مقامات بحرینی نسبت به انفجار روز سه شنبه را با تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی مرتبط دانست و گفت: "انتشار این خبرسازی آن هم در زمان شروع سفر سازنده و مثبت منطقه‌ای وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، که حامل بهترین پیام‌ها برای منطقه است و تداوم اتهامات به ایران، کاملا هدفمند صورت می‌گیرد."
وی گفت که: "متاسفانه رفتار طائفه‌ای برخی عناصر افراطی درون حکومت بحرین و توهین عامدانه آنان به اعتقادات مسلمانان بحرین منجر به ایجاد فاصله عمیق بین حکومت و مردم شده است." اشاره آقای عبداللهیان به ادامه اعتراضات مخالفان عمدتا شیعه حکومت بحرین و اظهارات مقامات دولتی علیه آنهاست. در حالیکه خاندان سلطنتی بحرین سنی است، رهبری گروه‌های اصلی مخالف را روحانیون شیعه در دست دارند.
تظاهرات اعتراضی بحرین به طور پراکنده ادامه داشته است
به گزارش ایسنا، آقای عبداللهیان به وزیر خارجه بحرین نصیحت کرد که به جای تحریک و تشویق فتنه مذهبی در بحرین و منطقه، به ایفای نقشی مثبت و سازنده در قبال امنیت جمعی منطقه و ایجاد آشتی ملی بین حکومت بحرین و مردمش بیندیشد." وی دولت بحرین را "به تداوم نقض سیستماتیک حقوق بشر و تشدید فضای امنیتی در بحرین" متهم کرد و گفت که این اقدامات اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.
در پی انفجار روز سه‌شنبه در ستره، رسانه‌های خبری بحرین پیام‌های متعدد مقامات ارشد دولت‌های عرب و سازمان‌ها و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی داخلی و خارجی را در ابراز تسلیت و محکومیت این اقدام منتشر کردند در حالیکه برخی رسانه‌های آن کشور صراحتا نهادهای امنیتی و نظامی و مشخصا آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را سازمان دهنده و حامی اقدامات تروریستی در کشورشان معرفی می‌کردند.
رهبری مخالفان حکومت بحرین در دست گروه‌های وابسته به روحانیون شیعه است
رئیس اداره امنیت عمومی بحرین نیز گفت که تحقیقات پیرامون انفجار روز ٢٨ ژوئیه در ستره نشان داده که مواد مورد استفاده در این بمب به موادی شباهت داشته که در ماه ژوئن از یک کارگاه ساخت بمب دست‌ساز به دست آمد و همچنین از نوع مواد منفجره‌ای است که هنگام قاچاق به داخل بحرین از طریق دریا در روز ٢٨ ژوئیه دو سال پیش کشف شد.
بحرین در ماه فوریه سال ٢٠١١ و در ادامه حرکت اعتراضی موسوم به بهار عربی، شاهد تظاهراتی با هدف کسب آزادی بیشتر سیاسی بود. اگرچه این حرکت با مشارکت گروه‌های مختلف بحرینی آغاز شد اما به زودی، با حضور روحانیون شیعه در رهبری تظاهرات، جنبه مذهبی یافت. شیعیان اکثریت جمعیت بحرین را تشکیل می دهند اما خاندان سلطنتی این کشور سنی است.
در ماه مارس همان سال، نیروهای امنیتی بحرین با حمایت عربستان سعودی، تخصن معترضان در میدان مرکزی منامه، پایتخت، را برهم زدند اما اعتراضات پراکنده همچنان ادامه داشته و گاه با خشونت همراه بوده و تلفاتی برجای گذاشته است. دولت بحرین در طول این مدت یک رشته اصلاحات را به اجرا گذاشته اما مخالفان، به خصوص برخی روحانیون شیعه، این اصلاحات را کافی ندانسته‌اند.
از زمان برچیدن تجمع گروه های مخالف در منامه، روابط ایران و بحرین رو به تیرگی نهاده و در حالیکه مقامات جمهوری اسلامی دولت بحرین را به نادیده گرفتن حقوق مردم آن کشور متهم می کنند، مقامات بحرینی نیز جمهوری اسلامی را عامل حمایت از اقدامات خشونت آمیز مخالفان دانسته است. روابط دو طرف به خصوص پس از خطبه های آیت الله خامنه ای در مراسم نماز عید فطر سال جاری تیره تر شده است. آیت الله خامنه ای در این مراسم گفت که با وجود توافق هسته ای، جمهوری اسلامی همچنان "از مردم مظلوم بحرین" حمایت خواهد کرد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar