lördag 14 juli 2018

حباب قیمت ها به قبرستانها رسید/ وقتی “مرگ” هم در ایران گران می شود!

حباب قیمت ها به قبرستانها رسید/ وقتی “مرگ” هم در ایران گران می شود!

وقتی برای مردن هم باید در ایران پول کافی داشت، هزینه های مراسم کفن و دفن و قیمت قبر در ایران به قدری گران شده است که برای بسیاری از ایرانیان حتی سفر آخرت را نیز سخت کرده است.
به گزارش «محبت نیوز» مدتی است که قیمت های نجومی قبر و خدمات کفن و دفن در بهشت زهرای تهران افزایش یافته است و حباب قیمت ها به قبرستانهای ایران هم رسیده است، در طی چند وقت اخیر قیمت های قبرستان بهشت زهرای تهران با رشدی عجیب بالا رفت و همچنین تعرفه جدیدی برای مراسم کفن و دفن و ملزومات آن ارائه شده است که در آنها نیز قیمت ها افزایش یافته است.
در حقیقت امروزه گرانی زمین تنها مختص منازل مسکونی نیست، بلکه قیمت آرامگاه مردگان به قدری افزایش یافته است که قیمت آن پای به پای قیمت فضای مسکونی زندگان در حال افزایش است. چه بسا زندگانی که نمی توانند سرپناهی برای زندگی دنیوی خود فراهم کنند حال باید به فکر خرید آرامگاهی با قیمت های گزاف برای آخرت باشند.
خرج و مخارج سرسام آور مراسمات ترحیم و دادن ناهار و شامی که به جای خیرات برای اموات، در برخی موارد به چشم و هم چشمی قشر خاصی از جامعه تبدیل شده است از یک سو و گرانی و بالا رفتن قیمت قبر از سوی دیگر، کسب و درآمدی برای زندگان فراهم کرده است و زیر سایه بان قبور، درآمد میلیونی کسب می کنند.
عمق این فاجعه در جائیست که خردادماه گذشته آگهی با این مضمون«قبر سه طبقه در قطعه۲۳ موقعیت مکانی و دسترسی عالی ۵۰۰ میلیون» دست به دست و قیمتش باعث حیرت کاربران شد.
در چند ساله اخیر پر شدن ظرفیت بهشت زهرا به حدی پررنگ شده است که به پدیده قبر فروشی، آن هم به قیمت نجومی دامن زده است.
حالا در لایحه اصلاحیه تعرفه خدمات سازمان بهشت زهرا پس از چندین سال که نرخ خدمات عمومی در بهشت زهرا گران نشده بود نیز افزایش یافته است.
بر این اساس، نرخ های پیشنهادی شهرداری برای قبور و خدمات، با توجه به شرایط فعلی بهشت زهرای تهران به تصویب رسید؛ چراکه بهشت زهرا در سال های پایانی ظرفیت و به عبارتی وقت اضافه ظرفیت خود قرار دارد و تا چند سال دیگر تهرانی ها دیگر در جایی جز بهشت زهرای فعلی دفن خواهند شد.
در این سال ها افراد زیادی به این کار روی آورده اند، بعضی از این افراد حتی در قبرستان ها پرسه می زنند و زمانی که از کنار دیگران رد می شوند به آرامی آنها را دعوت به خرید قبرهایی مرغوب می کنند.
در طول سال های گذشته بسیاری از نزول خواران و دلالان هم به این تجارت روی آوردند.
آنها در هر کدام از قطعات جدید ۱۰تا ۲۰ قبر خریداری می کردند و نگه می داشتند و بعد از پر شدن قطعه و به اصطلاح «آباد شدن» آن، قبرها را به متقاضیان می فروختند.
هر کدام که موقعیت بهتری داشتند و به مرکز بهشت زهرا نزدیک تر بود با قیمت گزاف فروخته می شد.
برای آگاهی از خرید و فروش قبر در گورستان پایتخت نیاز به هیچ کار سختی نیست.
در گام نخست یک جست وجوی اینترنتی کار را راحت کرده است؛ چراکه برخی صاحبان قبور در سایت هایی که به این منظور خدمات می دهند، با ذکر شماره تلفن همراهشان آگهی داده اند.
در گام بعدی نیز کافی است در بهشت زهرا قدم بزنید. خواهید دید که در اکثر موارد افرادی به شما نزدیک می شوند و سوال می کنند اگر جای قبر مرغوب می خواهید، سراغ دارند!
حالا با بالا گرفتن کار، موضوع به رسانه های جمهوری اسلامی نیز کشیده شده است، رضا رشیدپور در بخشی از برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» به افزایش قیمت قبر و هزینه های نجومی آن کنایه زد.با وجود این که مسئولان بهشت زهرا قیمت قبر را حداکثر ۱۵ میلیون تومان اعلام می کنند، برخی آگهی های فروش منزلگاه آخرت با قیمت های نجومی نگرانی تهرانی ها را در پی داشته است.رضا رشیدپور مجری برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» نسبت به افزایش قیمت قبر و هزینه های آن کنایه زد و گفت: اصلن فکر نمی کردم روزی به قیمت قبر هم بخندم.
فروش قبرهای میلیونی تنها به پایتخت ایران ختم نمی شود و در شهرها دیگر همانند قم، مشهد، شیراز و رشت هم نمونه های زیادی را می توان دید که البته نرخ آن ها به اندازه نرخ قبرهای تهران نیست. البته بستگی در برخی از مکان های زیارتی به بیش از ۷۰۰ میلیون تومان هم می رسد.
به هر روی؛ امروزه، تضاد طبقاتی در نظام اسلامی تنها در خرید ماشین، خانه و کالاهای لوکس خارجی وجود ندارد بلکه به خرید قبر نیز کشیده شده است. فروش قبر به قیمت ها نجومی نشان از تقاضای افراد دارد، تقاضای افراد عرضه قبر را با این قیمت فراهم کرده است و اینگونه است که حالا مردن هم در ایران گران شده است!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar