fredag 30 december 2016

جمهوری آذربایجان؛ جریمه نقدی برای بیش از ٣٠ نوکیش مسیحی

جمهوری آذربایجان؛ جریمه نقدی برای بیش از ٣٠ نوکیش مسیحی

کلیساهای پروتستان روزگار سختی رادر جمهوری آذربایجان سپری می کنند . نوکیشان مسیحی در این کشور حال و روزی مشابه با سایر همکیشان خود در سطح منطقه یعنی ایران و افغانستان دارند.
azerbaeyjan
به گزارش «محبت نیوز» نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان با هجوم به یک مراسم نیایشی نوکیشان مسیحی بیش از ٣٠ تن از آنان را بازداشت کردند. به گفته منابع محلی این افراد پس از پرداخت جریمه نقدی از سوی نیروهای پلیس آزاد شدند.
به گفته خبرگزاری (WWM)، پلیس جمهوری آذربایجان با هجوم به یک کلیسای خانگی در روستای علی آباد واقع در جنوب این کشور بیش از ٣٠ نوکیش مسیحی را بازداشت کرده و به پاسگاه پلیس انتقال دادند.
به گفته منابع محلی بیشتر این افراد پس از پرداخت جریمه ١۵٠٠ مناتی (٨۵٠ دلار) از سوی پلیس آزاد شدند. در پاسگاه پلیس به این افراد تذکر داده شده است که مجاز به برگزاری مراسم مذهبی به صورت گروهی نیستند، اما می توانند نیایش و آداب مذهبی را به صورت انفرادی برگزار کنند.
خبر دستگیری این افراد از سوی تلویزیون دولتی جمهوری آذربایجان نیز پخش شده است، در گزارش تلویزیون جمهوری آذربایجان اشاره ای به مذهب افراد بازداشت شده نشده و صرفن به موضوع بازداشت این افراد به اتهام برگزاری مراسم مذهبی غیرقانونی اشاره شده است.
برگزاری مراسم نیایشی به صورت گروهی در مکان های خصوصی از سوی دولت جمهوری آذربایجان ممنوع اعلام شده است. مقامات امنیتی عمومن افراد حاضر در اینگونه جلسات را به فرقه گرایی مذهبی متهم می کنند.
مسیحیان در جمهوری آذربایجان به عنوان یک اقلیت مذهبی هستند که پیرو آن ارمنیان وابسته به کلیسای جامع حواریون ارمنی منطقه قره باغ در این کشور به رسمیت شناخته می شوند، البته شایان ذکر است در داخل جمهوری آذربایجان نیز به دلیل سلطه بیش از یک سده توسط روسیه، و مهاجرت روسها، کلیساهای روسی مخصوص به خود را در بیشتر شهرهای بزرگ این کشور به ویژه باکو دارند.
گفتنی است در سال ۱۹۹۸ میلادی مسیحیان جمهوری آذربایجان در حدود ۲٫۵٪ از جمعیت این کشور برآورد شدند که وابسته به کلیسای ارتدوکس روسی بودند. اولین کلیسای کاتولیک نیز در سال ۲۰۰۷ در شهر باکو افتتاح شد. با وجود برخی از آزادی های مذهبی که کلیساهای کاتولیک و ارتدکس از آن برخوردارند اما در این بین نوکیشان مسیحی پروتستان در شرایط بدی به سر می برند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar