tisdag 21 juni 2016

واکنش سپاه به سلب تابعیت شیخ قاسم: حکومت بحرین سرنگون خواهد شد

واکنش سپاه به سلب تابعیت شیخ قاسم: حکومت بحرین سرنگون خواهد شد
1 ساعت پیش
هم‌رسانی
کپی رایت تصویر رویترز
در ادامه واکنش‌های نهادها و مقامات ایران به سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم، روحانی شیعه بحرین، سپاه پاسداران در بیانیه‌ای این اقدام را موجب تسریع سرنگونی حکومت بحرین دانسته است.
در این بیانیه آمده است: "تردیدی نیست که اقدام نابخردانه آل خلیفه (حکومت بحرین) علیه شخصیتی که نماد برجسته روحانیت معظم شیعه محسوب می شود، موجب شعله‎ورتر شدن مشعل انقلاب اسلامی بحرین و شکل‌گیری قیامی ویرانگر علیه رژیم وابسته و حاکم بر این کشور خواهد شد."
سپاه در بیانیه خود به پادشاه بحرین هشدار داده است که اگر "دست از ادامه ماجراجویی‌های صهیونیست‌پسند برنداشته و تسلیم خواسته‌های برحق مردم این کشور نشود، به سرنوشت دیکتاتورهای تشییع جنازه شده سایر بلاد اسلامی گرفتار خواهد شد".
علی سعیدی، نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در سپاه نیز گفت: "رژیم بحرین تنها تا مدتی می تواند با سرنیزه و اسلحه در پناه آمریکا به سرکوب بپردازد، اما دیری نخواهد پایید که یک انفجار به وجود خواهد آمد و مردم آن دیار به خروش خواهند آمد و آنگاه هیچ چیز نمی تواند جلودار آنها باشد."
دیروز نیز سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، نیروی برون مرزی سپاه سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم را "خط قرمزی" خواند که "برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نخواهد گذاشت".
این فرمانده ارشد نظامی همچنین خطاب به حامیان حکومت بحرین گفت که "اهانت به آیت الله شیخ عیسی قاسم و استمرار فشارهای بیش از حد به مردم بحرین" منجر به شروع یک "انتفاضه خونین" در آن کشور خواهد شد.
بیشتر بخوانید:هدف بیانیه قاسم سلیمانی کیست؟
در واکنش دیگری بیش از ۲۵۰ نماینده مجلس ایران با انتشار بیانیه‌ای از نهادهای بین‌المللی خواسته اند که "مقابل این اقدام خلاف قوانین بین‌المللی و غیرعاقلانه" بحرین عکس‌العمل متناسب نشان دهند.
کپی رایت تصویر خبرگزاری فرانسه
عنوان تصویر
حدود هفتاد درصد از جمیعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند
عبدالله الدقاق، نماینده این روحانی شیعه در ایران امروز، سه‌شنبه ۳۱ خرداد به خبرگزاری تسنیم گفت: "دولت بحرین در نظر دارد شیخ عیسی قاسم را به خارج از کشور تبعید کند، اما قطعا موفق به این کار نخواهد شد زیرا ملت بحرین از لحظات اولیه اعلام این خبر به‌سمت منزل وی حرکت کردند و مقابل خانه او دست به تحصن زدند."
به گفته او حکومت بحرین قصد دارد با این اقدام، شیخ عیسی قاسم را زندانی و یا تبعید کند تا به ایران و شیعیان عراق فشار آورد.
سلب تابعیت از شیخ قاسم با واکنش اعتراضی وزارت امور خارجه و همچنین انتقاد شدید مقامات سپاه بدر عراق و حزب‌الله لبنان، از متحدان ایران در منطقه هم مواجه شده است.
ایران همواره حکومت بحرین را متهم کرده که با داشتن حمایت‌های عربستان سعودی معترضان را سرکوب می‌کند و در مقابل بحرین و عربستان، ایران را منشا اختلافات میان اکثریت شیعه و حامیان سنی حکومت می‌دانند.
وزارت خارجه آمریکا هم نسبت به سلب تابعیت از شیخ قاسم ابراز نگرانی کرده و شورای حقوق بشر سازمان ملل این اقدام را نادرست دانسته است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar