lördag 25 juni 2016

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ایرانی‌ها را نگران کرد

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ایرانی‌ها را نگران کرد

  • 7 ساعت پیش
کپی رایت تصویرPA
اگر فکر می کنید هشتگ و بحث نتایج همه‌پرسی ماندن یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا فقط برای کاربران بریتانیایی شبکه‌های اجتماعی مهم شد، باید بگویم اشتباه می‌کنید.
پس‌لرزه‌های شوک ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از مرزهای نداشته شبکه‌های اجتماعی عبور کرده و به کاربران، سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی فارسی‌زبانان هم رسیده است.
بحث نتیجه رفراندوم بریتانیا و تاثیرش بر ایران از موضوعاتی بود که بین ایرانی‌ها هم بالا گرفت.
تحلیل‌های سیاسی همراه با نگرانی از ارزش پایین پوند و تاثیرش بر بازار ایران و پایین آمدن قیمت نفت و حتی سئوال "تکلیف جام ملت‌های اروپا چه خواهد شد؟" را می‌توان از بحث‌های اصلی فارسی‌زبانان برشمرد. در کنار همه این نظرها عده‌ای هم از حجم بالای تحلیل‌های فارسی زبانان در شبکه‌های اجتماعی متعجب بودند.
  • شروع تحولات تازه در جهان
نظر ها در مورد گسستگی اتحادیه اروپا بعد از خروج بریتانیا از آن کم نیست. بخشی از فارسی زبانان هم بر این عقیده‌اند. مثلا ثریا در فیسبوکش این را نوشته: " این سوت شروع دومینو از هم گسیختگی اتحادیه اروپا را به صدا درآورده است. جدایی اسکاتلند و ایرلند٬ می‌تواند فاز دیگری از فروپاشی اتحادهای تاریخی در غرب باشد."
  • دیوید کامرون قهرمان یا قمارباز؟
بخشی از آنهایی که موافق ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بودند، تصمیم برگزاری رفراندوم توسط نخست‌وزیر بریتانیا را به یک قمار سیاسی تشبیه کرده‌اند. همه‌پرسی که می‌توانست برگزار نشود و دموکراسی تنها دلیل برپایی آن بود.
پایبندی به این دموکراسی را بسیاری از ایرانیان ستودند و با شرایط شهروندان ایرانی در ایران مقایسه کردند. در مقابل حتی برخی از کاربران ایرانی گفتند دموکراسی برای شهروندانی که از مسائل آگاهی ندارند خوب نیست.
پریناز در فیسبوکش نوشته: "درود بر دیوید کامرون که دوباره ثابت کرد که منافع ملی بر منافع شخصی و حزبی ارجحیت دارد و این راز پیشرفت کشورهای متمدن، آزاد و پیشرفته ست. به امید اینکه ما هم روزی به اینجا برسیم."
حسین: "دیوید کامرون خودش پیشنهاد رفراندوم داد، خودشم تلاش کرد نظر مردمو تغییر بده و آخر هم خودش استعفا داد. خود درگیریه عجیبی داشت!!"
کسری: "کامرون وعده رفراندوم داده بود ولی خودش برای موندن تبلیغ کرد و قمارشُ باخت."
کاربری با نام ۲۶۲IR توییت کرده: "دموکراسی فقط بدرد کشوری میخوره که مردم آگاهی داره وگرنه اگه اکثریت ناآگاه باشند فقط بار منفی داره. دموکراسی لاقل بدرد ایران و انگلیس نمیخوره"
  • آیا ماندن یا نماندن بریتانیا تاثیری بر ایران خواهد داشت؟
وقتی کاربران ایرانی دیدند همه جا، از توییتر گرفته تا تلگرام، حرف از نتیجه همه پرسی بریتانیا است، یک سئوال در ذهنشان پر رنگ شد. آیا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تاثیری بر شهروندان در ایران خواهد گذاشت؟ هشتگ Brexit کلید واژه‌ای بود که ایرانی ها از آن استفاده کردند.
بابک در توییتر نوشته: " فعلاً تنها ارتباط خروج بریتانیا از EU به ما، کاهش قیمت نفت‌مونه. اگه بیش از این نگرانی دارین که بریم بروکسل جلوی مقر EU شمع روشن کنیم."
الهام نوشته: "انگلیس از اتحادیه اروپا اومده بیرون، پیش‌بینی می‌کنن که نفت میاد پایین و ایران ضرر می‌کنه. گنه کرد در بلخ آهنگری، دولت حسن باید تقاص بده"
سرزده: "جداشدن #انگلیس از اتحادیه اروپا اِگه برا اروپا نون نداشته باشه برا #ایران آب داره"
ایوان: "یک حسی میگه با خروج بریتانیا از اتحادیه قرار است وضع ایران از این هم بدتر بشه"
اما شاید بتوان پاسخ همه این شک و تردید ها را در توییت حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رییس جمهور ایران گرفت. آقای ابوطالبی در چهار توییت در مورد این موضوع نظر داد و نوشت:
"خروج انگلیس ازاتحادیه اروپایی یک "فرصت تاریخی" برای #ایران است؛بایدازاین فرصت تازه، نهایت بهره را برد."
  • خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چه ربطی به فوتبال این سرزمین دارد؟
نگرانی های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی از خروج بریتانیا بیشترین بحث‌ را به راه انداخت. اما نگرانی کاربران فارسی زبان فراتر رفت و آنها درگیر موضوع فوتبال و لیگ برتر انگلستان شدند. شاید این را به توان به علاقه ایرانی‌ها به فوتبال ربط داد.
بسیاری از کاربران ایرانی در توییتر نوشتند: "تعدادی از بازیکن‌های اروپایی که در لیگ برتر انگلستان بازی می‌کنند حالا باید خارج شوند و این فوتبال انگلستان را تحت تاثیر قرار می دهد." یا نمونه دیگری از نظرها این بود که : " در این سری از بازی‌های قهرمانی اروپا انگلستان دیگر نمی‌تواند بازی کند."
کپی رایت تصویرخبرگزاری فرانسه
البته این نظرها و تحلیل‌ها اشتباه بود. چون قرار نیست حداقل تا حدود ۲ سال دیگر اتفاق خاصی بیافتد و امور آنچنان تحت تاثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا قرار نخواند گرفت. پس در این فصل لیگ برتر فوتبال انگلستان شما می‌توانید فوتبال را با تیم‌های محبوبتان دنبال کنید.
اسم مسابقات قهرمانی اروپا هم بیانگر این است که این مسابقات مختص به قاره اروپا است و با اتحادیه اروپا فرق دارد. مثلا همین الان، ترکیه، آلبانی یا حتی ایسلند دراتحادیه اروپا نیستند ولی در این جام بازی می‌کنند. پس خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تاثیری هم بر این مسابقات نخواهد داشت.
اطلاعات اشتباه در بین نظرها و واکنش کاربران ایرانی کم نبود، مثلا آیا ایرانی‌ها برای سفر به بریتانیا احتیاج به ویزای جداگانه دارند هم شامل این نظرها بود. بریتانیا، هیچگاه وارد قرارداد روادید شینگن نشده و شهروندان ایرانی برای سفر به این کشور نیاز دارند مثل قبل از سفارت بریتانیا درخواست ویزا کنند.
با این همه، زمان تنها چیزی است که همه به آن نیاز دارند تا ببینید برای بریتانیایی که شاید دیگر کبیر نباشد، چه روزگاری را رقم خواهد زد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar