lördag 21 juli 2018

مولوی عبدالحمید: نگذاشتند برای دیدار اقوامم به قطر بروم

مولوی عبدالحمید: نگذاشتند برای دیدار اقوامم به قطر بروم

امام جمعه اهل سنت زاهدان می گوید مقام ها برای سفرهای داخلی و خارجی او محدودیت های شدیدی برقرار کرده‌اندحق نشر عکسANA
Image captionامام جمعه اهل سنت زاهدان می گوید مقام ها برای سفرهای داخلی و خارجی او محدودیت های شدیدی برقرار کرده‌اند
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان گفته است که مقام‌ها در تهران از سفر او به قطر برای دیدار اقوامش که در این کشور اقامت دارند، جلوگیری کرده اند.
او به روزنامه اعتماد چاپ تهران گفته "امسال می‌خواستم به قطر بروم احساس کردم که رابطه قطر و ایران خیلی نزدیک است و آنجا هم خویشاوند مقیم داریم که خیلی درخواست می‌کنند که بیایید ملاقات ما. من نیت کردم بروم. فکر نمی‌کردم که از سفر من جلوگیری می‌کنند. ویزا و بلیت هم گرفتیم. به تهران که آمدم فهمیدم که راضی نیستند. جاهای دیگر هم همین‌طور است".
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی به غیر از امامت جمعه اهل سنت زاهدان، مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت این شهر و از بانفوذترین شخصیت‌های اهل سنت است. او در سال های اخیر بارها از محدودیت هایی که برای سفر داخلی در ایران و سفرهای خارجی اش پیش آمده، گلایه کرده است.
نزدیکان مولوی عبدالحمید از محدودیت‌های دستگاه‌های امنیتی به عنوان "حصر استانی" یاد می‌کنند.
او در اظهارات اخیرش گفته "جایی در غرب سیستان و همجوار کرمان هست که همه آنها بلوچ هستند. آنها اصرار کردند بیایید به اینجا. من به استاندار خبر دادم. اول گفتند بروید بعد گفتند استان کرمان مخالفت کرده‌اند. جلسه شورای تامین گفته بود نیایند. واقعا چرا؟ مگر من آنجا بروم چه می‌گویم که با رفتن من مخالفت می‌کنند؟ آنجا به نماز تاکید می‌کنم و به تقوا. به وحدت، به برادری. حرفی را که در سیستان نمی‌زنم در آنجا که نمی‌گویم".
مولوی عبدالحمید گفته که در دوره محمود احمدی نژاد ممنوع الخروج شده بود اما وقتی در پیامی به رئیس جمهور وقت علتش را جویا شد، گفته "دیگران شما را ممنوع‌الخروج کردند".
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفته بعد از این، نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران نوشته و گفته "ما بدشانسی آوردیم. کشور دیگر که می‌رویم می‌گوییم اهل سنتیم می‌گویند نه شما ایرانی هستید شما جاسوسید. بسیاری از کشورهای اهل سنت ما را نمی‌پذیرند و در دانشگاه‌ها می‌گویند اینها را جمهوری اسلامی فرستاده. داخل هم مشکل داریم بیرون هم مشکل داریم. کاش یکجا مشکل داشته باشیم. اینها را نوشتم که من می‌خواهم به حج بروم گذرنامه مرا ممنوع‌الخروج زدند".
مولوی عبدالحمید گفته "بعد از چند روز از وزارت اطلاعات زنگ زدند که شما نامه‌ای به رهبری نوشته‌اید؟ گفتم بلی. گفتند مقام معظم رهبری دستور فرمودند تا گذرنامه شما را بیاوریم تحویل بدهیم".
مولوی عبدالحمید می گوید چند سال پیش که ممنوع الخروج شده بود درنامه ای به آیت الله خامنه ای نوشته "ما بدشانسی آوردیم"حق نشر عکسKHAMENEI.IR
Image captionمولوی عبدالحمید می گوید چند سال پیش که ممنوع الخروج شده بود درنامه ای به آیت الله خامنه ای نوشته "ما بدشانسی آوردیم"
او گفته " چند سال پیش در مکه مکرمه ملک عبدالله (پادشاه وقت عربستان) ضیافتی داشت که از جاهای مختلف افراد را دعوت کردند. ایشان پرسید که وضعیت اهل سنت در ایران چطور است من گفتم الحمدالله. به خاطر اینکه اعتقاد دارم نیازی نیست که ما حرفمان را به ملک عبدالله بزنیم؛ ما حرفمان را اینجا به آقای روحانی می‌زنیم. مساله ما درونی و خانوادگی است مسائل خانواده را نباید بیرون بازگو کنیم".
مولوی عبدالحمید پیش از این درباره محدودیت هایی که برای سفر داخلی و خارجی برایش به وجود آمده گفته بود که "هیچ حکمی که مبنی بر ممنوعیت رفت و آمد من صادر شده باشد به من ابلاغ نکرده‌اند ولی هر سفری که می‌خواهم بروم مشکلاتی است و عملا اجازه سفر ندارم".
سنی های ایران می گویند از حقوق مساوی با مسلمانان شیعه ایران برخوردار نیستند از جمله در پایتخت ایران مسجد ندارند. آنها یک نمازخانه در منطقه پونک تهران داشتند که در حدود دو سال پیش تخریب شد.
مولوی عبدالحمید تابستان سال ۱۳۹۴ در نامه ای به آیت‌الله خامنه‌ای از تخریب این نمازخانه انتقاد کرده و گفته بود "عدم تحمل یک نمازخانه معمولی و تخریب آن در شهری که اجازه ساخت مسجد به شهروندان اهل سنت داده نمی شود... تنها جریحه دار نمودن احساسات جامعه اهل سنت ایران نیست بلکه احساسات مسلمانان جهان را نیز جریحه دار می‌‎نماید".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar