March-for-Boris-Nemtsov-12
تقاطع: روز یکشنبه (۱ مارچ-۱۰ اسفند) ده‌ها هزار نفر از مخالفان ولادمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در بزرگ‌داشت بوریس نِمِتسوف به خیابان‌های مرکزی مسکو آمدند و یاد وی را گرامی داشتند.
آقای نمتسوف یکی از سرسخت‌ترین رهبران مخالف ولادمیر پوتین بود که شام‌گاه جمعه (۲۷ فوریه) در ۲۰۰ متری کرملین هدف گلوله‌ی فرد یا افرادی ناشناس قرار گرفت و به قتل رسید.
راهپیمایی دیروز که برگزارکنندگان شمار شرکت‌کنندگان در آن را ۷۰ هزار و منابع دولتی ۲۱ هزار نفر اعلام کرده‌اند، یکی از کم‌سابقه‌ترین حضورهای خیابانی مخالفان پوتین در خیابان‌های مرکزی مسکو به شمار می‌رود چرا که دولت روسیه در سال‌های گذشته هیچ‌گاه اجازه‌ی برپایی تظاهرات بزرگ در چنین مکانی را به آن‌ها نداده بود.
بر روی پوسترها و دست‌نوشته‌های شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسکو این جملات به چشم می‌خورد: «”ما همه نمتسوف هستیم”، “هرگز فراموش نخواهیم کرد”، “آن گلوله‌ها به سوی همه ما شلیک شد”، “من نمی‌ترسم” و “قهرمانان هرگز نمی‌میرند”.»
پیش از این قرار بود در همین روز تظاهراتی علیه دخالت‌های دولت پوتین در اوکراین توسط مخالفان او در مکانی دور از مرکز شهر برگزار شود که با قتل بوریس نِمِتسوف، چاره‌ای برای رییس جمهوری روسیه باقی نماند تا مجوز برگزاری راهپیمایی یادبود او را در نزدیکی کاخ کرملین صادر کند.
نمتسوف تنها ساعاتی پیش از به قتل رسیدن در یک مصاحبه‌ی رادیویی ضمن دعوت از مخالفان برای شرکت در تظاهرات اول مارچ، گفته بود که “تجاوز بی‌معنای پوتین به خاک اوکراین” باعث بحران اقتصادی و انزوای روسیه شده است.
او هم‌چنین تاکید کرده بود که شواهدی از دخالت مستقیم نیروهای دولتی روس در بحران شرق اوکراین در دست دارد. بنا بر اظهارات یکی از دوستان قدیمی نمتسوف در گفتگو با روزنامه‌ی نیویورک‌تایمز، وی قصد داشت نتایج تحقیقات خود را در قالب جزوه‌ای با عنوان “پوتین و جنگ” منتشر کند.
این ناراضی ۵۵ ساله، روز دهم فوریه (۲۱ بهمن) نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که بیم آن را دارد که توسط پوتین کشته شود.
بوریس نمتسوف در فاصله‌ی مارچ ۱۹۹۷ تا آگست ۱۹۹۸، معاون نخست‌وزیر روسیه در دوره‌ی ریاست جمهوری بوریس یلتسین بود. او به فاصله‌ی کمی بعد از روی کار آمدن ولادمیر پوتین، به یکی از مخالفان او بدل شد به طوری که در ژانویه سال ۲۰۰۴ برای اولین بار در مقاله‌ای مشترک، نسبت به ظهور “پوتینیسم” در روسیه هشدار داد و گفت که این کشور به سمت دیکتاتوری پوتین می‌رود.
او در همان زمان، چتری از مخالفان پوتین را با عنوان “کمیته ۲۰۰۸” تشکیل داد که در آن چهره‌هایی چون گری کاسپاروف نیز حضور داشتند. هدف این گروه کنار گذاشتن پوتین در جریان انتخابات سال ۲۰۰۸ بود. این سیاست‌مدار لیبرال و غرب‌گرا هم‌چنین یکی از ۳۴ امضاکننده‌ی مانیفست «پوتین باید برود» بود که در مارچ ۲۰۱۰ منتشر شد.
نمتسوف یکی از معدود سیاست‌مداران روسی بود که صریحا به مخالفت با اشغال کریمه توسط ارتش روسیه برخاست. او هم‌چنین با انقلابیون اوکراینی ارتباطی نزدیک داشت و با “انقلاب میدان” در سال گذشته‌ی میلادی اعلام همبستگی کرده بود. موضوعی که باعث شد هم‌زمان با راهپیمایی مسکو، دوست‌داران نمتسوف در اوکراین از جمله یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر اسبق این کشور، با گذاشتن شاخه‌های گل در “میدان استقلال” کِیِف، به او ادای احترام کنند.