måndag 2 februari 2015

شورای همکاری خلیج فارس اظهارات جنتی را محکوم کرد

شورای همکاری خلیج فارس اظهارات جنتی را محکوم کرد

  • 5 ساعت پیش
عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس اظهارات احمد جنتی، دبیرکل شورای نگهبان ایران در خطبه های نماز جمعه تهران را غیرمسئولانه و خصمانه خوانده و آن را محکوم کرده است.
آقای زیانی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که اظهارات آقای جنتی علیه ملک عبدالله، پادشاه درگذشته عربستان را توهین آمیز می داند و معتقد است که این اظهارات به اختلاف میان ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دامن می زند.
او از مقامات ایران خواست که به اصول حسن همجواری پایبند باشند و از بیان اظهاراتی که به روابط مبتنی بر احترام متقابل و عدم مداخله آسیب می زند، بپرهیزند.
ملک عبدالله، پادشاه عربستان روز ۲۲ ژانویه (دوم بهمن) درگذشت و برادرش ملک سلمان بن عبدالعزیز جانشین او شد.
پس از درگذشت ملک عبدالله، آقای جنتی در نماز جمعه تهران او را "قارون سعودی" خواند و گفت که او با شیعیان "خیلی دشمنی کرد" و پس از مرگ "به سزای اعمالش می رسد".
او مرگ ملک عبدالله را به مسلمانان و کسانی که "غصه شیعه را می خورند" تبریک گفت.
این سخنان در خطبه های نماز جمعه روز ۱۰ بهمن (۳۰ ژانویه) بیان شد، اما در همان روز سخنان دو تن از مراجع تقلید شیعه در ایران منتشر شد که از اظهار شادمانی در قبال مرگ پادشاه عربستان انتقاد کرده بودند.
آیت الله عبدالله جوادی آملی در دیدار با سفیر ایران در عربستان گفته بود: "ابراز شادی در مرگ افراد، چه ضرورتی دارد؛ این رفتار نه واجب است و نه مستحب. برای چه باید عواطف یک عده را جریحه دار کرد؟ علی الخصوص که حجاج ما برای انجام فریضه حج باید به این کشور سفر کنند."
آیت الله ناصر مکارم شیرازی هم گفته بود: "به رغم وجود اختلاف دیدگاه‌ها و مواضع رهبران دو کشور، هیچ گروهی از مسلمانان نباید به دیگری اهانت کند."
اظهارات این دو مرجع تقلید واکنشی به مطالب بعضی رسانه های اصولگرا و نحوه پوشش مرگ پادشاه عربستان در این رسانه ها قلمداد شد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar