lördag 29 april 2017

تلاش ایران برای نزدیکی به مسیحیان همسو در خاورمیانه

تلاش ایران برای نزدیکی به مسیحیان همسو در خاورمیانه

جمهوری اسلامی به دنبال تقویت روابط خود با آن دسته از مسیحیان ‏در منطقه‎ی خاورمیانه است که از نظر ایدئولوژی و منافع سیاسی با مواضع سیاسی ایران همسو هستند.
به گزارش «محبت نیوز» سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه همواره مورد انتقاد رهبران کشورهای عرب منطقه قرار گرفته است.
آنها حکومت جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که علاوه بر حمایت از تروریسم در صدد نفوذ در این کشورهاست و گروه‎های مخالف نظام‌های عربی را که عمدتن شیعه هستند تحریک و در جهت اهداف سیاسی و نظامی خود حمایت می‌کند.
یکی از این کشورها اردن است، تا آنجا که اواسط فروردین ماه سال جاری (۱۳۹۶) عبدالله دوم پادشاه این کشور در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست، گفت که اصالت بیشتر تروریست‌های اردن، فلسطینی است و ایران از آنان حمایت می‌کند. او با محکوم کردن رفتار ایران، جمهوری اسلامی را متهم به بی‎ثبات کردن کشورهای منطقه و حمایت از تروریسم کرد.
با محدودتر شدن فعالیت‌ گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی، مقامات ارشد حکومت تصمیم گرفتند خود را به دیگر لابی‌های اقلیت در این کشورها نزدیک کنند.
در همین راستا مجتبی فردوسی‌پور، سفیر ایران در امان پایتخت اردن هفته‎ی گذشته با حضور در«کلیسای مرج الحمام » ضمن تبریک عید پاک به رهبران مسیحی اردن با آنها گفتگو کرد.
او در این دیدار اسلام و مسیحیت را دین تسامح و تساهل برشمرد و بر ضرورت همزیستی مشترک میان آنها تاکید کرد.
او در این دیدار از فرصت استفاده کرد و درگذشت «اسقف کاپوچی» از مسیحیان منتقد اسرائیل را تسلیت گفت و صهیونیزم را دشمن اسلام و مسیحیت معرفی کرد.
در این دیدار «جورج شرایحه» رئیس کلیسای مارالیاس رم کاتولیک، دکتر«بسام شحاتیت» نماینده اساقفه رم کاتولیک، دکتر «حنا کلدانی» رئیس کلیسای شهدای اردن، «ایکونومس الیکسیوس قاقیش» رئیس کلیسای ارتدکس، «حابس نعمات» رئیس کلیسای اتحادیه مسیحیان، شهردار مرج الحمام و بعضی شیوخ و چند مقام امنیتی از اردن هم حاضر بودند.
از سیاست‌های جمهوری اسلامی که در دو سه سال گذشته آن را کلید زده و با جدیت به دنبال آن است، دیدار سفرا و مقامات امنیتی و پارلمانی ایران به مقامات بلند پایه‏‌ی کلیساهاست.
دیدار علاءالدین بروجردی با اسقف اعظم کلیسای ارتدکس صربستان در اسفند ماه سال ۱۳۹۵، دیدار کاظم سجادی سفیر ایران در ایروان با اسقف اعظم ارامنه حوزه اچمیادزین ارمنستان در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ و دیدار به مسیحیان و مقامات ارشد کلیسایی در اوکراین، بلغارستان، بلاروس و به طور کل برگزاری ده‌ها همایش و نشست مشترک میان نهادهای اسلامی تبلیغاتی با نمایندگان مسیحیان کشورهای شرق اروپا از جمله این مراودات است.
در همین راستا سیاست نزدیکی به مسیحیان به خصوص ارامنه در داخل ایران هم پیگیری می‌شود و حتی فرماندهان سپاه و مقام‌های ارشد اطلاعاتی هم در آن مشارکت دارند. دیدار دی ماه سردار عابدین خرّم فرمانده سپاه «شهدا» استان آذربایجان‌غربی با یک شهید مسیحی، دیدار اسفند ماه سید محمود علوی وزیر اطلاعات و علی ربیعی وزیر تعاون با خانواده‎های مسیحی بخشی از این پروژه است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar