söndag 27 november 2016

سرود کریسمس؛ شاهکار دیکنز و نوستالژی جاویدانِ چندین نسل

سرود کریسمس؛ شاهکار دیکنز و نوستالژی جاویدانِ چندین نسل

داستان «سرود کریسمس» از اولین انتشارش تا به حال، میلیون‌‌ها نفر را مجذوب خود کرده است.
29188243e5e97dd2b6bc779aed79acb37d55d83c1399132383-JPG
به گزارش«محبت نیوز» این روزها هر چه از دمای هوا کاسته می شود متقابلن بر حرارت نزدیکی به کریسمس افزون می گردد، در این بین برخی نوستالژی های قدیمی جانی تازه می گیرند و سفید روزهای سردمان را، شادمانه گرمِ گرمِ گرم می سازند. یکی از این خاطره انگیزهای همیشه حاضر در ذهن ما ایرانی ها ” کتاب سرود کریسمس” اثر جاویدان “چارلز دیکنز” و نسخه انیمیشن دیسنی آن می باشد.
کمتر کسی است که “سرود کریسمس” را نشناسد زیرا نسخه انیمیشن دیسنی از این رمان را اکثرمان دیده ایم و شخصیت مشهور «اسکروچ» را می شناسیم. اسکروچ در کارتون دیسنی همان اردک پول پرستی است که نم پس نمی دهد و «میکی ماوس» بیچاره را به بیگاری می کشد و یک شب روح شریک مرحومش را در خواب می بیند و زندگی اش تغییر می کند.
داستان «سرود کریسمس» از اولین انتشارش تا به حال، میلیون‌‌ها نفر را مجذوب خود کرده است. این داستان با ده‌‌ها بار چاپ، ترجمه و بارها نمایش در صحنۀ تئاتر، تلویزیون و سینما، مبدل به یکی از محبوب‌ترین داستان‌‌های تاریخ شده است زیرا دیکنز داستان را پر از شخصیت‌ها و صحنه‌هایی کرد که خوانندگانش دوست داشتند.
«سرود کریسمس» به صورت حاصل عشق دیکنز درآمد. هربار که قلمش را در جوهر فرو می‌برد، به نظر می‌رسید شخصیت‌‌ها به طور سحرآمیزی جان می‌گیرند؛ تیم Timکوچولو با عصاهایش، اسکروج ترسان و لرزان پیش روی ارواح، باب کراچیت Bob Cratchit که علیرغم نداری و فقر، نوشیدنی کریسمس می‌نوشید.
اما حقیقتی که کمتر مردم از آن اطلاع دارند، این است که این کتاب کوچک و شادی‌آفرین، حاصل دورانی تیره در زندگی نویسنده بود و به نوعی مسیر زندگی او را برای همیشه دگرگون ساخت.
سرود کریسمس «چارلز دیکنز» نخستین بار در سال ۱۸۴۳ منتشر شد. تا روز قبل از کریسمس، چاپ اول کتاب با تیراژی برابر با ۶۰۰۰ جلد به فروش رفت و پس از آنکه پیام شادی‌بخش این کتاب پخش شد، از هر قشری از مردم همه‌گونه نامه‌هایی به دیکنز می‌رسید که راجع به خانه‌ها و شومینه‌هایشان بود و اینکه چگونه داستان سرود کریسمس در خانه‌هایشان با صدای بلند خوانده می‌شود و آن را به ‌تنهایی روی قفسه‌ای کوچک قرار می‌دهند.
از این کتاب تاکنون چند ترجمه به فارسی منتشر شده که از آن جمله می توان به ترجمه های مهین دانشور و محسن سلیمانی اشاره کرد.
دیکنز برای داستان‌سرایی و نثر توانمندش و خلق شخصیت‌های به یادماندنی، بسیار تحسین شده است. شاید بتوان گفت هر بخش این قصه و کلمه به کلمه آن در کنار کتاب های مقدس، آشناترین داستان تاریخ باشد. صرف نظر از میلیون ها پدر و مادری که تاکنون این داستان را برای بچه هایشان خوانده اند، ماجرای اسکروچ در قالب اپرا، اپرت و انواع و اقسام روایت های نمایشی روایت شده است.
christmas_carol_frontpiece
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar