Stephen-Harper-Norouz-Gala-Vancouver
تقاطع: استیون هارپر، نخست‌وزیر کانادا، شام‌گاه شنبه (۲۱ مارچ-۱ فروردین) در سخنانی با ابراز همبستگی با شهروندان ایرانی-کانادایی، تاکید کرد که دولتش امیدوار است «ظلم و ستم» در سرزمین مادری‌‌شان -ایران- پایان یابد.
به گزارش “تقاطع” و به نقل از روزنامه‌ی کانادایی “گلاب اند میل”، آقای هارپر در مراسم جشن نوروز جمعی ۳۰۰ نفره از ایرانیان مقیم شهر ونکوور گفت: «امروز، دولت ما به ایرانیان در سراسر جهان می‌پیوندد که به دنبال باز گرداندن بهار به ایران هستند. بدانید که دولت کانادا صدای شما در بیان این امید است که ایران روزی کشوری آزاد باشد و ایرانیان از سرکوب و ستم آزاد شوند. روزی که ایران کشوری پررونق باشد و دوره‌ای تازه را تجربه کند.»
او ادامه داد: «اما تا آن زمان، اطمینان می‌دهیم که آن گروه از ایرانیانی که از بیم رژیم ایران به کانادا پناهنده می‌شوند، می‌توانند به آزادی، دموکراسی و عدالت اینجا همانند شهروندان کانادا دسترسی داشته باشند.»
این سخنان، با تشویق شدید ایرانیان حاضر در مراسم همراه شد.
بر اساس این گزارش، نخست‌وزیر کانادا در بخش دیگری از سخنان خود، از جامعه‌ی ایرانی-کانادایی‌ها ستایش کرد و گفت با وجود آن‌که اعضای آن نسبتا تازه به جامعه‌ی کانادا پیوسته‌اند اما توانسته‌اند به اقتصاد و غنای فرهنگی این کشور اضافه کنند.
وی هم‌چنین به تدوین و انتشار اولین منشور حقوق بشر از سوی کوروش، پادشاه هخامنشی در ۲۵۰۰ سال قبل اشاره کرد.
استیون هارپر، بخشی از یک سروده‌ی معروف فریدون مشیری، شاعر فقید ایرانی را نیز خواند: «نرم نرمک می‌رسد اینک بهار، خوش به حال روزگار.»
در این مراسم، “جیسن کِنی”، وزیر دفاع کانادا که هم‌زمان “وزیر چندفرهنگی” این کشور نیز است، در سخنانی گفت که تعداد ایرانیانی که در هر سال شهروند کانادا می‌شوند نسبت به زمان روی کار آمدن دولت استیون هارپر، تقریبا دو برابر شده است. به گفته‌ی او در سال ۲۰۰۵، در اولین سال نخست‌وزیری آقای هارپر، ۶ هزار ایرانی توانسته بودند شهروندی کانادا را بگیرند که این عدد در سال ۲۰۱۴، به ۱۱ هزار نفر رسید.
آقای کنی در عین حال اضافه کرد که دولت کانادا در حال اجرای تدابیری است تا مهاجرانی که به این کشور می‌پیوندند، شهروندان کانادایی “خوبی” بشوند و به “ارزش‌”های کانادا احترام بگذارند.
دولت محافظه‌کار هارپر، اخیرا پناهندگی آن گروه از ایرانیانی را که بعد از دریافت پناهندگی، به کشور خود سفر کرده‌اند، با این دلیل که آن‌ها در زمان پناهنده شدن در خصوص وضعیت خود دروغ گفته‌اند، لغو کرده است. این دولت، هم‌چنین، در سال‌های اخیر، و به ویژه پس از بستن سفارت خود در تهران و اخراج دیپلمات‌های ایرانی از کانادا در سال ۲۰۱۲، مواضع سختی را علیه حکومت ایران در پیش گرفته است.