روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به گزارش سایتهای خبری و تلویزیونهای مسیحی نوشته گرایش به مسیحیت در ایران رشد کرده و از هر نقطه دیگر جهان بیشتر است.
به گزارش «محبت نیوز» در یک دهه گذشته زیر سایه استبداد حکومتی بسیاری از شهروندان از اسلام ولایی فقاهتی فاصله گرفتند و بخشی از آنها به مسیحیت گرویدند.
روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به گزارش سایتهای خبری و تلویزیونهای مسیحی نوشته گرایش به دین مسیحیت در ایران رشد کرده و میزان این رشد از هر نقطه دیگر جهان بیشتر است.
در این گزارش که نویسنده آن “مصطفی آکول” محقق و پژوهشگر ترکیهای است آمده اعتراضات ضد دولتی در روزهای آخر سال ۲۰۱۷ در ایران نشان داد که تعدادی از مردم با سیستم مخالفت دارند. تعداد اندکی از دین خود رنجیده خاطر شدهاند، تعدادی به مذاهب دیگر سوق پیدا کردهاند و تعدادی هم به دین مسیحیت گرایش پیدا کردهاند.
بر طبق گزارشهای سایتهای خبری مسیحی، گرایش به دین مسیحیت در ایران رشد کرده است. یک شبکه تلویزیونی مسیحی نیز گفته رشد گرایش به مسیحیت در ایران بیش از دیگر نقاط جهان است. بر اساس مطالعات دو پژوهشگر در سال ۲۰۱۵ توسط دوئین الکساندر میلر از دانشگاه سنت ماری در سن آنتونیو و پاتریک ژوهانسون از موسسه بینالمللی سنگاپور تخمین زده شده است تعداد ایرانیهایی که از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۰ به دین مسیحیت گرایش پیدا کردهاند حدود ۱۰۰ هزار نفر را شامل میشوند.
روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به گزارش سایتهای خبری و تلویزیونهای مسیحی نوشته گرایش به دین مسیحیت در ایران رشد کرده و میزان این رشد از هر نقطه دیگر جهان بیشتر است.
در این گزارش که نویسنده آن “مصطفی آکول” محقق و پژوهشگر ترکیهای است آمده اعتراضات ضد دولتی در روزهای آخر سال ۲۰۱۷ در ایران نشان داد که تعدادی از مردم با سیستم مخالفت دارند. تعداد اندکی از دین خود رنجیده خاطر شدهاند، تعدادی به مذاهب دیگر سوق پیدا کردهاند و تعدادی هم به دین مسیحیت گرایش پیدا کردهاند.
بر طبق گزارشهای سایتهای خبری مسیحی، گرایش به دین مسیحیت در ایران رشد کرده است. یک شبکه تلویزیونی مسیحی نیز گفته رشد گرایش به مسیحیت در ایران بیش از دیگر نقاط جهان است. بر اساس مطالعات دو پژوهشگر در سال ۲۰۱۵ توسط دوئین الکساندر میلر از دانشگاه سنت ماری در سن آنتونیو و پاتریک ژوهانسون از موسسه بینالمللی سنگاپور تخمین زده شده است تعداد ایرانیهایی که از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۰ به دین مسیحیت گرایش پیدا کردهاند حدود ۱۰۰ هزار نفر را شامل میشوند.
- بیشتر بخوانیم: رشد کلیساهای خانگی در هیچ کجای دنیا به اندازه ایران نیست
- بیشتر بخوانیم: هشدار فرمانده سپاه مازندران نسبت به رشد رسانههای مسیحی و کلیساها
- بیشتر بخوانیم: تعطیلی برخی از جلسات انجمن معتادان گمنام (NA) به اتهام ترویج مسیحیت
پیش از اینها موسسه «پیو» در تحقیقاتی در خصوص گرویدن به اسلام و خارج شدن از دین اسلام در آمریکا آورده بود: مطالعه موسسه پیو در سال ۲۰۱۷ درخصوص مسلمانان آمریکا نشان میدهد ۲۴ درصد از افرادی که به عنوان مسلمان بزرگ شدهاند، از این دین خارج شدهاند. در میان این گروه ۵۵ درصد خود را پیرو هیچ دینی نمیدانند، ۲۲ درصد به مسیحیت گرویدهاند و ۲۱ درصد دیگر نیز مذاهب بسیار متنوعی را به عنوان دین خود برگزیدهاند. در این میان افرادی که از دین اسلام خارج شدهاند بیشتر احتمال دارد مهاجران ایرانی باشند (۲۲۲ درصد) تا افرادی که تغییر کیش ندادهاند. تعداد زیادی از افرادی که در گذشته مسلمان بودهاند، ایرانیانی هستند که پس از انقلاب به آمریکا مهاجرت کردهاند.
وبسایت شفقتا به این خبر واکنش نشان داده و نوشته “مهدی امجدیزاد” امام جمعه باخرز که به عنوان جوانترین امام جمعه ایران معروف است از افزایش تعداد کلیساهای خانگی در نیشابور و شیراز خبر داد. امجدیزاده، درباره تبلیغ مسیحیت در مناطق مختلف ایران گفته بود: «متاسفانه شیراز پایگاه تبادل افکار ادیان و فرقه های نوظهور تبدیل شده است و به خصوص مسیحیان در شیراز آمار بسیار بالایی کلیسای خانگی دارند و در حال فعالیت اند. زمانی که در قم بودم، دو منطقه کشور را نسبت به موضوع مسیحیت حساس معرفی کردند که یکی از آنها شیراز و دیگری نیشابور بود. شیراز در زمینه دین مسیحیت به شدت فعالیت می کند. در روستاهای اطراف شیراز برای تبلیغ مسیحیت، از طریق کمک به مردم به صورت در اختیار گذاشتن پزشک و دندانپزشک به شکل رایگان جوان ها را جذب می کنند. همچنین جلسات جشن و نشاط نیز برگزار می کنند. در نیشابور نیز که یک شهر مسلمان نشین، شیعه نشین و منسوب به اهل بیت است به شدت کلیسای خانگی افزایش یافته است و با اینکه شهر نسبتا کوچکی است ۱۱ کلیسای خانگی در آنجا وجود دارد.»
وبسایت شفقتا به این خبر واکنش نشان داده و نوشته “مهدی امجدیزاد” امام جمعه باخرز که به عنوان جوانترین امام جمعه ایران معروف است از افزایش تعداد کلیساهای خانگی در نیشابور و شیراز خبر داد. امجدیزاده، درباره تبلیغ مسیحیت در مناطق مختلف ایران گفته بود: «متاسفانه شیراز پایگاه تبادل افکار ادیان و فرقه های نوظهور تبدیل شده است و به خصوص مسیحیان در شیراز آمار بسیار بالایی کلیسای خانگی دارند و در حال فعالیت اند. زمانی که در قم بودم، دو منطقه کشور را نسبت به موضوع مسیحیت حساس معرفی کردند که یکی از آنها شیراز و دیگری نیشابور بود. شیراز در زمینه دین مسیحیت به شدت فعالیت می کند. در روستاهای اطراف شیراز برای تبلیغ مسیحیت، از طریق کمک به مردم به صورت در اختیار گذاشتن پزشک و دندانپزشک به شکل رایگان جوان ها را جذب می کنند. همچنین جلسات جشن و نشاط نیز برگزار می کنند. در نیشابور نیز که یک شهر مسلمان نشین، شیعه نشین و منسوب به اهل بیت است به شدت کلیسای خانگی افزایش یافته است و با اینکه شهر نسبتا کوچکی است ۱۱ کلیسای خانگی در آنجا وجود دارد.»
“صابری تولایی” عضو جامعه مبلغین نیز گفته بود: «بحث تبلیغ مسیحیت در ایران از دیرباز وجود داشته و در قالب ها و اشکال مختلفی به وقوع می پیوسته است امروز نیز مدتی است که پدیده افزایش تعداد کلیساهای خانگی به ویژه در دو شهر شیراز و نیشابور مطرح است که به تبع آن عده ای در جذب جوانان به دین مسیحیت می کوشند؛ این افراد از طریق فضاهای مجازی افراد را جذب کرده و پس مدتی دوستی آنها را به مکانهایی با عنوان کلیساهای خانگی می کشانند و کم کم نیز آموزه های مسیحیت را برای آنها بیان و ترویج میکنند. صابری تولایی، معتقد است که در حال حاضر نه تنها کلیساهای خانگی بلکه بسیاری از مجموعه هایی که رقیب دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت هستند در حال افزایشاند.»
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar