fredag 20 juli 2018

پرونده ثامن‌الحجج؛ متکی بانک مرکزی را به 'جنگ روانی' متهم کرد

پرونده ثامن‌الحجج؛ متکی بانک مرکزی را به 'جنگ روانی' متهم کرد

منوچهر متکی (راست) در نامه سرگشاده به ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران، به شدت از این بانک انتقاد کرده استمنوچهر متکی، وزیر امور خارجه سابق ایران، در نامه‌ای سرگشاده به ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی، این بانک را به "تشکیل اتاق جنگ روانی-تبلیغاتی" در ارتباط با پرونده موسسه مالی ثامن‌الحجج، متهم کرده است.

آقای متکی نوشته است که در پی انتشار گزارش روزنامه شرق درباره فساد مالی در موسسه ثامن و اشاره به او به عنوان کسی که وامی ۱۲۴ میلیارد تومانی دریافت کرده برای تکذیب این گزارش با مدیر مسئول روزنامه شرق تماس گرفته است.

به نوشته آقای متکی مدیر مسئول روزنامه در نهایت به او گفته است که "از بانک مرکزی به ما گفته‌اند این گزارش را منتشر کنید."

انتشار گزارش شرق با جنجال و واکنش‌های زیادی روبرو شد و نام چندین چهره مشهور هنری، نظامی و سیاسی را بر سر زبان‌ها انداخت.

آقای متکی در نامه خود به رئیس بانک مرکزی از او پرسیده است که مقامات بانک "در پشت پرده اشاعه این اکاذیب چه اهدافی را دنبال می کنند؟"

او همچنین نوشته است که تکذیبیه او "نه فقط برای ۱۲۴ میلیارد که برای ۱۰۰، ۵۰، ۱۰ و حتی یک میلیارد تومان است" و مدعی شده که در چهل سال گذشته "یک ریال وام از هیچ بانکی" دریافت نکرده است.
 
پیش از این مهران مدیری و احسان علیخانی از چهره‌های مشهور تلویزیون ایران هم به مطرح شدن نامشان در ارتباط با گرفتن تسهیلات یا هدیه در پرونده موسسه ثامن‌الجج واکنش نشان داده بودند.

بنا بر گزارش‌ها وکیل مهران مدیری، مجری، بازیگر و کارگردان مشهور تلویزیون و سینمای ایران اعلام کرده بود که موکلش به دلیل "نشر اکاذیب" از روزنامه شرق شکایت می‌کند.

احسان علیخانی، مجری برنامه ماه عسل تلویزیون ایران، هم هر گونه تخلف در این پرونده را رد کرده و گفته که مبالغ دریافتی از این موسسه را به عنوان تهیه‌کننده تلویزیون ایران و با نظارت این سازمان دریافت کرده است.

در گزارش روزنامه شرق به موارد جنجال‌برانگیز دیگری هم در ارتباط با موسسه ثامن‌الحجج اشاره شده است.

از جمله این که "در پرداخت‌های حقوقی این موسسه موردی ذکر شده که نشان می‌دهد صد میلیارد تومان به حساب فردی واریز شده است و در توضیح گفته شده این رقم در ازای حقوق۳۰ سال این کارمند به صورت پیشاپیش و یک‌جا اکنون پرداخت شده است."

حمید صدرالسادات، رئیس سابق سازمان نظام وظیفه، در گفتگو با شرق چنین دریافتی را، در کنار چند مورد دیگر تکذیب کرده است.

روزنامه شرق در گزارش خود اسم کامل هیچ شخصی را نیاورده است.

موسسه مالی ثامن‌الحجج از اواسط دهه ۱۳۸۰ فعالیت‌های مالی و اعتباری خود را آغاز کرد و طی چند سال چندین شعبه در شهرهای مختلف تاسیس کرد. این موسسه در سال ۱۳۹۵ به دلیل ناتوانی برای بازگرداندن سپرده‌های سرمایه‌گذاران ورشکسته اعلام شد.

دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان ثامن‌الحجج از اواخر خرداد ماه آغاز شده و دوشنبه گذشته نهمین جلسه این دادگاه برگزار شد.

به گقته مقام‌های قضایی ایران در جریان رسیدگی به این پرونده متهم ردیف اول آن به دلیل ناتوانی در تامین وثیقه بازداشت شده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar