onsdag 14 juni 2017

مسجد “گوته” برلین؛ امام جماعت زن، نماز مشترک مردان و زنان با چاشنی شعر و موسیقی

مسجد “گوته” برلین؛ امام جماعت زن، نماز مشترک مردان و زنان با چاشنی شعر و موسیقی

جمعیت مسلمانان لیبرال بر این باور است که مردان و زنان باید به طور مشترک و در یک سالن با امامت یک زن نماز بخوانند. همچنین به موازات برگزاری نماز و دعا، برنامه‌های شعرخوانی، موسیقی نیز در محل مسجد برگزار می کنند!
فرتور آرشیوی است
به گزارش «محبت نیوز» با بالا گرفتن اسلامگرایی افراطی و حوادث تروریستی توسط این گروه و تنفر مردم آلمان نسبت به اسلام، حالا مسلمانانی که نام لیبرال را یدک می کشند در برلین علیه اسلامگرایی افراطی پا به میدان نهاده‌اند. هدف این دسته ظاهرن خارج کردن حق تفسیر اسلام از انحصار نیروهای محافظه‌کار و افراطی است. آنها مسجدی راه‌اندازی کرده‌اند که همزمان هم نام “ابن‌ رشد” را برخود دارد و هم نام “گوته” را.
به گفته دویچه وله، مسجد ابن رشد-گوته در اتاقی واقع در ساختمان جمعیت پروتستان‌های برلین راه‌اندازی شده است، در تیرگارتن برلین، واقع در منطقه موهابیت این شهر.
قرارداد اجاره محل، برای مدت یک سال و در اواسط ماه مه امضا شد. قرار است هر هفته جمعه‌ها در این مسجد نماز جمعه برگزار شود.
مسجد ابن رشد-گوته و جمعیت مسلمانان لیبرال توسط “سیران آتش” ایجاد شده است. “سیران آتش” وکیل است و از جمله کسانی است که به برداشت افراطگرایانه از اسلام انتقاد دارند.
نماز مشترک زنان و مردان
جمعیت مسلمانان لیبرال بر این باور است که مردان و زنان باید به طور مشترک و در یک سالن نماز بخوانند. از آن گذشته، قرار است یک زن وظیفه امامت نماز جمعه را برعهده گیرد. جمعیت مسلمانان لیبرال که توسط سیران آتش ایجاد شده، بودجه خود را از طریق اعانات و کمک‌های مردمی تامین می‌کند.
“سیران آتش” از این موضوع که تفسیر اسلام در انحصار نیروهای محافظه‌کار و حتی افراطی قرار گرفته، انتقاد می‌کند و می‌گوید: «مسلمانان لیبرال و میانه‌رو که مایلند با ویژگی‌های برخاسته از زمانه خود به وظایف مذهبی خویش عمل کنند، عملن در آن مساجد جایی نمی‌یابند و نادیده گرفته می‌شوند. اما این مسجد محلی است برای این دسته از مسلمانان.»

اسلام و دموکراسی
در اطلاعیه افتتاحیه مسجد ابن‌رشد-گوته ادعا شده است: «در شرایطی که اسم اسلام روز به روز بیشتر با وحشت و ترور پیوند می‌خورد، ما وظیفه خود می‌دانیم که نشان دهیم اسلام کاملن با دموکراسی همخوان است.» از این رو، بنیانگذاران مسجد ابن‌رشد-گوته ظاهرن تصمیم گرفته‌اند تلفیقی از اسلام لیبرال و یک جامعه سکولار را مبنای عقیدتی خود قرار دهند.
همچنین قرار است به موازات برگزاری نماز و دعا، برنامه‌های شعرخوانی، موسیقی و قرائت قرآن نیز در محل مسجد برگزار شود. مراسم افطار جمعی نیز در ماه رمضان پیش‌بینی شده است. افزون بر این قرار است روزهای شنبه نیز مباحثی با شرکت اسلام‌شناسان برگزار شود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar