onsdag 7 juni 2017

تعطیلی برخی از جلسات انجمن‌ معتادان گمنام (NA) به اتهام ترویج مسیحیت

تعطیلی برخی از جلسات انجمن‌ معتادان گمنام (NA) به اتهام ترویج مسیحیت

از سال ۸۸ رسانه‌های امنیتی داخلی خبر دادند که بعضی از گروه های فعال در زمینه ترک اعتیاد در شهرهای مختلف ایران، در جلساتشان اقدام به تبلیغ و ترویج مسیحیت می‌کنند.
به گزارش«محبت نیوز» Narcotics Anonymous که به اختصار NA نامیده می شود گروهی است که در ایران با نام «انجمن معتادان گمنام» مشهور است. NA را می توان یکی از بزرگترین NGOهای دنیا قلمداد کرد که در رسیدن به اهداف خود موفق بوده است. تنها چیزی که برای عضویت در NA نیاز است «آرزوی قطع مصرف مواد مخدر» است. در این گروه ها اعضا یکدیگر را به صورت منظم ملاقات می کنند تا به همدیگر برای پاک ماندن کمک کنند. این انجمن که کمک شایانی به بهبودی معتادان در ایران نموده است در ۱۲۷ کشور جهان که بسیاری از آنان اسلامی هستند، فعالیت دارد.
حالا در شهرستان “فردیس” از توابع کرج چند گروه از این انجمن ترک اعتیاد با مصوبه شورای تامین استان و به اتهام ترویج مسیحیت تعطیل شدند.
این خبر را حمید احدی، سرپرست فرمانداری فردیس خبر داده و گفته تصمیم آن در نشست شورای مواد مخدر شهرستان فردیس که در فرمانداری برگزار شده گرفته شده است و در راستای برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی از اصناف صورت گرفته است.
به ادعای این مقام مسوول، اعضای گروه ترک اعتیاد «NA» مَنش مبلغان برخاسته از عرفان مسیحیت را در دستور کار خود داشتند و در کلاس‌های خود از آموزه‌های مسیحی برای درمان استفاده می‌کردند.
او از اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فردیس خواسته تا مُبلغی به کلاس‌های ۱۲ قدمی ترک اعتیاد «NA» فرستاده شود که بتواند عرفان شیعی را جایگزین آنچه به گفته او عرفان مسیحیت است، نماید!
این اتهامات به “انجمن معتادان” گمنام در حالی مطرح می گردد که در قدمها و سنتهای این انجمن همواره به عنوان یک اصل اساسی تاکید شده است که NA به هیچ سازمانی وابسته نیست. حق عضویتی ندارند و با هیچ سازمان سیاسی، مذهبی و یا انتظامی نیز مرتبط نمی باشند.
از خبر برخورد با ترویج آموزه‌های مسیحی در انجمن های NAاولین بار اسفند ماه سال ۱۳۸۸ پرده برداشته شد. پس از آنکه تعدادی از رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی خبر دادند که بعضی از گروه های کارکرد قدم های ۱۲ گانه ترک اعتیاد در شهرهای مختلف بخصوص در تهران، جلساتی روزانه تشکیل داده و در این جلسات اقدام به تبلیغ و ترویج مسیحیت می‌کنند.
یکی از این رسانه‌های سایت خبری “رجانیوز” نزدیک به نهادهای امنیتی بود که نوشت: «این‌گونه مراکز با هدف جذب افراد حاضر در کمپ به فرقه‌های مسیحی و خروج آن‌ها از دین اسلام نکات ابهام‌آمیزی را در خصوص اسلام و حمایت از مسیحیت مطرح می‌کنند».
سال۸۸ پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران در اوج اعتراضات خیابانی علی خامنه‎ای به طور مستقیم از ترویج مسیحیت در ایران انتقاد کرد و خواستار برخورد دستگاه‌های امنیتی با ترویج آن شد.
در گزارشهایی که علیه انجمن معتادن گمنام مطرح شده است آمده: «مسوولان این مراکز به طور عمده از وابستگان به فعالان مسیحی هستند و با کمک‌های مالی به معتادان سعی می‌کنند از این طریق آن‌ها و خانواده‌هایشان را جذب فرقه‌های مسیحیت کنند.»
گفتنی است علی رغم موفقیت های چشمگیری که NA در ایران داشته و خدمات شایانی که این انجمن مردم نهاد در راستای حمایت در مسیر بهبودی بیماران اعتیاد با بهره گیری از روش درمانی ۱۲ قدم نموده، شوربختانه امروزه شاهد این هستیم که تحت فشار حکومت، به تدریج تعداد زیادی از جلسات این انجمن بخصوص در شهرهای بزرگ با این قبیل اتهامات تعطیل می شوند.
در اردیبهشت سال ۱۳۹۲ در مراسم رونمایی از مجموعه کتاب‌های «سبک زندگی توحیدی و موفقیتهای الهی» که در سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان انجام شد محمدتقی فعالی، مؤلف این کتاب که از جمله پژوهشگران حوزه عرفان و جنبش‌های نوظهور دینی بود نسبت به تبلیغ عرفان‌های کاذب و مسیحیت در برخی از مراکز خدماتی و انجمنهای NA هشدار داد.
شهریور سال ۱۳۹۲ تعدادی از گروه های زیر مجموعه انجمن NA با همین اتهام تعطیل شدند تا آنجا که با اعضای ارشد (راهنماهای اصلی) آنان بارها برخوردهای شدید امنیتی و انتظامی شد. هر چند آنها این اتهام را که سازمان‌های مسیحی به آنها پول می‌دهند تا به این طریق به ترویج مسیحیت بپردازند را رد کردند و اعلام نمودند این انجمن در راستای کمک به همدردهایشان در زمینه بیماری اعتیاد است و طبق سنتها و قدم های این گروه هیچ فعالیتی در زمینه مذهبی و سیاسی ندارند.
گفتنی است هدف معتادان گمنام در سراسر دنیا این است که هر معتادی در دنیا فرصت تجربه نمودن پیام بهبودی معتادان گمنام (NA) را به زبان، فرهنگ و قوانین خاص کشور خود را داشته باشد و امکانی برای یافتن راه تازه ای برای زندگی خود بیابد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar