Jafar-AzimZadeh-Jamil-Mohamadi
تقاطع: دو فعال کارگری عضو هیات مدیره “اتحادیه آزاد کارگران ایران” در فاصله‌ی دو هفته مجموعا به نه و نیم سال حبس محکوم شده‌اند.
به گزارش منابع کارگری، جعفر عظیم‌زاده، دبیر هیات مدیره “اتحادیه آزاد کارگران ایران” از سوی ابوالقاسم صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به سه اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور”، “اخلال در نظم عمومی”، و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” مجموعا به تحمل شش سال حبس محکوم شد. به موجب این حکم، وی همچنین به اتهام “انجام فعالیت‌های غیرقانونی” به مدت ۲ سال از “عضویت در احزاب، گروه‌ها و دستجات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات” محروم شده است.
در حکم پنج صفحه‌ای آقای عظیم‌زاده از مواردی چون “تشکیل اتحادیه آزاد کارگران ایران و اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار”، “شرکت در تجمع روز جهانی کارگر پارک لاله در سال ۸۸”، “هدایت کارگران در اعتراضات سال ۸۴”، “اقدام به تشکیل، برنامه‌ریزی و مدیریت تجمعات کارگری در زمان دولت جدید” و هم‌چنین شکایت از سعید مرتضوی در مقام مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی به عنوان برخی از “مصادیق” اتهام‌های وی یاد شده است.
آن‌گونه که وب‌سایت “اتحادیه آزاد کارگران” نوشته، در این حکم ادعا شده که این فعال کارگری «با افکار مارکسیستی به دنیا آمده است».
دو هفته پیش‌ از صدور این حکم، جمیل محمدی، دیگر عضو هیات مدیره این اتحادیه نیز به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” از سوی قاضی صلواتی به سه و نیم سال حبس محکوم شده بود.
هر دوی این فعالان کارگری از جمله هماهنگ‌کنندگان طومار چهل هزار نفری کارگران برای افزایش حداقل دستمزد به شمار می‌روند. آن‌ها همچنین به نمایندگی از هزار نفر از کارگران، شکایتی را از سعید مرتضوی به دادگاه ارائه کردند و خواستار رسیدگی به تخلفات وی در زمان ریاستش بر سازمان تامین اجتماعی شدند.
جمیل محمدی و جعفر عظیم‌زاده، پیش‌تر در ارتباط با فعالیت‌های شان در نیمه‌شب دهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۳، یک روز قبل از “روز جهانی کارگر” با حمله ماموران امنیتی به منازل‌شان بازداشت شده و به ترتیب ۲۱ و ۴۶ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت به سر برده‌ بودند.
در همین حال، “اتحادیه آزاد کارگران ایران” روز ۲۴ اسفندماه با صدور بیانیه‌ای ضمن برشمردن شماری از جدید‌ترین موارد فشار و صدور احکام زندان و شلاق برای فعالان کارگری، صدور احکام زندان برای دو عضو هیات مدیره‌ی خود را “تلاش برای به تمکین واداشتن کارگران برای تن دادن به بردگی محض” و “اعلام یک جنگ آشکار و بی‌پرده علیه زندگی و معیشت طبقه کارگر ایران از سوی دولت تدبیر و امید” دانست.
این اتخادیه در بخشی از بیانیه خود نوشته که تا کنون «سرکوب‌گری‌های حکومت‌گران علیه رهبران و نماینده‌ها و فعالان کارگری هیچ تاثیر بازدارنده‌ای بر مبارزات کارگران ایران برای دست‌یابی به یک زندگی انسانی نداشته است» و محکومیت‌های اخیر نیز «هیچ خللی در عزم و اراده آنان و اعضای اتحادیه آزاد کارگران در دفاع از حق حیات و هستی‌شان وارد نخواهد کرد».