söndag 30 april 2017

تقویت نقش روحانیون در نهادهای امنیتی و نظامی

تقویت نقش روحانیون در نهادهای امنیتی و نظامی

چهار دهه از انقلاب گذشته و قدرت آنان در نهادهای نظامی به اوج خود رسیده، آنچنان که حتی خط و مشی نهادهای نظامی در مسائل سیاسی هم به صورت علنی از سوی نمایندگان ولی فقیه در قوای نظامی به آنها ابلاغ می‎شود.
به گزارش«محبت نیوز» هفتم اردیبهشت ماه در دانشگاه امام صادق تهران بیست و دومین آزمون دوره دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد.
به گفته پاسدار احمد وحیدی، رئیس دانشگاه‌عالی دفاع ملی این آزمون در ۹ رشته و ۹ گرایش برگزار شده و ۸۰۰ نفر از مدیران، کارشناسان قوای مجریه، قضاییه و مقننه و حوزه‌های علمی و نیروهای مسلح در آزمون امسال حضور دارند.
این آزمون امسال در سه بخش دفاع ملی، امنیت ملی و امنیت راهبردی برگزار شده و به گفته رئیس این دانشگاه حجم داوطلبان حضور در آزمون در مقایسه با سال گذشته دو برابر افزایش یافته است، اما تفاوت این دوره از آزمون دانشگاه دفاع ملی با دوره‌های قبل حضور پرشمار حوزویان و روحانیون در آزمون رشته‌هایی بود که همگی آنها نظامی و دفاعی هستند و از نظر محتوای درسی فاصله زیادی با مباحث حوزوی دارد.
پس از انقلاب اسلامی، حضور روحانیون در نهادهای نظامی از همان روزهای ابتدایی استقرار جمهوری اسلامی آغاز شد و آنها در کنار انقلابیون سپاه را تاسیس کردند.
شاید حضور روحانیون و طلاب در سازمانی شبه نظامی نظیر سپاه و بسیج به لحاظ ساختار ایدئولوژیک آنها قابل توجیه بود، اما انقلابیون حوزه نفوذ بیشتری در قوای نظامی می‌خواستند، تا آنجا که ۲۴ مهر سال ۱۳۵۸ به طور رسمی به فرمان روح‌الله خمینی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش تاسیس شد تا ایمان و بینش دینی و سیاسی نیروهای ارتش تقویت شود.
۲۲ سال بعد سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی هم در سال ۱۳۷۰ با ادغام سازمان‌های عقیدتی سیاسی شهربانی، ژاندرمری و کمیته انقلاب اسلامی تشکیل شد.
هشت سال جنگ با عراق جایگاه روحانیون در نیروهای نظامی را تثبیت و تقویت کرد، بخش عمده‌ای از تبلیغات ویژه‎ی جنگ از جمله ترویج فرهنگ ایثار و شهادت طلبی، جذب نیروی بسیجی و داوطلبن برای حضور در جبهه‌ها و روضه خوانی‌ها و امور فرهنگی دنیوی و امورات اخروی تحت مدیریت شیوخ و عمامه‎داران انجام شد و پس از جنگ نیز دامنه‎ی نفوذ آنها فراتررفت و در هر پادگان یگان عقیدتی سیاسی مجزا تشکیل شد و چند روحانی در آنها رشته‎ی امور را بدست گرفتند.
حالا چهار دهه از انقلاب گذشته و قدرت آنان در نهادهای نظامی به اوج خود رسیده، آنچنان که حتی خط و مشی نهادهای نظامی در مسائل سیاسی هم به صورت علنی از سوی نمایندگان وی فقیه در قوای نظامی به آنها ابلاغ می‎شود.
مصداق این موضوع سخنرانی‌های اخیر روسای عقیدتی سیاسی ارتش و سپاه درباره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است.
سید مصطفی آل‎هاشم، رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفته منع نیروهای مسلح از ورود به جریان‌های سیاسی دلیل نمی‌شود آگاهی سیاسی نداشته باشند و این راهم گفت که رئیس‎جمهور منتخب تنها مسئول امور دنیوی مردم نیست و فردی که به عنوان رییس جمهور انتخاب می‌شود باید ضمن تحقق امور دنیوی مردم، زمینه تعالی معنوی جامعه را هم فراهم کند.
او پیش از این‌ها بارها در مورد اعتراضات پس انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نیز موضوع‌گیری کرده بود و با فتنه دانستن جنبش تحول خواه در ایران در همایش سیاسی «بصیرت افزایی فرماندهان و کارکنان یگان‌های آجا» در خوزستان گفته بود «بازخوانی فتنه ۸۸ ضروری است، تحلیل اهداف و ابعاد فتنه فرصتی برای زنده نگاه داشتن این حادثه تاریخی است که فراموشی آن هزینه زیادی را به نظام متحمل خواهد کرد».
همزمان با او، علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه نیز گفت که این نیرو به هیچ عنوان در انتخابات دخالت نداشته و نخواهد داشت، اما همواره انقلابی بوده و خواهد بود و به هیچ عنوان از مبادی و اصول انقلابی‌گری عقب نشینی نخواهد کرد. این در حالیست که چهره‌های شاخص جناح اصلاح‎طلب بارها نسبت به دخالت‌های سرداران سپاه در مسائل سیاسی و اقتصادی و حتی جریان انتخابات ابراز نگرانی کردند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar