lördag 14 mars 2015

علی یونسی، مشاور رئیس جمهور ایران که زیر فشار محافظه کاران است، کیست؟

علی یونسی، مشاور رئیس جمهور ایران که زیر فشار محافظه کاران است، کیست؟

  • 8 ساعت پیش
علی یونسی مشاور حسن روحانی رییس جمهور ایران
گفته های اخیرعلی یونسی، مشاور رئیس جمهوری ایران، در باره عراق که آن را "پایتخت" ایران نامیده بود از سوی محافظه کاران و تندروها با واکنش های شدیدی روبرو شده است و بسیاری از آن ها از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خواستار برکناری او شده اند.
علی یونسی دستیار ویژه رییس‌جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی به تازگی گفته بود که مردم فلات ایران از اقوام ایرانی هستند و ایران از آغاز تولد یک "امپراتوری" بوده است.
آقای یونسی گفته بود: "در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی و تحت نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسأله هم برای امروز است و هم گذشته. چرا که جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیرقابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم یا یکی شویم."

یونسی کیست؟

علی یونسی یک روحانی شیعه است که در پی قتل های زنجیره ای روشنفکران ناراضی ایران در اوایل دوران ریاست جمهوری ۸ ساله محمد خاتمی از سوی او برای کسب پست وزارت اطلاعات به مجلس معرفی شد.
او زمانی به وزارت اطلاعات رسید که شرایط بحرانی بر ایران به خصوص این وزارتخانه حاکم بود. همزمان با انتشار اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران مبنی بر دست داشتن افرادی از این وزارت در قتل شماری از نویسندگان و روشنفکران که به قتل های زنجیره ای مشهور شد، آقای یونسی جایگزین قربانعلی دری نجف آبادی وزیر مستعفی اطلاعات شد.
وزارت اطلاعات ایران پس از اوج گرفتن بی اعتمادی و بدبینی به این وزارت، در دوره آقای یونسی، دست به تلاش برای بهبود چهره خود زد و به گفته برخی از ناظران مسائل ایران در این زمینه موفقیت هایی هم کسب کرده بود.
او هم چنین از سوی آقای خاتمی ریاست کمیته تحقیق پیرامون این قتل ها را عهده دار بود.
_____________________________________________________

چند اظهار نظر درباره گفته های علی یونسی

  • علی لاریجانی، رئیس مجلس: ما در جمهوری اسلامی ایران از مقام معظم رهبری گرفته تا رئیس جمهور و شخصیت‌های علمی برجسته کشور در این موضوع اتفاق نظر داریم که نظام انقلاب اسلامی ایران اساسا با واژه‌هایی مانند امپراتوری مخالف است.
  • مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: آنچه که از سوی مشاور رییس‌جمهور اسلامی ایران مطرح شده و ایشان نیز مجددا با شفافیت بیش‌تری تصریح کرده‌اند، تنها تأکید بر پیوستگی عمیق و غیرقابل تفکیک تمدنی و فرهنگی بین ملت ایران و عراق بوده است.
  • محمدرضا صادق، مشاور رسانه ای رئیس جمهور ایران: آقای یونسی مطلبی را که منتشر شده است را تکذیب کرده من مطالب را که دیدم به یونسی گفتم بهتر است خودت بروی و تکذیب کنی؛ بحت یونسی نیست بحث منافع ملی است عده‌ای می‌خواهند میان ایران و عراق تضاد ایجاد کنند دقیقا همان کاری که داعشی‌ها بنام اسلام آدم‌کشی می‌کنند.
_____________________________________________________
گفته می شود که او به عنوان قاضی دادگاه نظامی در دهه ۶۰ خورشیدی مسئول محاکمه و اعدام بیش از یک صد تن از "اعضای گروه های مخالف زیرزمینی" بوده است. ادعایی که او می گوید دروغ است و برای لطمه زدن به حیثیتش ساخته شده است.
آقای یونسی از مشاوران حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی دو سال پیش بود
در همین حال علی یونسی بعنوان چهارمین وزیر اطلاعات ایران طرح هایی بی سابقه ای را در جهت " حفظ بی طرفی در مباحث سیاسی، توسعه رابطه با کشورهای دوست و کمک به وزارت خارجه بیش از گذشته " پی گیری می کرده و هم چنین در پی " جلب مخالفان حکومت و تبدیل دشمنان حکومت به مخالفان دولت" بوده است.
او سال گذشته گفته بود با توجه به "انتظار و درخواست بزرگان و معتمدان بلوچ و اهل سنت سیستان و بلوچستان از دولت"، به زودی "بخشی از مدیریت های ملی به اقلیت های قومی و مذهبی کشور و مشخصا بلوچ‌ها واگذار می شود."
آقای یونسی از ابتدای آغاز به کار حسن روحانی یکی از چهره های خبرساز دولت او بوده است.
____________________________________________________

چند نقل قول از آقای یونسی در سال های اخیر

____________________________________________________
برغم آن که علی یونسی در تلاش برای روشن شدن اظهارات خود، گفته که سخنانش صرفا یک موضوع تاریخی بوده و ایران به هیچ وجه یک کشور توسعه طلب نیست، تندروها و محافظه کاران ایران از این موضوع بعنوان فرصتی برای حمله مستقیم به آقای یونسی و به طورغیرمستقیم به حسن روحانی، استفاده کرده اند.

"جریان تازه انحرافی"

خبرگزاری فارس که نزدیک به سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی است در صدر منتقدان محافظه کار قراردارد. این خبرگزاری به نقل از اسماعیل کوثری نماینده مجلس ایران گزارش داد که علی یونسی باید از کار برکنار شده و مسئولان با او برخورد کنند.
روز بعد فارس مصاحبه با محمد حیدری، رئیس سازمان بسیج دانشجویی را انتشار داد که سخنان آقای یونسی را مشابه موضع اسفندیاررحیم مشایی، رئیس دفتر جنجال برانگیز محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران دانسته است. محافظه کاران ایران از آقای رحیم مشایی دل خوشی ندارند و او را آرمان پرداز "جریان انحرافی" می شناسند که بر ملیت ایرانی به جای " اسلام ناب" تاکید می کند.
فارس به نقل از محمد حیدری درباره اظهارات آقای یونسی نوشته:" این اظهارات تلاش نیروی انحرافی جدیدی است که می خواهد بربیداری اسلامی و نقش انقلاب اسلامی ایران در منطقه، لطمه بزند."
فارس در ادامه این انتقادات مقاله ای به قلم یکی از مفسران خود با نام یاسرجبرائیل انتشار داد که از "جریان انحرافی" نام برده و آقای یونسی و "دوستان لیبرال" او را متهم کرده است که "باعث آزرده شدن دوستان و دادن فرصت به دشمنان شده اند."
یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران هم در گفتگو با خبرگزاری مهر در انتقاد از علی یونسی گفته :"متأسفانه صحبت های اخیر آقای یونسی به راحتی به دست کانون‌های فعال در پروژه ایران‌هراسی بهانه داده است."
خبرگزاری فارس هم می گوید ۲۱ نماینده مجلس، نامه ای خطاب به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نوشته و از او خواسته اند که علی یونسی را به دلیل "مواضع ناشایسته و تهدید امنیت ملی" از مقامش عزل کند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar