onsdag 14 juni 2017

آمارتکان دهنده «کودکان کار» در جمهوری اسلامی ایران

آمارتکان دهنده «کودکان کار» در جمهوری اسلامی ایران

طبق آمار رسمی ۲ میلیون و طبق آمارهای غیررسمی ۷ میلیون کودک کار در ایران وجود دارد.
به گزارش «محبت نیوز» دوازده هم ژوئن روز جهانی مبارزه با کار کودکان معرفی شده است، بر اساس گزارش سازمان بین المللی کار ، تعداد کودکان کار در جهان رو به کاهش است اما در ایران این روند به مساله ای چالش برانگیز تبدیل شده است.
اما فعالان حقوق کودکان در ایران می‌گویند آمار‌های غیررسمی حاکی از وجود هفت میلیون کودک کار٬ سه میلیون و ۲۰۰ هزار کودک ترک تحصیل کرده و استفاده از تعداد قابل توجهی کودک در ایران به منظور خرید و فروش مواد مخدر است.
به گفته یک فعال حقوق کودکان، طبق آمار رسمی ۲ میلیون و طبق آمارهای غیررسمی ۷ میلیون کودک کار در ایران وجود دارد. در برخی از استان‌های ایران میانگین سنی کودکان زباله‌گرد تنها ۱۲ سال است.
وی همچنین وضعیت زندگی کودکان کار در برخی محلات کلان شهر‌های ایران را «ناگوار»‌ توصیف کرد و گفت: در استان سیستان و بلوچستان٬ کودکان «در سطح شهر قرص‌های روان گردان، ترامادول و … می‌فروشند و این مسئله به صورت نوعی هنجار در آمده است.»
این فعال حقوق کودکان به وجود مغازه‌هایی در این استان اشاره کرد که نوجوان‌ها در آنها «ناس، پان، شیشه و کراک می‌فروشند که خود کودکان نیز به نوعی آلوده‌» شده‌اند و افزود: «برای حمل مواد مخدر هم از این کودکان در سایر شهرهای» استان سیستان و بلوچستان استفاده می‌شود.
به گفته وی، کودکان «مواد را قورت می‌دهند و از مرز که رد می‌شوند مواد را دفع می‌کنند که تعداد زیادی از این کودکان در اثر این مسئله جان خود را از دست داده‌اند.»
همچنین در این گزارش ها درباره وضعیت کودکان «زباله‌گرد» در برخی استان‌های ایران گفته شده است که میانگین سنی این کودکان ۱۲ سال است.
وی اضافه کرد:۴۱ درصد این کودکان بی‌سواد هستند و ۳۷ درصد آنها نیز به خاطر «کار» ترک تحصیل کرده‌اند.

ثریا عزیزپناه٬ عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان هم آماری به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد که نشان از ترک تحصیل سه میلیون و ۲۰۰ هزار کودک در ایران دارد.
او گفت: شرایط اقتصادی کودکان کار در ایران بهبودی نیافته و «مشکلات معیشتی» خانواده‌های آنها نیز همچنان به قوت خود باقی مانده است.
این فعال مدنی در بخش دیگری از سخنان خود بلاتکلیف ماندن «لایحه حمایت از حقوق کودکان» در مجلس انتقاد کرد و خواستار رسیدگی به این موضوع شد.
همچنین تجاوز به این گروه از کودکان در محیط‌های کاری نیز از جمله مسائلی است که به گفته شماری از کارشناسان آسیب های اجتماعی، به خاطر شرایط خاص رسانه‌ای و فرهنگی موجود، کمتر به آن پرداخته شده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar