اینفوگرافی منتشرشده توسط مرکز جرایم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران از وضعیت 500 صفحه "برتر" فارسی‌زبان در فیسبوک
اینفوگرافی منتشرشده توسط مرکز جرایم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران از وضعیت ۵۰۰ صفحه “برتر” فارسی‌زبان در فیسبوک
تقاطع: شماری از کاربران فضای مجازی در دو استان بوشهر و سمنان به اتهاماتی چون “ترویج فساد و ابتذال در شبکه‌های اجتماعی” و فعالیت در زمینه “مدلینگ”، توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شده‌اند.
آن‌گونه که حیدر بحرانی، رییس کل “دادگستری استان بوشهر” روز پنج‌شنبه (۲۸ اسفند-۱۹ مارچ) به خبرگزاری دولتی “ایرنا” گفته، “سپاه امام صادق” این استان با “همکاری دستگاه قضایی”، بخشی از «مهم‌ترین عناصر و شبکه‌های مروج فساد در فضای مجازی» را دستگیر کرده است.
آقای بحرانی از تلاش برای “ترویج فرهنگ اباحه‌گری”، ” استحاله سبک زندگی ایرانی-اسلامی با سست کردن و نفی نهاد خانواده”، “تمسخر اعتقادات و ارزش‌های دینی”، “ترویج روابط خارج از قواعد اخلاقی”، “انتشار تصاویر خصوصی”، و “سوء‌استفاده از دختران و پسران برای مطالب غیراخلاقی و ضددینی در شبکه‌ فیسبوک”، به عنوان فعالیت‌های این به گفته‌ی او “شبکه” در طی دو سال گذشته یاد کرد.
او هم‌چنین با بیان این‌که بیشتر این افراد، ساکن شهرستان بوشهر بودند، محدوده سنی بازداشت‌شدگان را بین ۱۸ تا ۲۸ سال اعلام کرد و گفت که «برخی از متهمان با برگزاری مسابقه مدلینگ در یکی از شبکه‌های اجتماعی غیرمجاز و تعیین جایزه برای نفرات اول تا سوم، کاربران عضو این شبکه‌ها را به مدل شدن و گرفتن عکس‌های غیر اخلاقی و بارگذاری آن در پروفایل خود ترغیب می‌کردند».
به گفته‌ی وی، از میان ۱۷۰ “سوژه” شناسایی‌شده توسط سپاه و دستگاه قضایی، ۱۱۰ مورد آن‌ها در زمینه “مدلینگ” فعالیت می‌کردند.
انتشار خبر دستگیری گروهی از کاربران اینترنتی در بوشهر، یک روز پس از اطلاعیه‌ی مشابه “روابط عمومی و تبلیغات سپاه قائم آل محمد” استان سمنان صورت می‌گیرد که از “انهدام شبکه ترویج فساد و ابتذال در حوزه‌های ضد فرهنگی و ضداخلاقی در شبکه‌های اجتماعی” توسط “مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری سپاه” این استان خبر داده بود.
این اطلاعیه مدعی شده بود که این “شبکه” در زمینه‌هایی چون “ترویج فرهنگ برهنگی”، “مدلینگ و عادی‌سازی بی‌حجابی”، “تلاش برای ترویج فرهنگ اباحه‌گری و ترویج روابط خارج از قواعد اخلاقی”، “ترویج سبک زندگی غربی” و “اغفال و انتشار تصاویر خصوصی دختران و زنان عضو فیسبوک” فعالیت می‌کرده است.
گفتنی است طی ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از بازداشت فعالان شبکه‌های اجتماعی توسط سپاه پاسداران منتشر شده است.
از جمله روز ۱۱ اسفندماه، خبرگزاری “ایرنا” به نقل “پایگاه اطلاع‌رسانی بسیج مازندران” گزارش داد که “سپاه کربلا”ی این استان، شماری از «عناصر و شبکه‌های معاند و فعال در اینترنت را که در صدد ترویج فساد و تغییر سبک زندگی اسلامی با هدف تخریب کانون خانواده بودند»، دستگیر کرده است.
“مرکز بررسی جرایم‌ سازمان‌یافته سایبری سپاه” نیز روز ۱۱ بهمن‌ماه گذشته از “انهدام” یک “شبکه فیسبوکی” به اتهام “تولید محتوای غیراخلاقی” در قالب پروژه‌ای موسوم به “عنکبوت” خبر داد. این مرکز روز ۱۰ اسفندماه، جزییات بیشتری را درباره‌ی “پروژه عنکبوت” منتشر کرد و نوشت که اتهامات افراد دستگیر‌شده در این پروژه شامل “توهین به مقدسات اسلام”، “انتشار آثار غیراخلاقی مبتذل و مستهجن”، “تشویق افراد به ارتکاب جرائم منافی عفت” و “هتک حیثیت و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی” می‌شود.
پیش‌تر در اواخر مهرماه ۹۳ نیز “پایگاه اطلاع‌رسانی سپاه صاحب‌الزمان” اصفهان اعلام کرده بود که کار‌شناسان سایبری سپاه “یک گروه سازمان‌یافته ضداخلاقی در شبکه‌های مجازی را کشف و منهدم” کرده و در این ارتباط، ۶ نفر دستگیر شده‌اند.