benjamin-netanyahu
تقاطع: درحالی‌که نظرسنجی‌ها تا ساعاتی پس از پایان انتخابات اسراییل از رقابت فشرده حزب “لیکود” به رهبری بنیامین نتانیاهو و “اتحاد صهیونیست” به رهبری ایساک هرزوگ خبر می‌دادند، با شمارش ۹۹ درصد آرا مشخص شد که لیکود توانسته ۳۰ کرسی پارلمان اسراییل (کِنسِت) را به دست آورد؛ آن هم در حالی که ائتلاف احزاب چپ، در مجموع، صاحب ۲۴ کرسی شده‌اند.
بعد از این دو، لیست ائتلافی احزاب عرب با ۱۴ کرسی در جای سوم قرار گرفته است و دو حزب میانه‌ی یش‌آتید و کولانو به ترتیب ۱۱ و ۱۰ کرسی را کسب کرده‌اند.
Knesset-Results-2015
پیروزی قاطع لیکود و نتانیاهو در انتخابات اسراییل با توجه به نظرسنجی‌های پیشین، برای بسیاری از ناظران این انتخابات، شوک‌آور بوده است.
هرچند که نتایج نهایی و قطعی، صبح پنج‌شنبه اعلام می‌شود، اما بنا بر اعلام “لیکود”، بنیامین نتانیاهو، از هم‌اکنون تماس با رهبران احزاب با هدف تشکیل دولت ائتلافی از نیروهای راست را آغاز کرده است. او برای تشکیل دولت نیاز به ۳۱ کرسی این احزاب دارد.
نفتالی بِنِت، رهبر حزب “خانه یهود”، موشه کاهلون، رهبر “کولانو”، آویگدور لیبرمن، رهبر “اسراییل خانه ماست”، آریه دری، رهبر “شاس”، و یاکوف لیتزمن، رهبر “یهودیت تورات متحد”، طرف‌های تماس نتانیاهو برای حضور در دولت ائتلافی بوده‌اند که مجموع کرسی‌های آن‌ها در کنار لیکود، به عدد ۶۸ می‌رسد.
نخست‌وزیر کنونی اسراییل در یک سخنرانی بعد از اعلام نتایج اولیه انتخابات، گفت که امیدوار است در دو تا سه هفته‌ی آینده، ائتلافش را کامل کند.
در مقابل، ایساک هرزوگ و تزیپی لیونی دو رهبر “اتحاد صهیونیست” صبح چهارشنبه (۱۸ مارچ-۲۷ اسفند) با انتشار بیانیه‌ای گفتند: «این صبح سختی برای ما و برای آن‌هایی است که به دیدگاه ما باور داشتند.»
آن‌ها هم‌چنین اعلام کرده‌اند که «به مبارزه خود به نمایندگی از شهروندان اسراییل در راستای عدالت اجتماعی، دیپلماسی، برابری و دموکراسی» ادامه خواهند داد.
ریاست بی.بی -لقبی که در اسراییل به نتانیاهو داده‌اند- بر دولت بعدی این کشور، او را به اولین نخست‌وزیر اسراییل تبدیل می‌کند که بیش از شش سال در این سمت قرار می‌گیرد.
آقای نتانیاهو ۶۵ ساله هم‌چنین تنها نخست‌وزیر تاریخ اسراییل است که در این کشور به دنیا آمده است. با این وجود، او بخش زیادی از دوران کودکی و جوانی خود را در ایالات متحده امریکا زندگی کرده است. وی دارای مدرک کارشناسی معماری و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه ام‌.آی.تی (موسسه فناوری ماساچوست) است و دکترای علوم سیاسی خود را نیز از دانشگاه هاروارد کسب کرده است.
وی هم‌چنین به مدت شش سال در بین تحصیلات خود به اسراییل بازگشت و در ارتش این کشور خدمت کر