fredag 20 mars 2015

ارگ: کمیسیون مستقل درباره کشتن و سوزاندن فرخنده تحقیق کند

ارگ: کمیسیون مستقل درباره کشتن و سوزاندن فرخنده تحقیق کند

  • 1 ساعت پیش
آقای غنی به وزارت داخله هدایت داده تا در مورد این حادثه تحقیقات همه جانبه صورت بگیرد
محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان دستور داده است تا یک کمیسیون مستقل که شامل عالمان دین نیز باشد، حادثه دیروز کشتن و سوزاندن یک خانم در کابل را بررسی کند.
کاخ ریاست جمهوری افغانستان در نخستین واکنش به این حادثه، با انتشار خبرنامه‌ای گفته است: "رئیس جمهوری افغانستان به وزارت داخله هدایت داده تا در مورد حادثه دیروز که در برابر مسجد شاه دو شمشیره رخ داد، تحقیقات همه جانبه انجام بدهد."
روز گذشته در نزدیکی مسجد شاه دوشمشیره در مرکز کابل، مردان خشمگین یک دختر افغان به اسم فرخنده را کشتند و بعد جسدش را سوزاندند. این افراد خانم فرخنده را متهم کردند که قرآن را سوزانده است.
در خبرنامه ریاست جمهوری آمده است: "هیچ کسی نمی‌تواند از خود قاضی بسازد و آن هم از طریق خشونت به این شکل فجیع به مردم جزا بدهد. محاکمات و مجازات خودسر خلاف شریعت و عدالت اسلامی است."
خبرنامه در ادامه می‌افزاید: "دولت افغانستان عمل مملو از خشونت دیروز را محکوم می‌کند و به صراحت اعلام می‌کند که تامین عدالت کار دادگاه‌های افغانستان است و با آنهایی‌که بیرون از چارچوب قانون به صورت خودسر اعمال مملو از خشونت و هراس‌افگنی را انجام می‌دهند، برخورد جدی خواهد شد."
در خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان آمده: "دولت همچنین هر عملی را که موجب بی‌احترامی به قرآن و ارزش‌های اسلامی شود، به شدت محکوم می‌کند."
رسانه‌های افغانستان گزارش داده اند که وزارت حج و اوقاف گفته‌ است که تحقیقات نشان می‌دهد که سوزاندن نسخه‌های از قرآن توسط فرخنده درست نبوده است و نسخه‌های سوخته به زبان فارسی است. هر چند بی‌بی‌سی موفق به گفت‌وگو با مقامات وزارت حج و اوقاف افغانستان در این زمینه نشد.
وحید پیکان گزارش‌گر بی‌بی‌سی در کابل می‌گوید فرخنده دختر ۲۸ ساله‌ای از ساکنان منطقه خیرخانه کابل بود که برای دعا هر آخر هفته به زیارتگاهی در نزدیکی مسجد شاه دو شمشیره می‌آمد.
روز گذشته در نزدیکی مسجد شاه دوشمشیره در مرکز کابل، مردان خشمگین یک دختر افغان به اسم فرخنده را کشتند و بعد جسدش را سوزاندند.
فرخنده بعد از فراغت از مکتب/مدرسه دو سال تحصیلات عالی داشته و خانواده‌اش به رسانه‌ها گفته اند که او دچار اختلال روانی بود و از افراد طومارنگار که در این زیارت هستند، تعویذ می‌گرفت.
به نقل از گزارشگر بی‌بی‌سی تلاش برای دسترسی به اعضای خانواده فرخنده بی‌نتیجه ماند. ظاهرا پلیس آنها به محل امنی منتقل کرده است.
قدریه یزدان‌پرست، عضو کمسیون حقوق بشر افغانستان نیز به بی‌بی‌سی گفت که این کمیسیون در حال تحقیق این حادثه است.
او گفت: "ما نگران وضعیت حقوق بشری هستیم. هم از تحریکات که صورت می‌گیرد. مردم تحریک می‌شوند، احساسات مردم جریحه‌دار می‌شود. این هم عمل ضد حقوق بشری است و اقدام و جاری شدن قانون توسط افراد و گرفتن حق حیات توسط افراد بدون فیصله قانون هم حرکت ضد حقوق بشری است که ما از هر دو جانب نگرانیم."
هیتر بار، پژوهشگر ارشد دیدبان حقوق بشر گفت که حمله روز پنجشنبه نشاندهنده "معافیت از مجازات در تمام جوانب زندگی در افغانستان و به خصوص بی‌توجهی به خشونت علیه زنان است."
مقام‌های امنیتی افغانستان گفته اند که تا بحال ۶ تن به اتهام دست داشتن در این حادثه بازداشت شده‌اند.
در ویدیوهایی که از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شده است، شماری از افراد پلیس در محل واقعه دیده می‌شوند که یا بسیار ضعیف عمل‌کرده‌‌اند، یا ناظر ماجرا هستند بی آنکه در آن دخالتی بکنند.
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‌گوید: "همه جوانب حادثه دیروز تحت بررسی است، از جمله عملکرد پلیس."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar