lördag 30 juni 2018

توافق تاریخی رهبران اروپا؛ پناهجو حق انتخاب کشور میزبان را نخواهد داشت

توافق تاریخی رهبران اروپا؛ پناهجو حق انتخاب کشور میزبان را نخواهد داشت

مقام‌های اروپایی در این بیانیه که بامداد جمعه ۲۹ ژوئن (هشتم تیر ماه) منتشر شد، بر سر روند رسیدگی به پرونده‌های پناهجویی به توافق تازه‌ای دست یافتند.
به گزارش «محبت نیوز» بامداد جمعه، ٨ تیر (٢٩ ژوئن)، دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا در یک پیام توییتری گفت که “رهبران بیست و هشت کشور اتحادیه در مورد پذیرش پیشنهاد شورای اروپا برای حل مشکل مهاجرت به توافق دست یافته‌اند.” به گفته آقای توسک، این توافق براساس مصالحه و سازش به خصوص برای رفع ناخرسندی دولت راستگرای ایتالیا به دست آمده است.
توافق بیست و هشت عضو اتحادیه اروپا پس از چندین ساعت مذاکره بین آنان در طول ساعات شب اعلام شد. شورای اتحادیه اروپا، متشکل از تمامی دولت‌های عضو، بالاترین مرجع تصمیم‌گیری این اتحادیه است.
سخنگوی شورای اتحادیه اروپا در مورد طولانی بودن مذاکرات در مورد موضوع مهاجرت گفته است که “ایتالیا به طور موقت مانع از دستیابی به یک سند واحد شد” و تاکید داشت که تا زمانی که هماهنگی لازم در مورد نحوه حل این مشکل صورت نگیرد، با هیچ تصمیمی موافقت نخواهد کرد. تصمیم‌های اجرایی شورای اتحادیه اروپا باید به تصویب تمامی کشورهای عضو برسد و هریک از این کشورها از حق وتو برخوردار است.
۲۸ کشور عضو همچنین توافق کردند تا ضمن تشدید کنترل مرزهای خارجی اتحادیه اروپا به منظور پیش‌گیری از ورود مهاجران، کمک مالی به اسپانیا و کشورهای مهاجر فرست از جمله ترکیه، مراکش و کشورهای شمال آفریقا را افزایش دهند. آنها همچنین هم‌پیمان شدند تا از بروز «وضعیت کنترل نشده» بحران پناهجویان همانند آن چه در ورود موج عظیم پناهجویان در سال ۲۰۱۵ روی داد، جلوگیری کنند.
در بخش دیگری از بیانیه سران اتحادیه اروپا آمده است که دولت‌های اتحادیه از این پس از ایتالیا و کشورهای دیگری که به عنوان خط مقدم بحران مهاجرت شناخته می‌شوند و نخستین پذیرای پناهجویان ورودی از راه دریای مدیترانه هستند، بیشتر حمایت کنند.
کشورهای اروپایی در مورد لزوم همکاری در زمینه کنترل جابجایی پناهجویان و مهاجران غیرقانونی درون فضای شنگن نیز به توافق رسیده و تأکید کرده‌اند که در چهارچوب اصلاحات قانون دوبلین، مسئولیت‌پذیری و همیاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند.
بر اساس قانون دوبلین، هر پناهجویی که نامش در مبادی ورودی نخستین کشور عضو اتحادیه اروپا ثبت می‌شود، تنها حق درخواست پناهندگی از همان کشور را دارد. بر اساس همین قانون، پناهجو اگر به کشور دیگری رفته و از آنجا درخواست پناهندگی کند، درخواست او به همان کشور اول ارجاع می‌شود و در صورت موافقت کشور اول، پناهجو باید به آنجا بازگشته و درخواست خود را ارائه دهد.
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، توافق به دست آمده را “خوب” توصیف کرد و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که در داخل کشورش با انتقادهایی از سیاست مهاجرتی خود مواجه شده، با اشاره به مذاکرات دشوار منتهی به توافق اخیر گفت که “اینکه توانسته‌ایم بر سر یک متن واحد به توافق برسیم نشانه بسیار خوبی است.”
در جریان مذاکرات، نخست وزیر ایتالیا، که در راس یک دولت راستگرا و مخالف مهاجرت قرار دارد، تا برآورده شدن خواست خود، تمامی بیانیه‌های مشترک اجلاس رهبران را وتو کرده بود. در پایان این نشست، او گفت که “ایتالیا دیگر در برابر مشکل مهاجرت تنها نیست.”
ترزا می، نخست وزیر بریتانیا گفت که توافق به دست آمده حاصل مذاکراتی بسیار طولانی بوده و افزود: “در نهایت به یک نتیجه مثبت رسیدیم که بخش عمده آن شامل همان پیشنهادهایی است که بریتانیا از مدت‌ها پیش مطرح کرده بود.” به گفته او، براساس توافق جدید، کشورهای “بالادستی” یعنی کشورهایی که مهاجران در نظر دارند پس از عبور از کشورهای مختلف اتحادیه اروپا به آنها برسند، باید به کشورهایی که مبدا حرکت مهاجران هستند کمک بیشتری کنند تا مانع از آن شوند که مهاجران برای رسیدن به اروپا به سفرهای خطرناک دریایی دست بزنند و در مواردی حتی جان خود را از دست بدهند
سباستین کورتس، نخست وزیر اتریش که او نیز به شدت با پذیرش مهاجران به خصوص مهاجران مسلمان مخالف است، از تصمیم اخیر اتحادیه اروپا حمایت کرد و گفت که انتظار دارد تمهیدات جدید مانع از تکرار بحران مهاجراتی سال ٢٠١۵ شود. در آن سال، هزاران مهاجر و پناهجو، که بسیاری از آنان از جنگ‌زدگان سوریه بودند، از مسیر زمینی و از طریق ترکیه عازم اروپا شدند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar