fredag 30 december 2016

بازار داغ و رشد روز افزون مداحان حکومتی در ایران

بازار داغ و رشد روز افزون مداحان حکومتی در ایران

تعداد مداحانی که در عرض یک سال توسط سازمان بسیج مداحان سازماندهی شده‌اند از سه هزار نفر به ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.
madahi_iran
به گزارش«محبت نیوز»بهمن ماه سال گذشته روزنامه «جمهوری اسلامی» به نقل از سعید حدادیان مداح نزدیک به بیت رهبر ایران از ساماندهی سه هزار مداح برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه خبر داد.
حالا یک سال از این ماجرا گذشته و رئیس «سازمان بسیج مداحان» می‌گوید، در ایران ۱۰۰ هزار مداح فعالیت دارند.
به گزارش ایرنا، محمد فراهانی، رئیس سازمان بسیج مداحان، با اعلام این خبر گفته: «اعضای سازمان بسیج مداحان شامل مداحان، شاعران آیینی و مدیران هیأت‌های مذهبی هستند که به مرور زمان، دیگر مداحان نیز به عضویت این سازمان در خواهند آمد».
به گفته او حدود ۳۰ درصد از جمعیت مداحان ایران زن و ۴۵ هزار مداح نیز عضو سازمان بسیج مداحان هستند.
فراهانی می‌گوید، در حال حاضر ۳۰۰ «مداح نخبه» در ایران هستند که از «تحصیلاتی بالا، مخاطب و نفوذ» بیشتری برخوردارند.
سازمان بسیج مداحان نهم دی‌ماه سال ۱۳۸۸ پس از گسترش اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران تاسیس شد که مداحی و موعظه تنها بخشی از کار این تشکیلات بود.
این مداحان هرکدام با دار و دسته خود بسیجیان و سپاه را در بخشی از تهران برای سرکوب تظاهرات مردم پشتیبانی می‌کردند. آنها به صورت عمده تریبون اصلی حاکمیت هستند و هر کدام برای خود درآمد و تشکیلات جدایی دارند.
محمد فراهانی سال گذشته گفته بود تا سال ۹۶ شاهد راه‌اندازى دانشکده مداحى اهل بیت نیز خواهیم بود.
با وجود این، از تابستان سال ۹۱ رشته مداحی در دانشگاه علمی کاربردی ایجاد شده بود و به فارغ‌التحصیلان مداحی مدارک کاردانی و کارشناسی داده می‌شد.
محافظه‌کاران در ایران از محافل مذهبی و مداحی‌ها برای حمله به مخالفان خود از جمله اصلاح‌طلبان و پیشبرد اهداف سیاسی استفاده می‌کنند.
به نظر می‌رسد سازمان بسیح مداحان بار دیگر خود را برای خرداد ماه سال آینده که انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود آمده می‌کند. رشد سه هزار نفر به ۱۰۰ هزار نفر در عرض یک سال نشان از حساب ویژه‌ای دارد که حاکمیت روی مداحان باز کرده است.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar