onsdag 29 juli 2015

لاریجانی در دیدار با موگرینی: مجلس ایران توافق اتمی را بررسی خواهد کرد

لاریجانی در دیدار با موگرینی: مجلس ایران توافق اتمی را بررسی خواهد کرد

  • 9 ساعت پیش
علی لاریجانی و فدریکا موگرینی عصر روز سه شنبه در تهران با هم دیدار کردند
خبرگزاری‌ها در ایران از قول علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی می گویند که مجلس ایران توافق جامع اتمی میان این کشور و گروه ۱+۵ را بررسی خواهد کرد.
بر اساس گزارش های امروز هفتم مرداد (۲۹ ژوئیه)، آقای لاریجانی عصر روز گذشته در دیدار با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست گروه ۱+۵ در مذاکرات اتمی گفته است که مجلس این توافق را "از جهت انطباق با قانون اساسی، چارجوب‌های قانونی و مصالح کشور در زمینه پیشرفت و توسعه دانش هسته‌ای آغاز خواهد کرد."
یک روز پیش از این، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ایران گفته بود مطابق با مصوبات قبلی مجلس، توافق هسته‌ای باید توسط شورای عالی امنیت ملی بررسی شود و نه مجلس شورای اسلامی.
آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران پس از حصول توافق جامع اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ گفته بود که این توافق باید "در مسیر قانونی پیش بینی شده" به تصویب برسد، اما مشخص نیست که نهاد اصلی تصمیم گیر در این زمینه چه مرجعی خواهد بود.
_________________________________________
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت: مطابق با مصوبات قبلی مجلس، توافق باید توسط شورای عالی امنیت ملی بررسی شود و نه مجلس شورای اسلامی.
احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس: توافق جامع اتمی طبق قانون اساسی باید به صورت لایحه به مجلس فرستاده شود.
ایرج عبدی، نماینده اصولگرای مجلس از قول علی لاریجانی: موضوع اتمی زیر نظر آیت الله خامنه ای بررسی می شود و "مجلس از این باب نگرانی نداشته باشد."
___________________________________________
شماری از سیاستمداران، شورای عالی امنیت ملی ایران و برخی دیگر مجلس شورای اسلامی را نهاد اصلی تصمیم گیرنده در این زمینه عنوان کرده‌اند اما ایرج عبدی، نماینده اصولگرای مجلس از قول علی لاریجانی نقل کرده که موضوع اتمی "زیر نظر" آیت الله خامنه ای بررسی می شود و "مجلس از این باب نگرانی نداشته باشد."
احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس ایران اوایل هفته جاری گفته بود که توافق جامع اتمی طبق قانون اساسی باید به صورت لایحه به مجلس فرستاده شود.
مطابق اصل ۷۷ قانون اساسی ایران "عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد." اصل ۷۴ قانون اساسی هم تأکید دارد که "لوایح قانونی پس از تصویب هیأت وزیران به مجلس تقدیم می شود."
مجلس ایران روز دوم تیرماه امسال قانونی را تحت عنوان "قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران" تصویب کرد که بر لزوم رعایت مصوبات شورای عالی امنیت ملی در موارد متعدد تأکید داشت. بر اساس این قانون و با یادآوری اصول قانون اساسی، توافق اتمی با گروه ۱+۵ باید به مجلس "ارائه" شود.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته با حضور در صحن مجلس ضمن توضیح جزئیات توافق، متن آن را به طور رسمی به رئیس مجلس ارائه کرد اما آقای توکلی گفته بود "وزیر امور خارجه نمی تواند لایحه به مجلس ارائه دهد بنابراین، دولت باید با بررسی و تصویب توافقنامه هسته ای آن را به مجلس بفرستد تا زمینه رفع تحریم ها به طور کامل فراهم شود."
علی لاریجانی این اقدام وزیر خارجه را "ارائه گزارش" توصیف کرده و گفته بود که منع قانونی ندارد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar