lördag 15 juli 2017

“گلی فرانسیس دهقانی” اولین اسقف ایرانی کلیسای لفبورو بریتانیا

“گلی فرانسیس دهقانی” اولین اسقف ایرانی کلیسای لفبورو بریتانیا

“فرانسیس دهقانی” با بیان اینکه این پیشرفتی واضح اما ناکافی است گفته که کلیسای بریتانیا باید کلیسایی مدرن باشد.
به گزارش «محبت نیوز» » برای اولین بار در تاریخ کلیسای بریتانیا یک زن پناهنده ایرانی به عنوان اسقف لفبورو برگزیده شده است.
به نقل از سایت خبری«چرچ تایمز» این تصمیم در راستای از میان برداشتن میراث دشمنی با خارجی‌ها و اقلیت‌های قومی گرفته شده است.
گلی فرانسیس دهقانی مربی آموزش‌ و پرورش و مشاور وزیر امور زنان در روستای پیتربورو است.
کشیش فرانسیس دهقانی در اصفهان متولد شده و پدر او، “حسن دهقانی” تفتی اولین اسقف ایرانی آنگلیکان و اولین اسقف اعظم کلیسای اورشلیم و خاورمیانه بود. کشیشحسن دهقانی تفتی مردی مؤمن، رهبری برجسته، معترفِ ایمان، دوستِ محبوبِ افرادی بسیار و همسر یک زن و پدر چهار فرزند بود.
کشیش دهقانی تقتی پس از یک ترور نافرجام در سال ۱۹۷۹، که در آن مردانی مسلح در را شکستند و وارد خانه‌ی او شدند و همسرش، مارگارت را زخمی کردند، به طور موقت از ایران خارج شد. زمانی که او در یکی دیگر از کشورهای خاورمیانه بود، شنید که به منشی‌اش شلیک شده و جراحات جدی به او وارد شده است. پس از مدتی خبر رسید که پسرش بهرام در تهران مفقود شده و سپس به قتل رسیده است.
این زوج مسیحی سرانجام در بریتانیا درخواست پناهندگی داده و سه دختر خود را نیز به آنجا بردند که یکی از آنها گُلی نوجوان بود.
گلی فرانسیس دهقانی پس از انتصاب خود به این مقام، دیدگاه و رهبری اسقف جدید را در تشخیص کمبود تنوع در کلیسا را ‌ستود، اما گفت که کلیسای انگلستان به طور کلی در این زمینه کند عمل کرده است.
با انتصاب کشیش فرانسیس دهقانی به این مقام، تعداد اسقف‌های اقلیت قومی در کلیسا از دو نفر به سه‌ نفر می‌رسد.
فرانسیس دهقانی با بیان اینکه این پیشرفتی واضح اما ناکافی است گفته که کلیسای بریتانیا باید کلیسایی مدرن باشد. در آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۱، ۱۵ درصد مردم بریتانیا یعنی یک نفر از هفت نفر از اقلیت‌های قومی است.

کشیش فرانسیس دهقانی اکنون ۵۱ ساله است و پیش از آنکه آموزش کشیشی ببیند، از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ به عنوان یک تهیه‌کننده‌ی برنامه های مسیحی برای بی‌بی‌سی کار می کرده است. وی پس از آنکه به مقام کشیشی روستای سات‌وارک رسید، دو سال به عنوان مدرس موسیقی کالج و مدرسه فعالیت کرد.
فرانسیس دهقانی پس از وقفه‌ای که بزرگ کردن سه فرزندش در کار وی ایجاد کرد (او دو فرزند ۱۲ ساله و یک فرزند ۱۷ ساله دارد) از سال ۲۰۱۱ تا کنون در اسقف‌نشین پیتربورو در مقام کشیشی خدمت کرده است. وی از سال ۲۰۱۳ مشاور وزیر امور زنان بریتانیا نیز هست.
گلی فرانسیس دهقانی در دانشگاه ناتینگهام انگلیس در رشته موسیقی تحصیل کرده و در سال ۱۹۸۹ لیسانس گرفته است.
او در دانشگاه بریستول نیز الهیات خوانده و فوق‌لیسانس خود را از این دانشگاه در سال ۱۹۹۴ اخذ کرد. دهقانی دکترای فلسفه‌ی خود را نیز در سال ۱۹۹۹ از همین دانشگاه گرفت و رساله‌اش را درباره‌ی «فمینیسم مذهبی در عصر پادشاهی: مبلغان دینی زن در ایران ۱۸۶۹ تا ۱۹۳۴» نوشته است.
او از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ برای انتصاب به مقام کشیشی در موسسه‌ی آموزش الهیاتی جنوب شرقی آموزش دیده است.
همسر وی، لی فرانسیس، کشیش شهر اوکهام است که از سال ۲۰۱۲ در شورای کلیسایی عضویت دارد.
علایق گلی فرانسیس دهقانی، فرهنگ فارسی و آشپزی و موسیقی و داستان‌های معاصر و همچنین پیاده‌روی با سگ خانگی‌شان است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar