اسرار زندگی خصوصی افراد را 'میتوان از کلیک کردنشان پیدا کرد'
دو محقق آلمانی میگویند که توانستهاند عادت یک قاضی به تماشای پورن و همین طور ماده مخدر محبوب یک سیاستمدار را فقط با بررسی الگوی کلیک آنها در اینترنت شناسایی کنند.
اسویا اکرت و آندرس دوس نتایج تحقیق خود را در کنفرانس هکرها که در لاس وگاس آمریکا برگزار شد مطرح کردند.
این دو نفر انبوه اطلاعات مربوط به جستجوی اینترنتی سه میلیون آلمانی را از طریق شرکتهایی که آمار و اطلاعات کلیک کردن کاربران در اینترنت را جمعآوری میکنند به دست آورده بودند.
آنها میگویند هر کاری که کاربران در اینترنت انجام میدهند با جزئیات ثبت و ضبط میشود و شرکتها به سرعت این اطلاعات را گردآوری میکنند تا برای تبلیغات از آن استفاده کنند.
این دو پژوهشگر متوجه شدند که ۹۵ درصد این اطلاعات را افزونه (extension) ده مرورگر (Browser) معروف فراهم میکنند.
خانم اکرت گفت: "کاری که این شرکتها میکنند در اروپا غیرقانونی است اما این برایشان اهمیتی ندارد."
انتشار یافتههای این دو پژوهشگر باعث شده در آلمان این موضوع مطرح شود که باید برای فعالیت شرکتهایی که اطلاعات جستجوی اینترنتی کاربران را جمع میکنند، محدودیت قائل شد.
به گفته آقای دوس مرتبط کردن این اطلاعات با افراد کار سادهای است و دقیقا میتوان فهمید که افراد کجا آنلاین شدهاند، چه چیزهایی را در اینترنت جستجو کردهاند و چه چیزهایی خریدهاند.
- شرکت-های نوبنیان و 'واحد ۸۲۰۰' در اسرائیل
- برای ویزای آمریکا باید فعالیت خود را در شبکههای اجتماعی گزارش کنید
- هکرهای کره شمالی 'دنبال پول هستند نه اطلاعات محرمانه'
- نقص امنیتی آیفون که آن را به ابزار جاسوسی تبدیل میکرد برطرف شد
این دو محقق اطلاعاتی را که کاربران از عادتهای اینترنتی خود بجا میگذارند بر اساس فهرست سایتهای و لینکهایی بازدید شده تجزیه و تحلیل کردند و بعد با بررسی فقط چند دومین، میتوانستند کاربری را که یک جستجوی خاص را انجام داده به چند نفر محدود کنند تا سرانجام به کاربر مورد نظر برسند.
به گفته این دو محقق در بسیاری موارد تشخیص هویت فرد حتی از این هم سادهتر است چون اطلاعات مربوط به کلیک کاربران در خیلی موارد به صفحه آنها در شبکههای اجتماعی لینک میشود که بلافاصله هویت و حتی اطلاعات بیشتری را درباره فرد روشن میکند.
اطلاعاتی که عادتهای اینترنتی افراد را فاش میکند میتواند لینکهایی باشد که در توئیتر همرسان میکنند، ویدئوهای که در یوتیوب تماشا میکنند، مطالب خبری که در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند یا عکس چیزهایی را که خریدهاند یا جاهایی را که رفتهاند در این شبکهها منتشر میکنند.
دو پژوهشگر میگویند اطلاعات کاربران که در فضای مجازی در اختیار همه قرار دارد روز به روز بیشتر میشود، بنابراین یافتن کاربر از روی الگوی کلیک روز به روز آسانتر می شود.
خانم اکرت میگوید اطلاعات به جا مانده از جستجوهای اینترنتی افراد، جزئیات خصوصی زندگی آنها را برملا میکند که میتوان از آن سوء استفاده کرد؛ مثل این که دفترچه تلفنی داشته باشید که با نگاه کردن به اسم هر فرد، از هر کاری که او انجام داده باخیر شوید.
در بسیاری موارد این عادتهای اینترنتی غیر قانونی نیستند اما اگر برملا شوند ممکن است توضیح یا توجیه آن برای چهرههای شناخته شده بسیار سخت باشد و آنها در مقابل اخاذی آسیبپذیر کند.
دو پژوهشگر پس از تحقیق خود تمام اطلاعات را پاک کردند چون نمیخواستند این اطلاعات را در اختیار داشته باشند و همین طور نگران این بودند که اگر هک شوند اطلاعات افراد به دست دیگران خواهد افتاد.
پیشنهاد آنها این است که دولتها اجازه ذخیره طولانی مدت این اطلاعات را ندهند و شرکتهایی که اطلاعات را ارائه میکنند موظف باشند پیش از این که این اطلاعات مبنای طراحی طیف وسیعی از آگهی هایی قرار بگیرد که مردم میبینند، تمام اطلاعاتی که با استفاده از آن میتوان فهمید چه کسی با کلیک کردن این اطلاعات را تولید کرده باید حذف شوند.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar