onsdag 26 september 2018

تحریم های آمریکا؛ افول امپراطوری ولی فقیه

تحریم های آمریکا؛ افول امپراطوری ولی فقیه

کاهش درآمدهای نفتی ایران در قدرت روحانیون نقش اساسی دارد.
«محبت نیوز»- روز سه شنبه سوم مهرماه، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد جمهوری اسلامی را «دیکتاتوری فاسد» نامید و به گفته وی «رهبران رژیم ایران ایجاد کننده هرج و مرج، مرگ و نابودی هستند.»
او تاکید کرد سران جمهوری اسلامی دارایی‎ها ملت ایران را تاراج می‎کنند و مردم ایران را از اعتقادات مذهبی خود تهی ساخته‌اند تا جیب‌های خود را پر کنند و مزدوران خود را برای دامن زدن به جنگ اعزام کنند.
او همچنین از همه کشورهای جهان خواست تا حکومت ایران را تا زمانی که تجاوزگری آن ادامه دارد منزوی کنند و تاکید کرد همه دنیا باید از مردم ایران که در حال تلاش‌اند سرنوشت عقیدتی و حقوق خود را به دست بیاورند حمایت کنند.
اغلب خبرگزاری‎ها و همچنین تحلیلگران آنچه ترامپ در سازمان ملل گفته را از جنبه سیاسی و اقتصادی بررسی می‎کنند اما کمتر به این زاویه پرداخته می‎شود که او به عنوان رییس جمهوری قدرتمندترین کشور دنیا علیه امپراطوری ولی فقیه سخنرانی کرده که رهبر آن خود را پرچمداران شیعیان جهان می‎داند.
جوی که دونالد ترامپ و تیم او علیه جمهوری اسلامی و رهبران فاسد نظام راه انداختند به شدت جایگاه علی خامنه‎ای را متزلزل کرده است. به خصوص آنکه افول جایگاه او و جمهوری اسلامی به منزله قدرتمند شدن رقبای منطقه‎ای به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس است که تمام آنها عرب هستند و اغلب زیر پرچم عربستان و تحت نفوذ خاندان سعودی قرار دارند و سنی مذهب هستند.
اما آنچه به بنگاه مکتبی – اقتصادی ولی فقیه لطمه جدی وارد می‌کند تحریم‎هاست. وقتی پول نباشد حمایت‎ از گروه‎ها و جریان‎های شبه نظامی شیعه که بازوی اصلی سیاست خارجی ایران در منطقه هستند سخت می‎شود. افول قدرت اقتصادی جمهوری اسلامی یعنی فروپاشی نظام شیعه و به معنای دقیق‎تر یعنی ماهیتی فرای جریان‎های حزبی سیاسی.
جمهوری اسلامی در شرایطی قرار گرفته تمام ارکان آن گرفتار بحران شده است و به نظر می‎رسد کنترل بحران‎های ساختار از دست نظام خارج شده است و به طور طبیعی درآمد دستگاه روحانیون و علما و مراجع که از سفره انقلاب ارتزاق می‎کردند کاهش داشته از این رو آن‎ها با توسل به تریبون‎های تبلیغاتی و صدا و سیما علیه آمریکا موضع گرفتند.
کاهش درآمدهای نفتی ایران در قدرت روحانیون نقش اساسی دارد. سیستم مردم‎داری حوزه «گدا پروری» است: جمع کردن توده‎ی مردم حول مسجد در محلات و حسینیه‎ها گرفته تا خرج میلیاردها دلار برای شبه نظامیان شیعه منطقه اما حالا این ساختار نیز به چالش کشیده است و قابل پیش بینی است در ماه‎های آینده این چالش یعنی درگیری مرجعیت با مردم و دخالت آن‎ها در امور سیاسی بیشتر شود.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar