måndag 11 juni 2018

کشف مجسمه ای کمیاب از سر یک پادشاه مرموز کتاب مقدس در شمال اسرائیل

کشف مجسمه ای کمیاب از سر یک پادشاه مرموز کتاب مقدس در شمال اسرائیل

آیا پادشاهی که نقش‌اش در مجسمه‌ی ۳ هزار ساله به این خوبی حفظ شده، بن هداد است یا هزائل دمشقی، یا اهاب، یا اثوبعل طیار؟
به گزارش «محبت نیوز»  کشف مجسمه‌ی مرموز سر یک شاه، به قدمت ۳هزار سال، به ماجرای کارآگاهی دوران مدرن منجر شد و دانشگاهیان در تکاپوی آن‌اند که کشف کنند این چهره‌ نشان از که دارد.
به نقل از تایمز اسرائیل، این مجسمه که طول آن ۵ سانتیمتر (۲ اینچ) است، نمونه‌ای است بسیار کمیاب از هنر تجسمی سرزمین مقدس در طول قرن نهم پیش از میلاد، دوران شاهان عهد عتیق. این مجسمه که به استثنای ذره‌ای از ریش آن که از میان رفته، به خوبی حفظ شده در میان آثاری که تا کنون به دست آمده نظیری ندارد.
اگرچه دانشگاهیان اطمینان کامل دارند که این چهره‌ی عبوس و ریشو با تاج طلا بر سر، از خاندان سلطنت است، اما مطمئن نیستند که این چهره‌ی کدام شاه است، و یا بر کدام سرزمین حکم می‌رانده است.
باستان‌شناسان این مجسمه‌ی کوچک را در ۲۰۱۷ طی حفاری‌هایی در محل هابیل بت مآخاه، درست جنوب مرز با لبنان، نزدیک جایی که امروز شهر متولا قرار دارد، کشف کرده‌اند.
باستان‌شناسان قرن نوزدهم این محل را که در آن زمان روستایی به نام هابیل القمح بوده، شناسایی کرده و به شهری به همان نام در شاهنامه‌ها نسبت دادند.
در قرن نهم پیش از میلاد، این شهر باستانی که در منطقه‌ا‌ی محدود میان سه قدرت منطقه‌ای، شاهنشانی آرامیان دمشق، در شرق، شهر تایر فنیقیان در غرب، و شاهنشاهی اسرائیل با پایتخت آن سامره در جنوب، قرار داشت.
شاهنشاهان ۱ ۱۵:۲۰ در فهرستی از شهرهایی که مورد حمله‌ی شاه بن هداد آرامی، در کارزاری علیه شاهنشاهی اسرائیل قرار گرفتند، به هابیل بث مآخاح اشاره دارد.
نعما یاهالوم-ماک، از باستان‌شناسان دانشگاه عبری، که از ۲۰۱۳ در رأس حفاری‌های مشترک با دانشگاه آزوسا پاسیفیک کالیفرنیا قرار دارد، می‌گوید «این محل بسیار مهم است زیرا چنین می‌نماید که چندین بار میان این پادشاهان دست به دست شده، و بیشتر از همه میان دمشق آرامیان و اسرائیل».

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar