torsdag 13 april 2017

گزارش منابع غیر رسمی از راند آخر جدال علی خامنه‌ای با سرطان

گزارش منابع غیر رسمی از راند آخر جدال علی خامنه‌ای با سرطان

منابع خبری از داخل ایران گزارش‌هایی در مورد وخامت حال جسمی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی مطرح کرده اند.
khameneiii
به گزارش «محبت نیوز» هفدهم جولای ۲۰۱۶، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ۷۷ ساله شد. بیش از یک دهه است که شایعه‌ی بیماری سرطان او بر سر زبان‌ها است و سال ۲۰۱۴ خبرگزاری‌ها تصاویری از نقاهت پس از جراحی پروستات او را منتشر کردند. گرچه بر روند سلامتی خامنه‌ای نظارت کامل می‌شود، شواهد حاکی از آن است که حکومت ایران مسئله‌ی جانشینی او را در فوریت بحث‌های خود قرار داده است.
پایگاه خبری «فارن افرز» با این مقدمه در گزارشی می‌نویسد: «در دسامبر ۲۰۱۵، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور پیشین و شخصی بانفوذ در انتخاب رهبر کنونی ایران، در شورای مجلس خبرگان، نهاد انتخاب رهبری ایران، موضوعی را مطرح کرد که معمولن یک تابو قلمداد می‌شد و آن بررسی صلاحیت جانشین‌های احتمالی رهبری در آینده بود.»
در ماه مارس گذشته، پس از آن که اعضای جدید مجمع برای مدت هشت سال حضور در مجلس خبرگان انتخاب شدند، شخص خامنه‌ای گفت احتمال این‌که این مجلس مجبور به انتخاب جانشین وی باشد «کم نیست».
مرگ خامنه‌ای پس از مرگ آیت‌الله خمینی، بنیانگذار انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، مهمترین تغییر سیاسی در جمهوری اسلامی خواهد بود. چرا که رهبر، قدرتمندترین شخصیت سیاسی در ایران است و بر تمام بخش‌های حکومت قدرت مطلق دارد. هر فرد جدیدی که در این منصب قرار گیرد می‌توانند سمت و سوی سیاست خارجی و داخلی ایران را متحول کند.اما کسانی که به امید ایرانی آرام‌تر و رئوف‌تر نشسته‌اند، احتمالن نا امید خواهند شد.
از سال ۱۹۸۹ که خامنه‌ای به قدرت رسیده، همواره روبنای امنیت و اطلاعات و اقتصادی پیچیده‌تری را ایجاد کرده که از زیردستانش تشکیل شده است، یعنی کسانی که به شدت به او و تعاریفش از جمهوری اسلامی به عنوان شبکه‌ای که می‌توان آن را «دولت در سایه» نامید وفادار هستند. با مرگ خامنه‌ای، این دولت عمیق تضمین می‌کند که هر کس جانشین شود، با دیدگاه‌های تندروانه این دولت عمیق اشتراک داشته باشد و به حفظ منافع آن متعهد باشد.
پس از مرگ خمینی، تحلیل‌گران خامنه‌ای را تنها یکی از ده‌ها جانشین احتمالی می‌دانستند و نه حتی محتمل‌ترین آنها. خامنه‌ای در آن زمان روحانیِ میان‌رتبه‌ای بود که هرگز در قد و قواره‌ی خمینی نبود. اما در جلسه‌ای در ۴ ژوئن ۱۹۸۹، یک روز پس از مرگ خمینی، رفسنجانی در نهایت او را به جایگاه رهبری رساند.
اما همزمان وب‎سایت «آمد نیوز» به نقل از یک منبع نزدیک به گروه پزشکی خامنه‎ای با وخیم گزارش کردن وضعیت عمومی او گزارش داده است:
«درمان‌های جدید در مداوای سرطان ایشان دیگر جواب‌گوی روند درمانی وی نیست و به نظر نمی‌رسد رهبری تا پایان سال جاری بتواند در برابر بیماری سرطان پروستات خود مقاومت کند.»
به گزارش آمدنیوز، این منبع مرتبط با تیم پزشکی بیت رهبری ضمن اعلام خبر فوق افزود: «هر چند که تیم پزشکی دست از تلاش برنداشته ولی سرطان تمام بدن را فرا گرفته و گویا خود اعضای تیم پزشکی نیز اذعان دارند که دیگر تلاش برای جلوگیری از گسترش سرطان بیهوده است.
این وب‌سایت خبری همچنین به گزارش نشریه فرانسوی فیگارو در اسفند ماه سال ۱۳۹۳ پرداخته و به نقل از این نشریه نوشت: «در آن زمان فیگارو اعلام کرد که با توجه به اینکه رهبر جمهوری اسلامی ۷۶ ساله است، امید به زنده ماندن وی فقط ۲ سال است.»
همچنین این سایت خبری یاد‌آور شد: «این مقاله [فیگارو] از «نبرد جانشینی در راس قدرت در ایران، قبل از آنچه انتظار می‌رود» خبر داده بود که بسیاری از تحلیلگران سیاسی قتل مشکوک آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را شروع این منازعه پشت پرده برای مشخص شدن جانشینی رهبری دانسته‌اند.»

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar