torsdag 24 november 2016

مسیحیان ارامنه اصفهان زیر سایه زد و بند حکومت و شورای خلیفه‌گری

مسیحیان ارامنه اصفهان زیر سایه زد و بند حکومت و شورای خلیفه‌گری

با وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی زیاد اقلیت ارمنی در اصفهان، شورای خلیفه‌گری ارامنه این شهر همچنان ترجیح می‌دهد نزدیک به حکومت بماند و مشکلات را مطرح نکند  !
به گزارش «محبت‌نیوز» مهدی جمالی‌نژاد، شهردار اصفهان در دیدار با معاون اسقف ارامنه اصفهان گفته «در حال حاضر ایران با توجه به ناامنی‌های موجود در منطقه به جزیره‌ای امن برای گردشگران خارجی تبدیل شده است و این موضوع شرایط بسیار مناسبی را برای رشد و ارتقاء گردشگری در کشور ایران به ویژه در اصفهان فراهم آورده است».
شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه۳۰۰ خانه تاریخی اصفهان شناسایی شده است، گفت، «بسیاری از این خانه‌ها در محله‌های ارمنی‌نشین قرار دارند که این موضوع می‌تواند برای جذب گردشگر مناسب باشد».
محله جلفای اصفهان از دوران جنگ جهانی دوم میزبان ارامنه بوده است و بسیاری گردشگران برای بازدید از این مناطق به اصفهان می‌روند، اما به جرات علاوه بر کلیسای مشهور وانک و دو سه بنای تاریخی دیگر متعلق یه ارامنه و مسیحیان بقیه آنها در محلاتی قرار دارند که فقر و بیچارگی نه تنها چهره کوچه و خیابان‌های این مناطق را دستخوش تغییر قرار داده بلکه عبور و مرور در بعضی از محلات ارمنی نشین اصفهان در ساعاتی از شب خطرناک است.
اکنون شهردار و شورای خلیفه‌گری در طرحی تازه در نظر دارند، برای جذب توریست از ارامنه به عنوان ویترین شهر استفاده کنند و اصفهان را شهر گل و بلبل برای ارامنه نشان دهند.
البته شهردار در این دیدار به این محلات هم اشاره کرده و گفته «توجه به همه محلات اصفهان با نگاه عادلانه در دستور کار شهرداری است و ما کمبودها و نیازهای محلات ارامنه نشین را نیز همچون دیگر محلات شهری احصاء کرده و برای برطرف کردن آنها برنامه‌ریزی‌هایی را در حداقل زمان ممکن انجام می‌دهیم».
او همچنین گفته اجرای سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان اصفهان و ایروان می‌تواند زمینه را برای ارتقای دیپلماسی شهری و اقتصادی میان دو شهر فراهم آورد.
وضعیت ارامنه اصفهان نیز چیزی شبیه تهران است و حتی در بعضی موارد از جمله بیکاری فشار بیشتری در آنان تحمیل می‌شود.
در این دیدار سیپان کاشوچیان، نائب اسقف اعظم ارامنه اصفهان نیز گفته یقین دارم که هم جامعه ارامنه و هم شهروندان اصفهان کمک خواهند کرد تا مشکلات خشکسالی برطرف شود.
گفتنی است ارامنه اصفهان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به علت حمایت از دو کاندیدای منتقد یعنی کروبی و موسوی در دولت دوم احمدی‌نژاد در تنگناهای زیادی قرار گرفتند و به آنها به چشم یک حزب مخالف دولت در اصفهان نگاه می‌شد.
شهریور سال ۱۳۹۴ سباستین کورتز وزیر امور خارجه اتریش به همراهی اعضای سفارت اتریش در ایران، در کلیسای وانک با مسئولین خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران دیدار و گفتگو کرد، اما به شهروندان عادی اجازه داده نشد تا مشکلات خود را به این هیات اروپایی عنوان کنند و تمام و کمال طیق دستور جمهوری اسلامی گزارش مثبتی از وضعیت خود در ایران ارائه دادند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar