torsdag 15 juni 2017

«عدالت و برابری جنسیتی»: تقابل دیدگاه‌های زنان مجلس یا دستورات علی خامنه‌ای

«عدالت و برابری جنسیتی»: تقابل دیدگاه‌های زنان مجلس یا دستورات علی خامنه‌ای

چهار نماینده زن در ایران برخلاف کلیات دیدگاه‌های علی خامنه‎ای درمورد عدم برابری و عدالت جنسیتی بین زنان و مردان، خواستار حضور بیشتر زنان در عرصه‌های مدیریتی شده‌اند.
به گزارش «محبت نیوز» در ایران تعدادی از نمایندگان زن مجلس در تذکری به “حسن روحانی” عنوان کردند که زنان ما نیازی به اعطای امتیازات جنسیتی ندارند و زنان با معیار توانمندی و شایستگی می‌توانند در حوزه مدیریت کلان و ارشد کشور نقش ایفا کنند.
طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی نماینده تهران، هاجر چنارانی نماینده نیشابور، زهرا سعیدی مبارکه نماینده مبارکه و ناهید تاج‌الدین نماینده اصفهان نمایندگانی بودند که در تذکری به روحانی خواستار استفاده از استعدادها و توانمندی‌های زنان در اداره امور شدند.
در بخشی از متن نامه‎ی آنها آمده: «با گذشت ۴ دهه از انقلاب اسلامی، زنان شایسته جامعه ما هنوز جایگاه واقعی خود را در اداره امور کشور به دست نیاوردند و در بسیاری از حوزه‌ها حضور ویترینی دارند».
این زنان در نامه خود خواسته‎اند دولت فارغ از نگاه جنسیتی در راستای اجرای بند ۱۴ اصل سوم، اصل بیستم و اصل بیست و یکم قانون اساسی فرصت‌های لازم برای استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای زنان در اداره امور کشور را ایجاد کرده و امکان لازم برای ورود بانوان به عرصه‌های مدیریتی و توسعه را فراهم کند.
چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی در ایران می‌گذرد و معدود زنانی هستند که که توانسته‎اند مسوولیتی در سیستم مدیریتی داشته باشند، اما هنوز به یک جمع بندی مشخص در مورد حق و حقوق خود نرسیده‎اند.
در حالیکه تعدادی از زنان پارلمان خواستار آن هستند که دولت دیدگاه‌های جنسیتی را کنار گذارد و بر مبنای قانون اساسی حق و حقوق زنان را بدون امتیازات و نگاه‌های جنسیتی در اختیار آنان قرار دهد گروهی دیگر از زنان که بر هویت جنسیتی آنهم از دیدگاه اسلامی تاکید می‌کنند.
اوایل خرداد سال ۱۳۹۶ در ایران نشست هم‌اندیشی اسلام و مسیحیت کاتولیک فرانسه برگزار شد که یکی از سخنرانان آن «فریبا علاسوند» عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران بود که که تاکید کرد: «ما می‌توانیم در رابطه با دو موضوع هویت‌های جنسیتی و نقش‌های جنسیتی کارهای تحقیقاتی زیادی را انجام داده و به تعریفی جهانی درباره خانواده و محبت بین زن و مرد برسیم و به‌عنوان رهبران دینی راهنمایی دیگران باشیم».
محور این نشست تحکیم بنیان خانواده بود. در راس حکومت علی خامنه‎ای و بسیاری از ائمه‎جمعه و نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها بارها تاکید کردند که برای زنان بهتر است که بجای ورود به مسائل مدیریتی وقت خود را صرف خانه‎داری کنند.
اسفند ۱۳۹۵ علی خامنه‎ای سیاست‌های کلی خانواده را ابلاغ کرد و بر نقش زنان در خانه‎داری تاکید کرد. او حتی موضوع برابری و عدالت جنسیتی زنان و مردان را مفهومی غربی خواند و گفت که برابری باید بر اساس ظرفیت‌های خدادادی و پروش آنها باشد.
موضوعی که مدیران حوزه‌های علمیه نیز بر آن تاکید دارند و در مقابل معدود زنان در مجلس خواستار دور شدن از نگاه جنسیتی به زنان هستند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar