Naghdi-Rouhani-Younesi
تقاطع: محمدرضا نقدی، فرمانده “بسیج” در ایران می‌گوید که علی یونسی، دستیار ویژه حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی باید در یک “دادگاه صحرایی” محاکمه شود.
به نوشته‌ی وب‌سایت “رهیاب‌نیوز”، آقای نقدی روز دوشنبه (۲۵ اسفند-۱۶ مارچ) در یک سخنرانی در خرمشهر گفت: «برخی‌ها گفتند این آقا را عزل کنید و دیگران هم مطالب دیگری مطرح کردند اما باید بدانیم این اظهارات خیانت است؛ باید کسی که به امت اسلام خیانت می‌کند و عامدانه حرف‌های تفرقه‌افکنانه می‌زند در دادگاه صحرایی محاکمه کنند.»
علی یونسی اخیرا در اظهاراتی جنجالی از کشور عراق به عنوان “پایتخت” ایران یاد کرده و گفته بود: «عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست، بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسأله هم برای امروز و هم برای گذشته است.»
او هم‌چنین با بیان این‌که «جغرافیای ایران و عراق غیرقابل تجزیه و فرهنگ دو کشور غیرقابل تفکیک است» اضافه کرده بود: «پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم.»
این اظهارات که با واکنش‌های گسترده‌ی داخلی و خارجی همراه شد، منجر به عقب‌نشینی یونسی از اظهارات پیشینش گردید. با این وجود، آن‌گونه که خبرگزاری “تسنیم”، متعلق به سپاه پاسداران گزارش داده، او امروز سه‌شنبه (۲۶ اسفند-۱۷ مارچ) در “دادگاه ویژه روحانیت” حضور یافته و مورد بازپرسی قرار گرفته است.
پیش‌تر نیز شماری از اعضای مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به آقای روحانی خواهان عزل علی یونسی شده بودند.
گفتنی است آقای یونسی در دولت محمد خاتمی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی بود و از جمله چهره‌های امنیتی نزدیک به حسن روحانی و اصلاح‌طلبان به شمار می‌رود.
او از زمان روی کار آمدن دولت روحانی چندین بار با اظهارات خود خشم “اصول‌گرایان” ایران را برانگیخته است که از جمله‌ی این اظهارات می‌توان به دفاع او از نماد “شیر و خورشید” و نیز سخنان اخیر وی مبنی بر نقض حقوق بشر در زندان‌های ایران اشاره کرد.