söndag 20 november 2016

بده بستان‌های اقتصادی مذهبی جمهوری اسلامی و ارمنستان

بده بستان‌های اقتصادی مذهبی جمهوری اسلامی و ارمنستان

جمهوری اسلامی تلاش می‌کند با استفاده از کمک‌های اقتصادی، نفوذ مذهبی سیاسی خود در ارمنستان را گسترش دهد.
iran_erman
به گزارش«محبت‌نیوز» در سال‌های اخیر به خصوص پس از تیره شدن روابط ایران و ترکیه بر سر حمایت‌های ایران از بشار اسد، جمهوری اسلامی تلاش زیادی کرد تا در میدان رقابت سیاسی با ترکیه بتواند از هر طریقی قدرت تاثیرگذاری خود را به رخ دولت “اردوغان ” بکشاند.
گران کردن گاز و محصولات پتروشیمی یکی از این ابزارها بود. اما جمهوری اسلامی فقط به این مسئله راضی نشد، و برای ایرانی‌هایی که سالانه هزاران نفرشان برای گشت و گذار به ترکیه سفر می‌کردند هم مانع‌تراشی کرد تا درآمد حاصل از صنعت توریسم ترکیه نیز دچار افت شود و بدین ترتیب سفر به شهرهایی مثل آنتالیا را با محدودیت روبه کرد و برای شرکت‌های توریستی شرط و شروط گذاشت و حتی در دوره‌ای پروازهای غیر ضروری به ترکیه را لغو کرد.
همزمان با تیره شدن روابط تهران و آنکارا، روابط ایران و ارمنستان به سرعت بهبود یافت. ایران از طرفی برای فشار به جمهوری آذربایجان یعنی هم پیمان سنتی ترکیه که به اسرائیل نزدیک می‌شد، ارمنستانی‌ها را تقویت می‌کرد و هم از طریق همسایگی و مودت با این کشور که به نوعی یک کشور اروپایی محسوب می‌شود تحریم‌ها را دور می‌زد و با تاکید به ایجاد مسیر ترانزیت کالا میان ایران و اروپا از طریق مسیر ارمنستان بجای ترکیه، کمک قابل توجهی به وضعیت اقتصادی کشور همسایه بنماید.
تبلیغات گسترده جمهوری اسلامی برای سرازیر شدن مسافران ایرانی به ارمنستان به جای ترکیه از بزرگترین هدایایی بود که جمهوری اسلامی تقدیم ارمنستان کرد و در عوض آنها نیز اجازه دادند ایران چندین مدرسه اسلامی در این کشور با اکثریت جمعیت مسیحی برپا کند و اسم آن را هم تبادلات فرهنگی دو کشور گذاشتند.
در نمونه‌ای دیگر از این قبیل محبتهای سیاسی منطقه ای، ایران در روزهای اخیر  قراردادی با شرکت گازپروم روسیه امضا نموده که قرار است گاز خود را با قیمتی مناسب از طریق این کمپانی روسی به ارمنستان صادر کند.
حالا پس از بذل و بخشش های گسترده سیاسی و اقتصادی ایران در قبال ارمنستان، نوبت به باج خواهی های مذهبی و تبلیغی جمهوری اسلامی در این کشور رسیده تا جا پای نفوذ عقیدتی و راهبردی خود را هر چه بیشتر در ارمنستان و قفقاز یعنی درست بیخ گوش ترکیه محکم نماید.
 تارنمایی با عنوان «قفقازستان» از مدرسه‌ای ایرانی در ایروان گزارش داده با عنوان “مجتمع شهید فهمیده” که یک قاری در آن برای کودکان مراسم اربعین به پا کرده است.این تارنما نوشته بعد از رسوایی قاری طوسی، بسیاری از والدین ایرانی از حضور فرزندانشان نزد قاری ها واهمه دارند.
در عکسهای منتشر شده از سوی مجتمع فهمیده، قاری مامور در ارمنستان فاصله خود را با دانش آموزان حفظ کرده است و در این تصاویر هیچگونه تماس فیزیکی بین او و کودکان مشاهده نمی‌شود.
حال باید پرسید و اندیشید جمهوری اسلامی با برگزاری کلاس قرآن و مراسم اربعین با چنین شرایط خاص (فاصله با قرآن آموزان) آن هم در کشوری با اکثریت قاطع جمعیت مسیحی و صرف هزینه های کلان بابت ساخت این قبیل مدارس و ارسال معلمین و معممین و قاریان، در ارمنستان چه اهدافی را دنبال می کند؟ و دیگر اینکه آیا به صرف رقابت منطقه ای با ترکیه، ایران تن به پرداخت چنین هزینه های گزافی داده است یا اهداف سران نظام اسلامی فراتر از یک رقابت منطقه ای و احتمالن ترویج ایدئولوژی اسلامی با متد «ولایت فقیه» می باشد؟
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar