fredag 13 mars 2015

انتخابات اسرائیل؛ مردم چه می گویند؟

انتخابات اسرائیل؛ مردم چه می گویند؟

  • 8 ساعت پیش
اسرائیلی‌هایی که اصل و نصبشان به کشورهای با اکثریت جمعیت مسلمان مانند ایران می‌رسد، به طور سنتی از حزب راستگرای لیکود به رهبری فعلی بنیامین نتانیاهو حمایت می‌کنند. قشر مذهبی این یهودیان اما عمدتا طرفدار حزب شاس، متحد قدیمی لیکود است. البته تمام ایرانی تباران اسرائیلحامی لیکود یا شاس نیستند، عده‌ای به خصوص در نسل جوان‌تر به احزاب میانه رو تمایل دارند و گروه بسیار کوچکی هم چپی هستند. با نزدیک شدن انتخابات پارلمانی اسرائیل، از واشنگتن نظرات تعدادی از ایرانی‌ها و نیز شهروندان غیرایرانی اسرائیل را جویا شده‌ام که خلاصه آن در این مقاله منتشر می‌شود.

مردخای زرگری می گوید بین لیکود و شاس یکی را انتخاب خواهد کرد

شاس یا لیکود؟

مردخای زرگری از تهران به اسرائیل مهاجرت کرده. او در بیت المقدس زندگی می‌کند و بخشی از طیف مذهبی جامعه اسرائیل به حساب می‌آید که معمولا به حزب شاس رای می‌دهند. آقای زرگری می‌گوید هنوز نمی‌داند در این انتخابات به شاس رای خواهد یا لیکود.
«آقای نتانیاهو به نظر من از تمام این کسانی که خودشون را کاندید کردند که نخست وزیر کشور بشن، جذبه‌اش بیشتره. هم بهتر صحبت می‌کنه، هم اینکه ایشون چند ساله توی این پست بودن، می‌دونند چطور باید هدایتش کنند. آدمی که تجربه کسب کرده خیلی بهتر می‌تونه این کار رو انجام بده. ایشون با سنی که ازشون گذشته خیلی دنیا دیده‌تر هستند.»
«این دفعه هم من ممکنه به شاس رای بدم. به خاطر اینکه طبق (دستور) رهبر مذهبی باید به شاس رای بدم. اینجا به شاس هم که رای می‌دی، حزب شاس هم که رای بیاره با حزب لیکود با هم دیگه می‌نشینن توی مجلس.»
«صد در صد با نخست وزیر آقای نتانیاهو موافقم. هنوز هم تا لحظه‌ای که ورق رو نیانداختی توی جعبه رای گیری می‌تونم به لیکود رای بدم یا به شاس.»

شارونا متحده: من چپگرا نیستم. نمی‌تونم چپگرا باشم

ناراضی اما حامی

شارونا متحده، ساکن تل آویو، ۱۴ ساله بوده که تهران را ترک کرده و در اسرائیل بزرگ شده است. خانم متحده مانند اکثر ایرانی تبارهای اسرائیل حامی بنیامین نتانیاهو و حزب راستگرای لیکود است. به نظر او، اگر هر فرد دیگری به جای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر بود، باز هم وضع اقتصادی اسرائیل بهتر نبود. شارونا از گران شدن مسکن و مواد غذایی ناراضیست اما به نظر می‌رسد این موضوع بر رای وی تاثیری نخواهد گذاشت.
«قیمت خانه‌ها سر به هوا کشیده. اگر ۵ سال پیش خانه‌ای مثلا ۲۵۰ هزار شِکِل (واحد پول اسرائیل) می‌تونستید بخرید، الان اون خونه شده یک میلیون و نیم شِکِل. خود من مثلا خونه‌ام خیلی قدیمیه، خونه خیلی کوچکی بودش که ما وقتی ازدواج کردم خریدیم، خونه خیلی خیلی قدیمی، ولی هیچ جورنمی تونیم بیاییم بیرون، بریم یک خونه بهتر بخریم. وضع خیلی خرابه، وضع اقتصاد اسرائیل از نظر خونه، از نظر مواد غذایی، این‌ها همه‌اش خیلی گرونیه اینجا. خیلی وضع خرابه.»
«من چپگرا نیستم. نمی‌تونم چپگرا باشم... خود من هنوز نمی‌دونم به کی می‌خوام رای بدم، ولی وقتی که مقایسه می‌کنیم و می‌بینم کی جلوی روم هست، فکر نمی‌کنم به جز بنیامین نتانیاهو کس دیگری باشه که بتونه بهتر باشه. لیاقت هیچ کی نمی‌تونه بهتر از اون باشه. نتانیاهو یک آدم درس خونده، فهمیده است، سیاستمدار بزرگیه. از نظر امنیت کشور نمی‌تونم به هیچ کس دیگه به غیر از ایشون اطمینان کنم.»

نوام شوستر: اشغال اراضی فلسطینی‌ها برای ارزش‌های اخلاقی، جامعه و آینده ما پیامدهای منفی دارد

جنگ یا انتخابات؟

در بین ایرانی تبارهای اسرائیل کمتر کسی مثل نوام شوستر پیدا می‌شود. مادر خانم شوستر آبادانی است و پدرش اروپایی تبار. خودش در ناوه شالوم، دهکده اشتراکی معروف بزرگ شده که در آن یهودیان و عرب‌های فلسطینی تبار کنار هم زندگی می‌کنند تا الگویی از صلح و آشتی ارائه کرده باشند.
نوام شوستر به نیات بنیامین نتانیاهو برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودرس بدبین است. به نظر او، رهبر لیکود، برای باقی مانند بر سر قدرت و صلح نکردن یا در غزه جنگ به راه می‌اندازد یا انتخابات زودرس برگزار می‌کند. موضوع صلح با فلسطینی‌ها برای خانم شوستر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
«اشغال اراضی فلسطینی‌ها برای ارزش‌های اخلاقی، جامعه و آینده ما پیامدهای منفی دارد. این مساله برای من مهم‌ترین موضوع در انتخابات است. اما اکثریت جامعه اسرائیل این طور فکر نمی‌کند. بعضی از آن‌ها از اوضاع بی‌خبرند. گروهی دیگر مطلعند ولی نمی‌خواهند با موضوع ادامه اشغال اراضی فلسطینی‌ها کاری داشته باشند. عده‌ای دیگر هم فکر می‌کنند تغییر دادن اوضاع جاری به نفع اسرائیل و امنیت کشور نخواهد بود.»
«این انتخابات حال و هوای دیگری دارد. حرکت بزرگی ایجاد شده که هرچند از رهبری واحد حمایت نمی‌کند خواهان آن است که نتانیاهو از نخست وزیری کنار گذاشته شود. بنابراین مردم این بار معتقدند رای آن‌ها می‌تواند موثر واقع شود. من خیلی‌ها را می‌شناسم که رای خواهند داد و می‌دانند که رای دادن آن‌ها در نتیجه انتخابات تاثیر دارد- به خصوص جامعه عرب‌ها که به خاطر فهرست مشترک احزاب عرب در این دوره قصد دارند به طور جدی در انتخابات شرکت کنند.»

الیاس حریری: کسی دیگری من اینجا نمی‌بینم که بتونه مثل نتانیاهو باشه

کرد حامی نتانیاهو

الیاس حریری، کرد ایرانی یهودی حدود ۸۰ سال سن دارد. او در کودکی به اسرائیل مهاجرت کرده و سال هاست که در موشاو (دهکده) کردنشین اشبول، واقع در جنوب اسرائیل کنار مرز غزه زندگی می‌کند. آقای حریری می‌گوید نتانیاهو تنها رهبر واقعی است که می‌تواند امنیت کشور را تامین کند.
«همه کرد‌ها به نتانیاهو رای می‌دن. ۹۰ درصد ایرانی‌ها هم به نتانیاهو رای می‌دن... مساله مهم برای من نتانیاهوست. مردی هست که می‌تونه همه جا بره و همه مشکلات را درست کنه. کسی دیگری من اینجا نمی‌بینم که بتونه مثل نتانیاهو باشه.»
«هرتزوگ (رهبر حزب کارگر) اگر مثل پدرش (رئیس جمهوری پیشین) بود خیلی خوب بود. پدرش مثل نتانیاهو بود.... کسانی که به هرتزوگ رای می‌دن به این خاطره که از نتانیاهو خوششان نمی‌آمد. از این نظره که به هرتزوگ رای می‌دن.»

لیران آزمور یهودیست اما به فهرست متحد احزاب عرب رای خواهد داد

یهودی طرفدار عرب‌ها

لیران آزمور، فیلمساز ساکن تل آویو آرزو دارد بنیامین نتانیاهو و متحدان راستگرایش در انتخابات روز سه شنبه شکست بخورند. او «رژیم» بنیامین نتانیاهو را مسوول بن بست جاری در روند صلح با فلسطینی‌ها و گسترش شهرک‌های یهودی نشین در اراضی اشغالی فلسطینیان می‌داند.
لیران آزمور که یهودیست می‌گوید امسال به فهرست متحد احزاب عرب رای خواهد داد.
«انتخابات امسال بسیار منحصر به فرد است. برای اولین بار در تاریخ اسرائیل، احزاب عرب متحد شده‌اند. راستگرایان نژادپرست می‌خواستند از طریق بالا بردن حدنصاب کرسی لازم برای حضور در پارلمان، مانع از ورود احزاب عرب به آن شوند، یعنی با تصویب قانونی جدید، حدنصاب سه کرسی را به چهار کرسی افزایش دادند تا از ورود احزاب کوچک عرب به پارلمان جلوگیری کنند. در نتیجه احزاب عرب متحد شدند و یک فهرست انتخاباتی بزرگ ارائه کردند.»
«به نظر من، بهترین راه موضع گیری علیه‌نژاد پرستی در اسرائیل، رای دادن به فهرست مشترک احزاب عرب است. اگر ما با رای خود آن‌ها را تقویت کنیم، با نژادپرستی علیه اعراب مخالفت کرده‌ایم، با تلاش برای حذف صدای عرب‌ها از عرصه سیاسی.»

اشرف غندور: رای دادن در انتخابات اسرائیل تصمیم بسیار دشواری برای اقلیت عرب است

تصمیم دشوار شهروندان عرب

اشرف غندور، ساکن حیفا، یکی از هزاران عرب (فلسطینی) شهروند اسرائیل است که در انتخابات به پای صندوق رای خواهد رفت و به فهرست مشترک احزاب عرب رای خواهد داد. او می‌گوید رای دادن در انتخابات اسرائیل تصمیم بسیار دشواری برای اقلیت عرب است.
«از یک طرف، به عنوان فلسطینی و فلسطینی تبار در اسرائیل شما می‌خواهید هر چه در توان دارید انجام دهید که کشور یهودی مشروعیتش را از دست بدهد. اگر مردم به این کشور مهاجرت کرده‌اند، کشور باید برای تمام شهروندان باشد، بنابراین شما نمی‌خواهید در انتخابات یک پارلمان صهیونست که بر اساس قوانین یهودی تاسیس شده است، شرکت کنید.»
«از طرف دیگر، به نظر می‌رسد انتخابات تنها امید ما باشد. اگر می‌خواهیم اوضاع را تغییر بدهیم باید از داخل تغییر را ایجاد کنیم. بنابراین باید یک حزب عرب قوی را به پارلمان بفرستیم. حالا که احزاب عرب متحد شده‌اند، ما بسیار امیدواریم. سیاستمداران عرب احزاب مختلف به ندرت در پارلمان همکاری می‌کنند. اما آن‌ها امسال، فهرست مشترک ارائه کرده‌اند. حالا من می‌توانم رای خودم را به صندوق بیاندازم، با آگاهی کامل از اینکه با رای خودم به وقوع جنگ دیگری در غزه کمک نخواهم کرد.»
«نگرانی اصلی فلسطینی‌هایی که در اسرائیل زندگی می‌کنند، رفاه فلسطینی هاست، فلسطینی‌ها در دو سوی خط حائل سبز. به عبارت دیگر، پایان اشغال اراضی فلسطینیان توسط اسرائیل و رسیدن به حقوق برابر برای فلسطینی‌هایی که در اسرائیل و خارج از آن زندگی می‌کنند.»

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar