onsdag 4 juli 2018

توییت ترامپ، ادعای ذوالنور؛ آمریکا به چند ایرانی تابعیت داده است؟

توییت ترامپ، ادعای ذوالنور؛ آمریکا به چند ایرانی تابعیت داده است؟

گذرنامه ایران- گرین‌کارت - گذرنامه آمریکاحق نشر عکسPUBLIC DOMAIN
مجتبی ذوالنور، رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، هفته پیش یک ادعای قدیمی را تکرارکرده است که "اوباما در جریان برجام تصمیم گرفت به آقایان حال بدهد به ۲۵۰۰ ایرانی تابعیت داد".
البته این ادعا نخستین‌بار در فوریه ۲۰۱۷ مطرح شد؛ حدود یک سال و نیم پیش. ولی تکرار آن از زبان چهره بانفوذ محافظه‌کاران مخالف حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، آن را دوباره و با اهمیتی بیشتر مطرح کرده است.
شبکه خبری فاکس‌نیوز در آمریکا که رسانه محبوب دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا است، از این حرف مجتبی ذوالنور گزارشی منتشر کرده و آقای ترامپ هم با ارجاع به همین گزارش، درباره آن توییت کرده و گفته: "تازه معلوم شده که دولت اوباما در جریان مذاکرات توافق افتضاح با ایران، به ۲۵۰۰ ایرانی - از جمله مقام‌های دولتی - شهروندی آمریکا را اعطا کرده است. این چقدر مهم (و بد) است؟"
در منابعی که این ادعا مطرح شده، سند و منبعی ذکر نشده است. اما طبق آماری که وزارت امنیت داخلی آمریکا در این باره می‌دهد، تغییر عمده‌ای در شمار ایرانیانی که اقامت دائمی یا شهروندی آمریکا را گرفته‌اند دیده نمی‌شود.
در این باره از وزارت امنیت داخلی آمریکا، که امور مربوط به مهاجرت و شهروندی زیرمجموعه آن است، پرسیدم؛ در پاسخ گفته‌اند که این وزارت‌خانه درباره پرونده‌های اقامت و شهروندی افراد توضیحی نمی‌دهد؛ و ما را به همین جدول‌های سالانه تعداد افراد شهروند شده ارجاع دادند. این جدول‌ها طبق قانون در اختیار عموم است.
وزارت خارجه آمریکا هم در پاسخ به سوال ما درباره این گزارش جواب داده است که "قرار نیست ما درباره هر اظهارنظری از مقام‌های جمهوری اسلامی، توضیح بدهیم."
در دو سال آخر دولت باراک اوباما، یعنی از سال سرگرفتن توافق هسته‌ای تا پایان ریاست‌جمهوری او، نه فقط افزایش قابل‌توجهی در شمار ایرانیانی که گرین‌کارت و یا شهروندی آمریکا را گرفته‌اند رخ نداده، بلکه این رقم کمتر هم شده است.
خود فاکس‌نیوز هم در خبرش دو سال آخر این آمار، یعنی از سر گرفتن توافق تا پایان دولت باراک اوباما، را نقل کرده است.
طبق آمار، در این دو سال، شمار افراد متولد ایران که شهروندی آمریکا را گرفتند، ٨٣٧ نفر کمتر شد. یعنی از ١٠٣۴۴ نفر رسید به ۹۵۰۷ نفر، معادل ۸.۱ درصد کاهش.
آمار افراد متولد ایران که در این دو سال بعد از توافق هسته‌ای شهروند آمریکا شده‌اند، و افت و خیز این آمار بین هر سال، تفاوت معناداری با آمار سال‌های قبلش ندارد:
در بازه زمانی نمودار بالا، باراک اوباما از سال ۲۰۰۹ ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده داشت و پیش از آن جورج بوش پسر رئیس جمهور بود.
در عین حال حتی اگر منظور مجتبی ذوالنور از "اعطای تابعیت آمریکا" در واقع دادن اقامت دائمی (گرین‌کارت) بوده است، که می‌تواند ظرف ۵ سال به گرفتن شهروندی آمریکا هم منجر شود، باز هم افزایش قابل‌توجهی در آمار سه سال آخر دولت اوباما نمی‌توان دید.
شمار افراد متولد ایران که در سال ۲۰۱۴، سال قبل از توافق هسته‌ای، گرین‌کارت آمریکا را گرفته‌اند، ۱۱۶۱۵ نفر بوده است.
این رقم در سال ٢٠١۵ (سالی که توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا سر گرفت) ۱۴۹۹ نفر افزایش یافت و به ١٣١١۴ نفر رسید.
اما در فاصله سال ٢٠١۵ یعنی (سال سرگرفتن توافق، تا سال ٢٠١۶ (سال آخر دولت اوباما)، شمار افراد متولد ایران که گرین‌کارت (مدرک اقامت دائمی) آمریکا گرفتند، فقط ١٨۴ نفر بیشتر شد و به ۱۳۲۹۸ نفر رسید؛ یعنی ۱.۴ درصد افزایش.
مجتبی ذوالنور - دونالد ترامپحق نشر عکسGETTY - YJC
Image captionمجتبی ذوالنور - دونالد ترامپ
البته چون این اتهامی است که در توییت دونالد ترامپ متوجه دولت اوباما شده، به خودی خود غیرمنتظره هم نیست که مقامات دوره اوباما تکذیبش کنند. از جمله جفری پریسکات، مشاور ارشد باراک اوباما، توییت کرده است: "این اتهام، مسخره و‌ غلط است. از یاد نبریم این نمونه دیگری از تکرار طوطی‌وار ترامپ از حرف‌های فاکس‌نیوز است که گنده‌کردن ادعاهای یک تندرو در ایران است."
در واکنشی دیگری از مقام‌های دولت اوباما، جان کربی، که در اواخر دولت قبلی سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا بود، این ادعا را در توییتر رد کرده و مدعی شده است که ترامپ "حتا صبر نکرده با آدم‌های [دولت] خودش در این باره تماس بگیرید و درستی ادعا را بررسی کند... فقط یک تلفن باید می‌زد!"
نسخه اول فرمان دونالد ترامپ برای منع ورود شهروندان ایران و چند کشور دیگر، در ابتدا دامن‌گیر افرادی که گرین‌کارت دارند هم شد ولی ظرف یکی دو روز بعد از آغاز اجرای فرمان، دولت آمریکا تصریح کرد که افراد دارای گرین‌کارت از این فرمان معاف اند. در دو نسخه بعدی این فرمان، از جمله همین که الآن هم دارد اجرا می‌شود، باز چنین استثنایی در نظر گرفته شده است.
هرچند با توجهی که رئیس‌جمهوری آمریکا به این گزارش فاکس‌نیوز نشان داده، غیرمنتظره هم نخواهد بود اگر او از وزیر امنیت داخلی یا دیگر مقام‌های ارشد دولتش در زمینه گرین‌کارت‌ها یا تابعیت‌های داده‌شده به ایرانیان گزارشی بخواهد.

موضوعات مرتبط

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar