Iran-Cinema-Acia-Pacific-Screen-Academy-7
تقاطع: رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان شناخته‌شده‌ی سینمای ایران اعلام کرد جایزه ویژه هیات داوران آسیا-پَسفیک را که آذرماه گذشته به خاطر فیلم “قصه‌ها” به او اهدا شد در یک حراج بین‌المللی به مزایده می‌گذارد تا مبلغ حاصل از فروش آن صرف ساختِ سرپناهی برای “زنان بی‌پناه” باشد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، خانم بنی‌اعتماد این موضوع را جمعه‌شب (۱۵ اسفند-۶ مارچ) و در حاشیه‌ی نمایش خیریه‌ی فیلم “کاغذ بی‌خط” ساخته‌ی ناصر تقوایی در تالار “ایوان شمس” اعلام کرد. این فیلم به منظور حمایت از احداث “خانه مهر” توسط موسسه “طلوع بی‌نشان‌ها” به نمایش درآمد که با هدف پناه دادن به زنان بی‌خانمان و کارتن‌خواب شهر تهران در حال احداث است.
بر اساس این گزارش، جایزه ویژه آسیا-پَسِفیک که هم‌اکنون در “موزه سینما” قرار دارد، طی چند روز آینده به مکان احداث “خانه مهر” منتقل خواهد شد تا در آن‌جا به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته شود.
رخشان بنی‌اعتماد پیش از این و به هنگام سپردن جایزه‌های خود به موزه سینما اعلام کرده بود که این جوایز بعد از مرگش تحت نظارت فرزندانش “تندیس” و “باران” به فروش خواهد رسید تا صرف تاسیس بنیادی برای حمایت از زنان آسیب‌دیده شود.
گفتنی است “قصه‌ها” با بازی حبیب رضایی، فاطمه معتمدآریا، محمدرضا فروتن، گلاب آدینه، مهدی هاشمی، پیمان معادی و باران کوثری، آخرین فیلم رخشان بنی‌اعتماد است که با وجود گذشت سه سال از ساخت آن، هنوز اجازه‌ی اکران عمومی در سینماهای داخل ایران را به دست نیاورده است. او در این فیلم تاثیر اتفاقات پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز سال ۸۸ را بر زندگی قهرمانان فیلم‌های گذشته‌ی خود از جمله “زیر پوست شهر” به تصویر کشیده است.
علی جنتی، وزیر ارشاد دولت روحانی، پیش از این در شهریورماه امسال، در واکنشی تند به نمایش موفقیت‌آمیز “قصه‌ها” در فستیوال‌های بین‌المللی، آن را به سیاه‌نمایی متهم کرده و دولت احمدی‌نژاد را به خاطر اعطای مجوز ساخت به فیلم‌نامه‌ی آن مورد انتقاد قرار داده بود. این فیلم هم‌چنین یکی از فیلم‌هایی است که کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به صورت رسمی با اکران آن مخالفت کرده است.
این در حالی است که رخشان بنی‌اعتماد، سال گذشته موفق شد به خاطر این فیلم، جایزه بهترین فیلم‌نامه‌ هفتادویکمین جشنواره فیلم ونیز را که یکی از معتبرترین فستیوال‌های فیلم در جهان است، به دست آورد.