onsdag 28 december 2016

وکیل نیلوفر رحمانی از ترامپ خواست درخواست پناهندگی موکلش را بررسی کند

وکیل نیلوفر رحمانی از ترامپ خواست درخواست پناهندگی موکلش را بررسی کند

  • 27 دسامبر 2016 - 07 دی 1395
نیلوفر
Image captionنیلوفر رحمانی، از چهره‌های موفق زنان افغان است
وکیل مدافع نیلوفر رحمانی، پیلوت (خلبان) جوان افغان از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا خواسته است تا درخواست پناهندگی موکلش را بررسی کند.
هفته گذشته نیویورک تایمز خبرداد که نیلوفر رحمانی، به دلایل امنیتی در آمریکا درخواست پناهندگی کرده است.
خانم رحمانی در صحبت با مجری شبکه سی‌ان‌ان آمریکا در حالیکه در کنار وکیل مدافع‌اش نشسته بود، از تهدید‌هایی صحبت کرد او و خانواده‌اش در افغانستان با آن روبرو هستند.
کمبرلی موتلی، وکیل مدافع خانم رحمانی در جریان مصاحبه گفت نظر به سابقه کاری که خانم رحمانی دارد در صورت برگشت به افغانستان زندگی او مورد تهدید قرار خواهد داشت.
نیلوفر رحمانی ۲۵ سال دارد و برای یک دوره نسبتا طولانی آموزشی به آمریکا رفته بود. او سه سال پیش از مکتب هوایی در شیندند هرات فارع شد و در سال ۲۰۱۵ از سوی وزارت خارجه آمریکا، جایزه 'زنان شجاع' را دریافت کرد.
ژنرال محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته است که خانم رحمانی در مورد تهدید‌های امنیتی "دروغ" گفته است. این در حالی است که نیلوفر رحمانی از عدم پیگیری تهدید‌ها به او وخانواده‌اش از سوی مقام‌های افغان شاکی است.
خانم رحمانی گفته است که گروه تحریک طالبان پاکستان او را تهدید کرده‌اند و برای او نوشته‌اند:" از ملاله پند بگیر."

واکنش‌ها

در روزهای گذشته موضوع پناهندگی خانم رحمانی محور بحث و گفت‌وگو میان کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان است.
شماری پناهنده شدن او را یک تصمیم فردی دانسته‌اند و با نیم‌نگاهی به وضعیت بد امنیتی افغانستان، تصمیم او را قابل توجیه خوانده‌اند.
اما، شمار دیگری نوشته‌اند که تهدید به نیلوفر رحمانی با تهدید به بقیه زنان در افغانستان تفاوت چندانی ندارد و او نباید سرمایه افغانستان را برای منافع شخصی خود هدر می‌داد.
امرالله صالح، رئیس روند سبز افغانستان در صفحه فیسبوکش نوشته است :دیپلومات‌ها و نظامیانی که از  خارج بر نمی‌گردند خائن به خاک اند و بر حلف خویش پا می‌گذارند. دولت افغانستان باید معاهده استرداد دیپلومات‌ها و نظامیان را با کشورها پیشنهاد نماید."
موضوع برنگشتن دیپلمات‌ها و مقام‌های امنیتی افغان از کشورهای غربی و اروپایی موضوع جدیدی نیست. در سال‌های اخیر با بدتر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان، شماری زیادی از دیپلمات‌ها، مقام‌های دولتی و خبرنگاران افغان بعد از انجام ماموریت‌های رسمی به افغانستان برنگشتند.

موضوعات مرتبط

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar