lördag 7 mars 2015

حوادث ماههای اخیر جلیقه نجاتی برای فرانسوا اولاند

حوادث ماههای اخیر جلیقه نجاتی برای فرانسوا اولاند

  • 1 ساعت پیش
بالاخره اقبال سیاسی فرانسوا اولاند هر چند بسیار ناچیز اما بهبود یافت
در هفته های اخیر برای فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه، خبرهای خوشی از راه رسید.
اولین قرارداد فروش خارجی جت های جنگنده مدل رافائل ساخت فرانسه با دولت مصر امضا شد. شرکت خودروسازی رنو با گسترش خط تولید خود حدود هزار شغل جدید در فرانسه ایجاد کرد و به همه نشان داد که سیاست دولت برای ثابت نگه داشتن حقوق کارگران به نتیجه مطلوبی رسیده است.
خبرهای اقتصادی دیگری را هم باید در نظر گرفت که برای موقعیت رییس جمهور فرانسه هدایای آسمانی هستند.
کاهش بهای نفت، کاهش نرخ بهره، کاهش ارزش برابری یورو که هیچکدام نتیجه اقدامات و سیاست های آقای اولاند نیستند ولی همه را می توان خوش اقبالی رییس جمهور فرانسه تلقی کرد.
همه این موارد به علاوه نقش فعال او در رویدادهای پس از حمله به دفتر مجله شارلی ابدو و بعد هم موفقیت تلاشهای دیپلماتیک فرانسه و آلمان برای برقراری آتش بس در شرق اوکراین، باعث شده که آقای اولاند موقعیت بهتری پیدا کند.
امانوئل لچیپره مفسر اقتصادی در فرانسه می گوید: "طی هفته های اخیر می توان نسیمی از امیدواری را در فضای شهر پاریس حس کرد. عوامل خارجی، شرایط مالی و اقتصادی بسیار مناسبی برای فرانسه ایجاد کرده اند."
پاتریک آرتوس اقتصاددان ارشد یک بانک سرمایه گذاری فرانسوی می گوید: "با در نظر گرفتن همه این عوامل مثبت می توان پیش بینی کرد که نرخ رشد اقتصادی فرانسه در سال جاری به ۱.۵ درصد و اگر سرمایه گذاری فعالتر شود حتی به ۲ درصد برسد. این ممکن است نرخ رشد بالایی نباشد ولی برای فرانسه تغییر بزرگی است."
توافق آتش بس در اوکراین قابلیت های دیپلماتیک فرانسوا اولاند را برجسته کرد
آیا بهبود عوامل اقتصادی به نجات فرانسوا اولاند، که تا چندی پیش نامحبوب ترین رییس جمهور تاریخ معاصر فرانسه بود، آمده اند؟
البته برای چنین نتیجه گیری هنوز بسیار زود است ولی می توان به چند نکته مهم اشاره کرد.
نکته اول این است که باید اذعان کرد دولت فرانسه جدای از عوامل اقتصادی خارجی، از مدتها پیش طرح هایی را برای افزایش رشد اقتصادی کشور به اجرا گذاشته است. امانوئل ماکرون وزیر اقتصاد ماههاست که شب و روز در پارلمان تلاش می کند تا مجموعه ای از طرح های مربوط به اصلاحات اقتصادی را به تصویب برساند. او به خاطر تلاش مستمر خود برای قانع کردن دیگران به جای اجرای یکجانبه این اصلاحات، مورد تقدیر قرار گرفته است.
این مجموعه اصلاحات که حدود ۲۰۰ مورد مقررات زدایی در عرصه فعالیت های اقتصادی را به اجرا خواهد گذاشت، یک شبه معجزه نخواهد کرد ولی در حمایت از فعالیت اقتصادی و بخش خصوصی جهت گیری صریحی دارد.
امانوئل لچیپره مفسر اقتصادی می گوید: "فرانسوا اولاند حدود ۱۰ درصد از مسائل فوری را که فرانسه با آن روبرو است در دستور کار قرار داده که عبارتند از کاهش مالیات، انعطاف در قانون کار و امثال آن. اینها گامهای کوچکی هستند ولی در مسیر درستی قرار دارند. در سیستم فرانسه این روش تنها شیوه ممکن برای اجرای اصلاحات است. در فرانسه هیچگاه یک جهت گیری بنیادی و همه جانبه به سمت مقررات زدایی و تقویت بخش خصوصی آنطور که در بریتانیای دوران تاچر دیدیم قابل اجرا نیست."
نکته دوم این است که فرانسوا اولاند اکنون از بهبود موقعیت خود در افکار عمومی کشور چگونه استفاده خواهد کرد.
فرانسوا اولاند از بهبود اقبال و موقعیت سیاسی خود چگونه استفاده خواهد کرد؟
نیکلاس بیتو سردبیر یک روزنامه طرفدار بخش خصوصی نگران است که فشار برای انجام اصلاحات ساختاری که فرانسه به شدت به آن نیاز دارد ممکن است در آینده نزدیک ناپدید شود. او می گوید: "در دورانهای خوب و راحت پیشبرد اصلاحات و قانع کردن مردم به ضرورت چنین اقداماتی دشوارتر می شود. ولی این دورانها دقیقا بهترین شرایط برای پیشبرد اصلاحات هستند."
پاتریک آرتوس اقتصاددان ارشد یک بانک سرمایه گذاری فرانسوی نیز معتقد است: "دولت در شرایط فعلی با استفاده از تنزل بهای نفت باید مالیات بیشتری بر انرژی وضع کند و از محل این درآمد میزان مالیات بر فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی را کاهش داده و در زیرساخت های کشور سرمایه گذاری بیشتری بکند."
او می افزاید: "اما متاسفانه دولت چنین کاری نمی کند و اجازه می دهد که تمام مزایای ناشی از کاهش قیمت انرژی به جیب مصرف کننده ها برود و دقیقا به همین خاطر است که در ماههای اخیر میزان خرید و مصرف مردم به شدت افزایش یافته است. ولی این عامل در رشد و رونق دراز مدت اقتصاد کشور نقش چندانی نخواهد داشت."
پاتریک آرتوس سپس یادآوری می کند : "به اعتقاد من تحلیلگران خارجی اراده دولت فعلی فرانسه برای حرکت در جهت درست یعنی کاهش مالیات و انعطاف در قوانین کار را که بزرگترین چالش های امروزی اقتصاد فرانسه هستند، دست کم می گیرند. اما دولت فعلی به خوبی می داند که حتی اگر تمام این اصلاحات را انجام دهد نتایج آن تا سه و یا چهار سال دیگر قابل لمس نخواهند بود."
و دقیقا به همین خاطر است که بهبود وضع بازار و افزایش مصرف مردم از یک سو و افزایش درآمدهای دولت از سوی دیگر در شرایط امروزی بسیار مهم است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar