söndag 9 april 2017

تلاش برای جذب طلبه در حوزه‌های علمیه از تریبون نماز جمعه

تلاش برای جذب طلبه در حوزه‌های علمیه از تریبون نماز جمعه

درحالی که حکومت جوانان را تشویق به ثبت نام در حوزه‌های علمیه می‌کند حدود هفت ماه پیش یک مقام حوزوی اعلام کرده بود که تعداد طلاب باید کاهش یابد.
دیدنی-مراسم-از-روحانی-turban2
به گزارش«محبت نیوز» امامی کاشانی خطیب موقت تهران در نماز جمعه‎ی روز ۱۸ فروردین از جوانان خواسته به عنوان طلبه در حوزه‌های علمیه ثبت نام کنند.
یک هفته پیش از آن نیز در اولین خطبه‎ی نماز جمعه‎ی تهران در سال ۱۳۹۶ کاظم صدیقی از خانواده‌ها خواست فرزندان خود را برای تحصیل در حوزه علمیه تشویق کنند. او تاکید کرد که «متاسفانه ما در حد امام جماعت هم نتوانستیم فرزندانمان را به حوزه‌ها بفرستیم و مبلغ برای دانشگاه‌هایمان نداریم».
اصرار برای ثبت نام جوانان در حوزه‌های علمیه درحالی صورت می‌گیرد که ۱۳ شهریور سال ۱۳۹۵ (کمتر از هفت ماه پیش) رضا استادی، دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه تاکید کرده بود باید تعداد طلاب در کلاس‌های حوزه کاهش یابد و اگر کلاس درس از ۳۰ نفر بالاتر رود مشکل ایجاد می‌شود و باید این مشکل برطرف شود.
پیش از این عنوان می‌شد یکی از عوامل گرایش جوانان به حوزه‌های علمیه بیکاری است و بسیاری از جوانان چون شغلی در جامعه پیدا نمی‌کنند جذب نهادهای حوزوی می‌شدند تا پس از گذراندن دوره‌های طلبگی بتوانند شغلی همسو با تحصیلات حوزوی و قرآنی با اندک درآمدی که دارد پیدا کنند.
بعضی از آنها هم که ظاهرن شانس بیشتری داشتند می‌توانستند درون بخش‌های اداری و سازمان حوزه‌ها کار پیدا کنند.
یکی دیگر از دلایل استقبال از طلبگی مسئله‌ی خدمت سربازی بود. چون حضور در حوزه‌های علمیه راهی برای نرفتن جوانان به سربازی اجباری بود.
به درستی مشخص نیست آیا حوزه‌ها به طلبه نیاز دارند و گنجایش پذیرش آنها را دارند و یا آنقدر خالی مانده که طی دو هفته چنین تلاش گسترده ای برای تشویق جوانان و ورود به حوزه های علمیه به راه افتاده است.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar