مراسم عزاداری سومین امام شیعیان در شهرهای مختلف ایران در حالی آغاز شده که مانند سالهای گذشته حقوق بسیاری از اقلیت های مذهبی در برگزاری این مراسم نادیده گرفته شده است.
«محبت نیوز»- مراسم عزاداری امام سوم شیعیان در شهرهای مختلف ایران در حالی آغاز شده که مانند سالهای گذشته حقوق بسیاری از شهروندان اقلیت مذهبی در برگزاری این مراسم نادیده گرفته شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا،بسیاری از شهروندان از سختی رفت و آمد و افزایش ترافیک و سد معبر هیئتهای مذهبی گلهمند هستند و شهروندان دیگر هم از آلودگی صوتی دستههای کوچک و بزرگ شکایت دارند. اما در این میان افرادی نیز هستند که تنها به دلیل دگراندیشی فشار روانی زیادی را تحمل میکنند، افرادی که اعتقادی به مذهب رسمی حاکم بر ایران ندارند و در چهار دهه گذشته رسانههای رسمی کشور سعی داشتهاند با هرچه پررنگتر نشان دادن مناسک مذهبی این افراد را به حاشیه برانند.
بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ در ایران نیز در روزهای عادی سال تحت تاثیر تبلیغات ایدئولوژیک شهری هستند. اما در این روزها اندک فضایی که از این تبلیغات در امان ماندهاند نیز توسط هیئتهای مذهبی اشغال شدهاند.
بر این اساس با وجود بودجههای سنگینی که در سالهای گذشته از سوی شهرداریهای شهرهای مختلف و دولت برای هیئتهای عزاداری در نظر گرفته شده، این رفتار نقض آشکار حقوق شهروندی اقلیتهای مذهبی به صورت سیستماتیک محسوب میشود. به گزارش خبرگزاران هرانا، برگزاری هیئتهای مذهبی در محلههای ارمنی نشین شاهدی بر این مدعا است. به عنوان مثال، در خیابان ویلای تهران که عموما ساکنین آن ارمنی هستند سه هیئت مذهبی وجود دارد که افراد فعال در آن از ساکنین آن محله نیستند، در محله بارناوای تبریز که آن هم محلهای ارمنینشین است نیز چند هیئت عزاداری بزرگ دیده میشود و در محله جلفا و سنگتراشهای اصفهان که محلههایی هستند که به صورت تاریخی ساکنین آنها از ارامنه هستند تعداد هیئتهای مذهبی آنقدر زیاد است که از نظر یک توریست این محلهها جزو مذهبیترین محلههای اصفهان به نظر میرسند. همین شرایط در خیابان فلسطین تهران که سکونتگاه تعداد زیادی از شهروندان یهودی است نیز به چشم میخورد.
این نکته شاید از سوی شهروندان شیعه ایرانی مساله بزرگی به نظر نرسد اما وقتی با ساکنین غیرشیعه شهرهای مختلف صحبت کنیم به میزان اذیت و آزار روانی که این افراد باید در محرم تحمل کنند آگاه میشویم.
آرارات یکی از شهروندان ساکن خیابان اجارهدار در تهران که او نیز از جمله اقلیت های دینی است در این باره به هرانا میگوید: “پیشتر در محله نواب در غرب تهران سکونت داشتیم و به همین دلیل از آنجا نقل مکان کردیم و به خیابان اجارهدار در شرق تهران آمدیم. گفته بودند اینجا آرامش بیشتری دارد اما نداشت؛ تا همین چند سال پیش وضعیت قابل تحمل تر بود؛ اما با توجه به اینکه طی ده سال گذشته تعداد هیئتهای مذهبی چند برابر افزایش داشته و از طرفی مشکلات فراوان اقتصادی گریبان مردم را گرفته کمتر از آنها استقبال میشود، این هیئتها به خریدن وسایل صوتی مدرن، با صداهایی بسیار بلند که باعث آزار شهروندان میشود روی آوردهاند؛ هیئتهایی که هر کدام بین پانزده تا بیست نفر در آن به حمل پرچم، زدن طبل و سینهزنی و زنجیرزنی مشغولاند و یک ماشین نیسان که مداحی بر آن سوار است و چند باند بزرگ برای پخش صدایش روی آن گذاشتهاند جلویشان حرکت میکند. شاید باور نکنید در خیابان ما چه میگذرد و چه وضعیت وحشتناکی برپاست.دو بار هم رفتم و به مسئولان آنها تذکر دادم اما گفتند کاری از دستمان ساخته نیست، برای امام حسین است و شما هم این مدت شبزندهداری کنید و بیدار باشید ثواب دارد!
- بیشتر بخوانیم: موج تبلیغات جمهوری اسلامی برای لاپوشانی آزار و اذیت اقلیتهای مذهبی در ایران
- بیشتر بخوانیم: سخنرانی وزیر امور خارجه آمریکا در باره وضعیت اقلیتهای مذهبی ایران
در سال گذشته بود که کمک ۵۵ میلیاردی شهرداری سابق تهران به هیئتهای عزاداری خبرساز شد و البته شهرداری فعلی تهران و شورای شهر تاکید کردند که در شهرداری جدید از چنین کمکهایی خبری نیست اما با شروع ماه محرم امسال نه تنها تعداد هیئتهای مذهبی در تهران کم نشده بلکه بر اساس مشاهدات شهروندان این تعداد نسبت به سال گذشته افزایش نیز یافته است. در این حالت حقوق شهروندان غیرشیعه ایرانی از دو سمت تضییع میشود.
با این اوصاف سیاست دولت و شهرداری در ایام محرم نه تنها نقض حقوق اقلیتهای دینی یهودی، زرتشتی و مسیحی است که قانون اساسی به رسمیت میشناسد بلکه نقض دو اصل ۱۹ و ۲۰ است که در آنها بر رعایت حقوق تمام ایرانیان، از جمله پیروان ادیان غیررسمی مانند بهاییان، دراویش، یارسان، مندائیان و… تاکید شده: “مردم ایران از هر قوم و قبیله و که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود.” و “همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar