söndag 25 december 2016

جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران درباره 'اعتراف ظریف به اشتباه'

جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران درباره 'اعتراف ظریف به اشتباه'

  • 5 ساعت پیش
ظریفکپی رایت تصویرتسنیم
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران امروز جلسه‌ای برای بررسی حرف‌های هفته گذشته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران برگزار کرد و پس از پایان جلسه نیمی از نمایندگان متنی را از حرف‌های آقای ظریف منتشر کردند.
علی لاریجانی امروز در جلسه علنی گفت: "صحبت آقای ظریف به یک موضوع خاص بر می‌گردد نه کلیت برجام."
مطابق این متن، ادعا شده که آقای ظریف درباره گنجانده نشدن ضرورت عدم تمدید قانون تحریم‌های آمریکا علیه ایران به نمایندگان می‌گوید: "من الان دارم عرض می‌کنم، بیرون نمی‌گویم. ولی خدمت شما می‌گویم، من اشتباه کردم."
بنا بر این متن آقای ظریف توضیح داده که در مذاکرات خواهان این بوده است که قانون تحریم‌های آمریکا تمدید نشود، اما طرف آمریکایی می‌گوید چنین بندی در توافق ممکن است مقاومت جمهوری‌خواهان را برانگیزد، بنابراین قانون تحریم‌ها اگر تمدید شود دولت آمریکا آن را بلااثر می‌کند.
بنا به متن منتشر شده، که ۱۲ نماینده محتوای آن را تایید کرده‌اند، آقای ظریف گفته است: "بر اساس یک توافقی که کردیم ما استراتژی خودمان را کنار گذاشتیم و بر مبنای آن توافق آمدیم آن را اعلام کردیم که تبدیل شد به موضع جمهوری اسلامی. من این را می پذیرم من اشتباه کردم."
مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس هم امروز در جلسه علنی گفت: "آقای ظریف درباره ایسا ]قانون تحریم‌های ده ساله ایران [ گفتند اشتباه کردند که به قول کری که گفته بود 'نمی گذارد کنگره تایید کند '، اعتماد کردند؛ اما بیرون طوری جلوه دادند که گویا وزیر گفته‌ کل برجام را اشتباه کردم. این واقعا تحریف است."
محمدجواد ظریف هفته گذشته به کمیسیون امنیت ملی رفته بود و پس از جلسه‌اش، جواد کریمی قدوسی، از نمایندگان منتقد دولت، مدعی شد که آقای ظریف در این جلسه اعتراف کرده که درباره توافق هسته‌ای اشتباه کرده است.
وزارت خارجه از اظهارات آقای قدوسی انتقاد کرد و بهرام قاسمی، سخنگوی این وزارتخانه گفت حرف‌های آقای ظریف "نه متضمن اشتباه در مذاکره و نه موضوع برجام... بلکه بیان موضعی در موردی مشخص بود."
با پافشاری آقای کریمی قدوسی بنا شد روز یکشنبه جلسه‌ای برای شنیدن نوار صحبت‌های آقای ظریف برگزار شود که به گزارش تسنیم به دلیل بسته بودن در کمیسیون جلسه به امروز موکول شد.
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی جلسه را به این شرط برگزار کرد که نمایندگان دستگاه موبایل یا ضبط صدا نیاورند و خبرنگاری هم در جلسه حاضر نباشد.
به تازگی کنگره آمریکا قانون تحریم‌های ایران را به مدت ده سال دیگر تمدید کرد. دولت باراک اوباما می‌گوید اجرای آن بخش از تحریم‌ها که باید مطابق توافق هسته‌ای رفع شوند، همچنان با دستور وزارت خارجه آمریکا بلااثر خواهد بود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar