00:00
01:09
تقاطع: مراسم اهدای “جایزه‌ی بین‌المللی شجاعت زنان” که هر سال به مناسبت “هشت مارچ” (روز جهانی زن) برگزار می‌شود، روز جمعه (۶ مارچ-۱۵ اسفند) در محل وزارت امور خارجه‌ی امریکا برگزار شد و در جریان آن، ده زن از کشورهای افغانستان، بنگلادش، بولیوی، سوریه، برمه، افریقای مرکزی، گینه، ژاپن، کوزوو، و پاکستان به خاطر فعالیت‌های‌ شجاعانه‌شان، این جایزه را دریافت کردند.
نیلوفر رحمانی که به عنوان یکی از ده زن شجاع سال ۲۰۱۵ معرفی شد، نخستین زن خلبان یگان “بال‌ثابت” نیروی هوایی ارتش افغانستان در تاریخ این کشور است. او که تنها ۲۱ سال دارد، سه سال قبل در ۱۸ سالگی اطلاعیه‌ی استخدام زنان در نیروی هوایی ارتش افغانستان، شامل آموزش دوره‌ی خلبانی را شنید و در آن ثبت‌نام کرد.
او در جولای ۲۰۱۲ از مدرسه خلبانی فارغ‌التحصیل شد و دو ماه بعد در ماه سپتامبر، نخستین پرواز تک‌نفره‌ی خود را با یک هواپیمای سسنا ۱۸۲ -یک هواپیمای سبک امریکایی تک‌موتوره- تجربه کرد.
خانم رحمانی پس از آن، دوره‌های پیشرفته را نیز با موفقیت سپری کرد اما پس از آن‌که داستان موفقیت‌هایش منتشر شد، او و خانواده‌اش با تهدیدهای طالبان و نیز شماری از بستگان‌شان که مخالف شغل و جاه‌طلبی‌های وی بودند روبه‌رو شدند به طوری‌که مجبور شدند چندین بار محل سکونت‌شان را تغییر دهند.
اما با وجود این تهدیدها، کاپیتان رحمانی مصمم است به کارش در نیروی هوایی ارتش افغانستان تا جایی که وضعیت ویژه‌ی امنیتی‌اش به او اجازه‌ می‌دهد، ادامه دهد.
او هم‌چنین عمیقا به تشویق دیگر زنان جوان افغانستان برای پیوستن به کادر نیروی هوایی این کشور متعهد است.
برای آشنایی با دیگر برندگان جایزه شجاعت زنان وزارت خارجه امریکا می‌توانید به وب‌سایت این وزارت‌خانه مراجعه کنید.